Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Probeer eerst eens over zachte dingen te hoppen, een schoenendoos met elke keer een paar extra oude kranten erop werkt perfect.

Ik moest trouwens gelijk hieraan denken:

http://www.youtube.com/watch?v=-xh0Aa4NzsY" onclick="window.open(this.href);return false;
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

zo ik ben dus ook begonnen met oefenen, maar het lukt nog niet geheel. Helpt het om het zadel laag te zetten? Heeft het gewicht van de fiets verder ook nog invloed of als je nu eenmaal de techniek beheerst, kan je net zo makkelijk een fiets van 9 als van 14 kilo omhoog hoppen? Uiteraard probeer ik het met flats, want met spd pedalen is het niet zo moeilijk om de fiets omhoog te trekken.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

;)
Nimbus schreef: Nog een tip: je zadel laten zakken kan net dat beetje extra geven.
Yup, dan kun je verder naar beneden en ook meer sprongkracht ontwikkelen. Dat heeft denk ik ook met het gewicht te maken dat je makkelijk omhoog krijgt. Als je techniek goed is, zit het daarna daar in denk ik.

Veel plezier met oefenen, afgelopen tijd de flats er niet bij gepakt, maar vind het erg leuk om na het eten even een kwartier tot 20 minuten te spelen. :-D
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je de 5kg allemaal in het achterwiel wegstopt, ga je het wel merken... Maar wanneer de fiets verder een beetje uitgebalanceerd is, is massa an sich IMHO niet echt relevant (al valt het bunny-hoppen van de doorsnee elektrische fiets ten opzichte van een normale stadsfiets smerig tegen).
Houding / type fiets hebben een veel grotere impact; met een 16kg dirt jumper kom je bij gelijke competentie hoger dan je met een 9kg XC fiets (of 15kg Enduro fiets) ooit zult komen.

Met het zadel uit de weg heb je meer bewegingsruimte wat in ieder geval handig is wanneer je serieus omhoog wilt, of het handiger is om het te leren ben ik misschien niet de aangewezen persoon voor (is een non-issue als je het met een BMX leert).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

dus het type fiets heeft wel degelijk impact? Is ook wel logisch uiteraard. Ik probeer het met mijn sobre off die wat meer enduro gericht is maar niet zo heel zwaar is (12 kilo ongeveer), misschien dat het daardoor wat lastiger is?
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

julie schreef:dus het type fiets heeft wel degelijk impact? Is ook wel logisch uiteraard. Ik probeer het met mijn sobre off die wat meer enduro gericht is maar niet zo heel zwaar is (12 kilo ongeveer), misschien dat het daardoor wat lastiger is?
Ligt voor een belangrijk deel aan je stuurpenlengte, daarom rij ik ook op een iets langer frame (18" Honzo, 1.75m) met een 50mm pen. Zelfde houding op de fiets maar betere gewichtsverdeling en handling.

Wat zadelhoogte betreft, simpel, koop een dropper. Denk dat je voor het soort rijden waar je zo'n LTHT voor koopt na één keer proberen al niet meer zonder kan.

Ik zit zelf trouwens rond de 50cm, pas geleden voor het eerst een jersey barrier gehopt.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

ik heb laatst een mtb clinic (bij mtbclinic.nl) gevolgd en daarbij gingen we in eerste instantie simpelweg een wheelie proberen.. en dan niet direct een wheelie van een meter of 5, maar simpelweg je stuur optillen en het gevoel krijgen dat je wat meer controle over je fiets krijgt. Dat hebben we een keer of 50 gedaan (verschillende rondjes met continue dat proberen, afzetten met je voet en tegelijk trekken met gestrekte armen aan je stuur).

als je die controle hebt geleerd kan je ofwel verder gaan met het oefenen van je wheelie, of verder gaan met de bunny hop. Overigens zou je ook een moeten proberen om eens een iets hoger stoepje omhoog te pakken, zonder af te stappen, klinkt simpel, maar probeer het maar eens... (zeg maar een stoepje dat 2x zo hoog is als normaal)

bij de bunny hop kan je eventueel ook pre-loaden, dat is eigenlijk de voorvering indrukken en gebruik maken van de terugvering om je voorwiel omhoog te krijgen.
Probeer dit ook eens eerst bij een stoeprand.

De belangrijkste tip die ik in ieder geval ooit gezien heb was in een filmpje door 3 dames gemaakt (in de buurt van whistler; ben even de naam kwijt) die als tip meegaven om alles in stapjes te leren. Dus niet direct een drop van 3 meter maken, maar eerst van een stoeprand, dan van iets hoger, en zo verder...

success er mee in ieder geval.

Ondanks dat ik dus niet de hele bunny hop hierboven heb uitgelegd wil ik ook nog meegeven dat een bunny hop ook wat snelheid nodig heeft.
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Afbeelding
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

:-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

een wheelie is ook geeneens zo eenvoudig als het lijkt, daar ben ik intussen ook wel achter gekomen, maar ik ben aan het oefenen, dwz elke dag (vooral 's avonds na het eten, lekker rustig) even wat in de straat proberen te 'spelen' met de fiets
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat werkt het beste. :wink:
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

In die filmpjes ziet het er bedrieglijk eenvoudig uit, die gasten hebben ook allemaal van die mini fietsjes met het zadel op een lage stand. Ze mogen het eens voor komen doen op mijn fiets, kijken of het dan nog zo gemakkelijk gaat..... :winkie:
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Een prachtige Bunny Hop in de tour gisteren trouwens !
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Vandaag weer wat geoefend, eerst wat balans oefeningen: trackstand, wheelie. Merk wel dat na wee weken Alpen met veel technisch werk dat me nu een stuk beter af gaat. Lukt nu soms om een trackstand te maken zonder te trappen en de rem te gebruiken, wiel goed dwars zetten en tegen het frame leunen. Al weet ik zo snel niet of dit een geijkte techniek is. ;)

Bunnyhop ook weer in stappen geoefend. Eerst front-wheel lift en dan het achterwiel. Al blijf ik het lastig vinden het op de Amerikaanse manier te doen door eerst het voorwiel omhoog te trekken en dan pas gevolgd door het achterwiel. Het lijkt nu ook dat het achterwiel soms hoger komt dan het voorwiel. Concentreer ik meer op het voorwiel (front-lift) dan blijft het achterwiel een beetje bungelen.

Wel een soortement paardrij spring hindernis gemaakt met wat takken, dat werkt mooi, je kunt er gewoon door heen rijden zonder gevolgen, alleen resetten was een bult werk, zooi viel steeds om. :tong
Toch eens aan de gang met wat balkjes ed.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Toch die camera functie eens gebruiken, beetje buiten gespeeld, diverse oefeningen en wat gefilmd. Hier de bunny hop hindernis, volledig in hoogte verstelbaar, doorrijdbaar, lichtgewicht. :tong

http://youtu.be/eBdt2XTil8o" onclick="window.open(this.href);return false;

De rest voor de liefhebbers staat in mijn SYS...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie