Hulp bij een ongeluk? (GPShorloge met sos knop)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Gister begonnen m'n ouders er weer over (ik ben 15); wat er nou gebeurt als ik ergens een ongeluk krijg. Ik fiets dus regelmatig in het bos in mijn regio, niets bijzonders aan. Maar ik ga ook wel is achter in het bos bij ons wat jumps doen, en lekker hard over 'trails' etc. Daar komt dus echt niemand meer na 6 uur 's middags. Of toen ik laatst 's avonds op Spaarnwoude reed, toen ben ik ook niemand tegen gekomen. Wat nu als ik daar dus een ongeluk krijg, m'n nek breek en niet meer naar m'n fiets kan komen om m'n mobiel te pakken? (Hebben we het nog niet over bijv. vakantie in Frankrijk waar je geeneens altijd verbinding heb) Zijn er oplossingen daarvoor op de markt? Een SOS-baken voor om je arm (bestaat dat überhaupt?) of hebben jullie daar ander oplossingen voor?
En het antwoord om met z'n tweeën te gaan dat weet ik al, dat is gewoon lang niet altijd mogelijk en niet even praktisch vind ik persoonlijk. Ook een altijd een tas op m'n rug wil ik niet, dat is gewoon niet fijn als je even in je bos wil rondraggen.

Bedankt voor jullie input!

Grt, Datang


Edit:
Zoiets moet het worden; Een GPS horloge met SOS knop (naar ingestelde nummers een sms met de coördinaten) én snelheidsmeter + afstand voor hardlopen.
Laatst gewijzigd door datang op ma 3 juni 2013, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Voor een smartphone bestaat een gps track/volg systeem. Dan kunnen je ouders je volgen.

Als je geen smartphone heb, is het meteen een goede reden om er 1 te vragen ;-)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het scheelt al denk ik een heel stuk als je in ieder geval je telefoon bij je hebt. Je van te voren tegen je ouders verteld waar je gaat fietsen en hoe lang en hoe laat je weer thuis bent. Een GPS zou ook handig zijn in het geval van een ongeval om eventueel de juiste coördinaten te kunnen doorgeven. Tja en verder vooral je gezonde verstand blijven gebruiken. Dat is waarschijnlijk waar je ouders het minste vertrouwen in hebben :tong . Maar als je weet dat je alleen in een afgelegen bosperceel bent is het niet logisch om dingen te doen met een verhoogde risicofactor.

Dus voor je verjaardag of sinterklaas:

Samrtphone
GPS
En goede beschermende kleding.

:wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beschermende kleding is in het bijzonder handig om schaafwonden te verminderen en blauwe plekken een RAL-tintje minder te laten uitvallen.

Ik zou m'n mobiel bij me zelf stoppen en niet bij je fiets, heb je zo weinig aan als je je fiets van de berg ziet stuiteren. En als je zelf van de berg stuitert - zonder fiets - dan heb je hem tenminste bij je...

Voor daar waar geen GSM ontvangst is...
Spot
COSPAS-SARSAT

De laatste heeft maar een knop voor een alarmsignaal wanneer al het andere gefaald heeft. Niet bepaald speelgoed.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Vospower
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: do 11 april 2013, 17:10
Mijn mountainbike: Scott Aspect 10 16"

Tip: zoek een fietsmaatje. Ik denk dat dat je veiligheid (en plezier) het meest kan vergroten. en draag inderdaad je telefoon op je lichaam :)
back on track
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Fiets ook vaak alleen, altijd (naast de telefoon) een simpel fluitje in de tas. Moet je uiteraard nog wel kunnen bellen of fluiten, anders helpt niets meer, behalve een passant of iemand die je gaat zoeken als je niet terug komt.
Gebruikersavatar
cyclocrosser2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 31 oktober 2011, 18:15
Contacteer:

Precies wat Mud Mate schrijft, altijd vertellen "waar" je gaat biken. Is er stront aan de knikker dan weten de hulptroepen tenminste "waar" ze moeten zoeken. En een fluitje is ook een hele goeie tip.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

cheeta schreef: Ik zou m'n mobiel bij me zelf stoppen en niet bij je fiets, heb je zo weinig aan als je je fiets van de berg ziet stuiteren. En als je zelf van de berg stuitert - zonder fiets - dan heb je hem tenminste bij je...
Even praktisch; hoe zou je die bij je willen houden zonder tas op je rug?


En hoe doen jullie het dan als je alleen fietst?
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Ik gebruik zelf ook een telefoon met gps en livetracking via mapmytracks.com, zodat iemand je altijd kan volgen. Ik zoek eigenlijk alleen nog iets wat na 10min geen beweging automatisch een bericht kan versturen (naar thuisfront of hulpdiensten). Lijkt me alleen lastig als ik pauze hou, of dat ik dan nog op een knop druk dat de telefoon weet dat het maar een pauze is.
Geen idee of zoiets bestaat, maar ik probeer even hardop mee te denken.

Als er een maat meefietst, durf ik trouwens ook meer. Ook wel eens tegen een maat gezegd: Als er iemand met me mee fietst rij ik harder (terwijl hij minder fietst). Dus hij was hier nogal verbaasd over, het gemiddelde tempo lag immers lager. Maar als ik dan in de afdalingen even harder wil knallen en ik kop per ongeluk een boom, dan weet ik in ieder geval dat er binnen een minuut iemand bij is!
______Honzo ______ Jake______ Unit
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ik fiets ook altijd alleen en heb altijd mijn smartphone bij me.
Als ik verwacht dat er verder niemand te verwachten is na mij dan draag ik hem op mijn borst in zo'n reisportemonnee in een boterhamzakje (ik zweet nogal). Ook zit er een app op waarmee mijn vrouw mij live kan volgen waar ik ben. Die zet ik dan aan als ik begin met fietsen en uit als ik klaar ben en w-app gestuurd heb dat ik uit het bos ben. In de winter draag ik hem ook wel in de zak op de rug van mijn jas maar als ik op mijn rug zou vallen dan gaat ie kapot. Borst vang je altijd wel iets op met je armen/benen
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat klinkt wel erg als "big brother is watching you" over jezelf afroepen, een idee bevalt me eigenlijk niet echt. Zal wel door m'n compleet suicidale inslag komen, want a) over het algemeen heeft niemand een idee wanneer en waar ik ga fietsen en b) fiets ik ook alleen in Ardennen en eventueel in de Alpen (BTDT)...
datang schreef:Even praktisch; hoe zou je die bij je willen houden zonder tas op je rug?
In een zak van een shirt, jas en/of broek...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

FracKture schreef:Ik gebruik zelf ook een telefoon met gps en livetracking via mapmytracks.com, zodat iemand je altijd kan volgen. Ik zoek eigenlijk alleen nog iets wat na 10min geen beweging automatisch een bericht kan versturen (naar thuisfront of hulpdiensten). Lijkt me alleen lastig als ik pauze hou, of dat ik dan nog op een knop druk dat de telefoon weet dat het maar een pauze is.
Geen idee of zoiets bestaat, maar ik probeer even hardop mee te denken.
Maar daar heb je dan een internet abonnement voor nodig of niet?

Zoiets lijkt me inderdaad ook wel wat, gewoon iets op je fiets dat dan automatisch een signaal stuurt als je (te) lang stil staat. Met een pauze knop natuurlijk. Misschien weet iemand daar meer over?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

cheeta schreef:Dat klinkt wel erg als "big brother is watching you" over jezelf afroepen,
Ik fiets ook regelmatig in de wintermaanden met alleen het licht van mijn fietslampen.
Vandaar dat live volgen.
Daarnaast heb ik mijn leergeld al betaald in het verleden toen ik nog fanatiek deed kitesurfen waarbij mijn beschermengel altijd iets harder vloog dan ikzelf :-q
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Er zijn diverse Android apps, zoek maar eens op SOS en Alarm.
Dan wordt er na X tijd(X=instelbaar) geen beweging een geluidssignaal gegeven. Doe je gedurende het alarmsignaal niks, dan wordt automatisch een SMS naar een bekende gestuurd. In de SMS kun je een hulpkreet zetten met laatst bekende GPS locatie.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En als je nu even pauzeert wat is dan het effect van het apparaat. Of kan je het dan ook even uitzetten? Moet je dan wel net even aan denken...
Plaats reactie