Steilste / lastigste klims van Nederland

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

henky schreef:bij Leersum ligt de tombe van Nellesteyn en vanaf de provinciaalse weg naar boven rijden is ook een behoorlijke uitdaging, m.n. door de ondergrond. Pas op ! je mag hier niet fietsen !
Zondag nog gedaan, Ondanks de lossere bovenlaag wel boven gekomen. Mooie klim, technisch ook door de trapjes (en dan links via de andere trappen weer omlaag, ook leuk!)
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Ik woon in Zuid Limburg en van alle officiële mountainbikeroutes heeft de mtbroute van Meerssen de zwaarste klim. De klim zit hier

De klim is zeker niet de langste, of de hoogste, maar wel ontzettend steil voor Nederlandse begrippen. Het venijn zit in de staart dat nog steiler is dan de rest van de klim. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die het niet met me eens zijn (als ze Meerssen wel eens gereden hebben dan :D). Ik rijd ook regelmatig buiten de officiële routes, maar ik kan zo geen klim herinneren die moeilijker is dan deze eigenlijk :~

Overigens is de mtbroute van Meerssen zeker niet de leukste of meest interessante route van Zuid Limburg, er zit gewoon 1 mooie klim in :-D. als je een mooie route in Zuid Limburg wil rijden, rijd dan Gulpen of de Landgraaf en Brunssumseheide lus van Parkstad.

Gr. Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Is dat deze? http://www.strava.com/segments/2527266" onclick="window.open(this.href);return false;
(die zat afgelopen jaar in de Bikeboutique tt).
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Pike schreef:Ik woon in Zuid Limburg en van alle officiële mountainbikeroutes heeft de mtbroute van Meerssen de zwaarste klim. De klim zit hier

Gr. Pike
Het heeft lang geduurd maar eindelijk heb ik dat kreng in één ruk naar boven kunnen fietsen.
Man wat is dat een misselijk ding.

Wat wel leuk was. Een paar wandelaars die net het "tweede"
deel aan het lopen waren en me keihard gingen aanmoedigen. :-q
Hij is echt véél steiler dan 11%. Gisteren heb ik er regelmatig van >13% gedaan en deze voelt op het
einde eerder aan dan tegen de 20.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Knakker29 schreef:Is dat deze? http://www.strava.com/segments/2527266" onclick="window.open(this.href);return false;
(die zat afgelopen jaar in de Bikeboutique tt).
Nee, de ik bedoel zit meer richting Maastricht, Rothem zeg maar. Die van jou lijkt wel een asfaltklim? Die ik bedoel is in het bos. Offroad dus.
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Pat. schreef:
Pike schreef:Ik woon in Zuid Limburg en van alle officiële mountainbikeroutes heeft de mtbroute van Meerssen de zwaarste klim. De klim zit hier

Gr. Pike
Het heeft lang geduurd maar eindelijk heb ik dat kreng in één ruk naar boven kunnen fietsen.
Man wat is dat een misselijk ding.

Wat wel leuk was. Een paar wandelaars die net het "tweede"
deel aan het lopen waren en me keihard gingen aanmoedigen. :-q
Hij is echt véél steiler dan 11%. Gisteren heb ik er regelmatig van >13% gedaan en deze voelt op het
einde eerder aan dan tegen de 20.
Nice! Ik rijd em ook wel naar boven nu, maar ben in Alpen conditie nu :D (ga 12 juli naar de Dolomieten). Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens heb moeten afstappen toen mijn conditie minder goed was. Altijd balen als dat gebeurt :evil:
De klim lijkt mij zelfs boven de 20% te zijn hoor! Het laatste stuk is echt steil! Ik zal eens kijken op me Garmin (als dat nog lukt tijdens het laatste stuk :p).
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Voor de Strava liefhebbers. Dit zou em moeten zijn

*edit*: nee toch niet, hoogteprofiel klopt niet. Ik heb zelf het segment net aangemaakt, maar deze is nog geblokkeerd door Strava (moet goedgekeurd worden??? :s).
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Vast getagged als hazardous 8)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pike, inderdaad een van de zwaarste klimmen van de vaste routes. Maar er zijn nog zwaardere klimmen buiten de vaste routes.
Er zit er toevallig zoeen vlak voor deze klim: iets voorbij de Nachtegaal li.
Er zit er een in het Ravensbosch (tussen Hulsberg en V'burg).
Gulpenroute kent er paar, en de vernieuwde vaste Epen/Vijlenroute bevat de meeste hm's van allemaal, en kent een paar erg steile klimmen en ook gemene afdalingen.
De Camerigafdaling uit de Epenroute naar boven rijden is ook een geduchte klim (liefst doordeweeks rijden, want je rijdt 'tegen het verkeer in'!), de Keuteberg offroad is pittig.
En in de Voerstreek/op de grens Blg/Nl zijn er tal van steilere klimmen, oa bij Teuven/Onderste/Bovenste Bos.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

aurelius schreef:Pike, inderdaad een van de zwaarste klimmen van de vaste routes. Maar er zijn nog zwaardere klimmen buiten de vaste routes.
Er zit er toevallig zoeen vlak voor deze klim: iets voorbij de Nachtegaal li.
Er zit er een in het Ravensbosch (tussen Hulsberg en V'burg).
Gulpenroute kent er paar, en de vernieuwde vaste Epen/Vijlenroute bevat de meeste hm's van allemaal, en kent een paar erg steile klimmen en ook gemene afdalingen.
De Camerigafdaling uit de Epenroute naar boven rijden is ook een geduchte klim (liefst doordeweeks rijden, want je rijdt 'tegen het verkeer in'!), de Keuteberg offroad is pittig.
En in de Voerstreek/op de grens Blg/Nl zijn er tal van steilere klimmen, oa bij Teuven/Onderste/Bovenste Bos.
Hoi Aurelius,

De klim vlakbij die ik bedoel ken ik niet. Dacht dat ik het hele bos had uitgekamd. Heb je gps coördinaten voor me misschien? De klim in het Ravensbos die ken ik wel. Ik vind dit wel een stuk minder zwaar dan die ik bedoel. Je bedoelt toch die relatief recht naar beneden loopt en vrij breed is? (richting de beek uiteraard).
Gulpenroute heeft inderdaad een paar gemene, zoals die bij het zwembad, maar meer gemeen omdat ze lang zijn, niet omdat ze heel steil zijn. Voerstreek ben ik nog relatief onbekend. Ik ga de oude voerenroute binnenkort een keer rijden denk ik. Heb daar goede dingen over gehoord.

Zo te lezen woon jij ook in Zuid Limburg, of niet? Rijd je bij een club?

Gr. Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Pike, ik woon in Eijsden, randje Voerstreek, onze achtertuin! Fanatieke groep MTB-ers hier, erg gezellig, zeer informeel, misschien nog wel hechter dan menige club. We fietsen in een straal Vliegveld Beek, Valkenburg, Gulpen, Drielandenpunt, Vise/Luik, Pietersberg. Oude Voerstreek kan ik je van harte aanbevelen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Pike schreef:Voor de Strava liefhebbers. Dit zou em moeten zijn

*edit*: nee toch niet, hoogteprofiel klopt niet. Ik heb zelf het segment net aangemaakt, maar deze is nog geblokkeerd door Strava (moet goedgekeurd worden??? :s).
Die klim die jij bedoeld is waarschijnlijk meer richting Geulhem de klim richting Mussenput of Op de Bies? Al was die eind jaren negentig veel zwaarder met meer watergeulen.

http://www.gpsies.com/#16_50.8670780896 ... 5_mapQuest" onclick="window.open(this.href);return false;
gijsjanb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 november 2013, 23:16

Ik denk dat hij wel die van dat strava segment bedoelt, maar dan rij je rechtdoor in plaats van op driekwart rechtsaf gaan en dan dat bochtje rijden. Dan is dat laatste stuk alleen te doen als het droog is en je helemaal op het puntje van je zadel zit. Verder ken ik hier in Limburg eigenlijk geen zwaardere in de combi lengte/steiler worden naar het eind/met moeite blijven fietsen.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Ik denk dat de steilste beklimming van nederland in saba, st eustatius of sint maarten ligt...
Toedeloes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 18:49
Mijn mountainbike: Cannondale Prophet SL, Cannondale Scalpel 3 2010, Cannondale Scalpel 2 Carbon, Niner EMD

Betty1 schreef:Ik denk dat de steilste beklimming van nederland in saba, st eustatius of sint maarten ligt...
Nee, niet doen... zo jammer dit.

Op de Gulberg hebben ze nu ook wel een pittig stukje gemaakt.
Het 1e gedeelte vanuit route Stiphout kom je op het betrekkelijk makkelijke stuk. De trail loopt in principe horizontaal mee omhoog. Waar je dan weer helemaal beneden komt moet je route volgend weer een bocht naar links maken om de route te vervolgen. Daar hebben ze een iets kortere mogelijkheid voorgelegd voortaan, recht omhoog! Die is ook aardig pittig.
Plaats reactie