Wat is er nog meer te koop? Wensen en keuzes

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hoe hard is de eis van €2000? Nicolai Argon GTB zou qua maatvoering prima zijn met je 1.98m, dan heb je zelfs nog de optie om te gaan voor een XL of XXL, echter ga je het met de €2000,- niet redden aangezien het frame al €1449 kost. Nu zijn er altijd wel onderdelen over te zetten, maar je gaat dan wel naar een beter passend frame, maar je stapt over naar 29". Is natuurlijk wel weer de vraag of 29" je voorkeur geniet.

Je mag anders gerust eens mijn G16 (is wel een fully) testen om het idee van de maatvoering te krijgen van Nicolai. :wink:

https://www.nicolai-bicycles.com/frames/argon-gtb/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: do 17 januari 2019, 23:09 ..., maar je stapt over naar 29". Is natuurlijk wel weer de vraag of 29" je voorkeur geniet...
Uhm, hij heeft al een 29er, we hebben het hier alleen maar over 29ers. En gezien de verhoudingen is een 29er zo ongeveer de enige keuze.


Alleen Nicolai bouwt inderdaad 29er met 27,5" wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou is die Grand Canyon Trail wel erg fraai...
Fox Factory Kashima 34 110mm vork, dropper, Noni’s...Guide R... Eagle GX icm met 30T...voor die prijs geen betere afmontage... en XL past bij 1,98...
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... trail.html.
Is een XC hardtail met de nodige reserves voor een zwaarder persoon.
Voor Nl en soms Eifel, Blg prima geschikt :-q .
Wel 1x12... (maar met 30T een echt licht klimverzetje), dat was niet je wens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 18 januari 2019, 01:29 ... en XL past bij 1,98...
We proberen hier een serieus advies te geven...

Dat Canyon schrijft dat het past betekent niet dat het klopt. Je komt pakweg 5 cm te kort ten opzichte van bijvoorbeeld de Kona Honzo. De Canyon is gewoon nog hopeloos ouderwets in maatvoering en deze fiets is dan ook niet geschikt voor mensen groter dan 195 cm als je het onderwerp een beetje serieus neemt.


Lees je in, verdiep je in de argumenten, dan hoef ik er niet iedere keer zo hard overheen te komen :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 23:41
mud mate schreef: do 17 januari 2019, 23:09 ..., maar je stapt over naar 29". Is natuurlijk wel weer de vraag of 29" je voorkeur geniet...
Uhm, hij heeft al een 29er, we hebben het hier alleen maar over 29ers. En gezien de verhoudingen is een 29er zo ongeveer de enige keuze.


Alleen Nicolai bouwt inderdaad 29er met 27,5" wielen.
Ach misschien wil die wel een 27,5" hierna. Je weet maar nooit. De Argon is in ieder geval 29" :winkie: :winkie: :winkie:
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Jongens geen ruzie maken he :winkie:

Ben gister even bij Leenders geweest, waar ook mijn eerste fiets vandaan komt.
Zij adviseerden mij op basis van de eerdere meting die is gedaan en mijn verhaal een Trek.
Dit omdat een Trek een langere reach heeft.

De Kona en Mondraker heb ik ook naar gekeken.
Vind het alleen een nadeel, dat er geen dealer in de buurt is.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
  • Jongens geen ruzie maken he :winkie:
is niets ernstig....gebeurt wel vaker :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Cube-Dennis schreef: vr 18 januari 2019, 11:29
Ben gister even bij Leenders geweest.

De Kona en Mondraker heb ik ook naar gekeken.
Vind het alleen een nadeel, dat er geen dealer in de buurt is.
Leenders in Gendt?
Dan is Huissen niet zo ver voor Mondraker en in Nijmegen zit een Kona dealer.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

DaanCramer schreef: vr 18 januari 2019, 20:02
Cube-Dennis schreef: vr 18 januari 2019, 11:29
Ben gister even bij Leenders geweest.

De Kona en Mondraker heb ik ook naar gekeken.
Vind het alleen een nadeel, dat er geen dealer in de buurt is.
Leenders in Gendt?
Dan is Huissen niet zo ver voor Mondraker en in Nijmegen zit een Kona dealer.
Nee, Leenders in Hengeloooooo Overijssel
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik zou hier ook eens naar kijken want ik weet niet of meer reach nu echt nodig is. Je zadel moet een stukje omhoog en dan komen je handen al verder van het stuur af. Als je dan ook nog meer rechtop wilt zitten geldt dat dit zelfs nog meer is. Armen moeten eigenlijk ook naast het lichaam hangen. Ondderrug problemen geven aan dat je heup niet goed kan draaien en dat komt denk ik ook door de zadelhoogte. Misschien eerst nog een fietsmeting en dan eentje zoeken.

https://www.mantel.com/ritchey-verstelb ... RhcnQyNw==
Laatst gewijzigd door Jouke74 op zo 20 januari 2019, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Cube-Dennis schreef: vr 18 januari 2019, 11:29 Jongens geen ruzie maken he :winkie:

Ben gister even bij Leenders geweest, waar ook mijn eerste fiets vandaan komt.
Zij adviseerden mij op basis van de eerdere meting die is gedaan en mijn verhaal een Trek.
Dit omdat een Trek een langere reach heeft.

De Kona en Mondraker heb ik ook naar gekeken.
Vind het alleen een nadeel, dat er geen dealer in de buurt is.
Net even naar de gegevens gekeken van een Trek Procaliber 6, om zo maar even één uit hun gamma te pakken. Reach bij een 23"471... :o
Bij een Nicolai Argon in XXL 515 :winkie: , Kona Honza 510 :D Mondraker Chrono 463 :-{

Daarnaast wil ik toch wel opmerken, het al of niet in de buurt van een dealer is leuk, maar op het moment dat hij geen passende oplossing heeft, zal je toch verder moeten shoppen... Tja ben je nu eenmaal wat langer, zijn de merken die de juiste geometrie hanteren wat zeldzamer en zal je dus iets verder moeten rijden. Aan de andere kant, 1 of 2x verder rijden voor het juiste frame, weegt niet op tegen de komende tijd weer op een te kleine fiets zitten...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouke74 schreef: zo 20 januari 2019, 21:27 Ik zou hier ook eens naar kijken want ik weet niet of meer reach nu echt nodig is.
Ja, dat wil je wel. Die Cube heeft dezelfde reach als mijn trailbike. En ik ben 180 cm en rijd met een 50 mm pen. TS zou dan een 150 mm (!!!!) pen moeten pakken om 'normaal' te zitten. En dan zit 'ie echt niet gestrekt... .

De
Cube
Is
Te
Klein
!


Precies dit dus:
mud mate schreef: zo 20 januari 2019, 22:15 Daarnaast wil ik toch wel opmerken, het al of niet in de buurt van een dealer is leuk, maar op het moment dat hij geen passende oplossing heeft, zal je toch verder moeten shoppen... Tja ben je nu eenmaal wat langer, zijn de merken die de juiste geometrie hanteren wat zeldzamer en zal je dus iets verder moeten rijden. Aan de andere kant, 1 of 2x verder rijden voor het juiste frame, weegt niet op tegen de komende tijd weer op een te kleine fiets zitten...
(wijze woorden, dus goed om te herhalen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Maar, hoe hoger de reach, hoe verder ik voorover gebogen zit toch?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Cube-Dennis schreef: ma 21 januari 2019, 14:44 Maar, hoe hoger de reach, hoe verder ik voorover gebogen zit toch? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik denk dat de redenatie is dat doordat je op een te klein frame zit, je je rug kromt, waardoor je last van je rug krijgt? Met een langer frame heb je meer ruimte voor je lange rug.

Ik heb zelf een Scott met framemaatje XXL. Deze framemaat is er voor de Aspect en Scale serie en bedoeld voor >195cm (size chart). Die is in de buurt zeker te krijgen, de mijne komt uit Haaksbergen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mart! schreef: ma 21 januari 2019, 17:02
Cube-Dennis schreef: ma 21 januari 2019, 14:44 Maar, hoe hoger de reach, hoe verder ik voorover gebogen zit toch? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik denk dat de redenatie is dat doordat je op een te klein frame zit, je je rug kromt, waardoor je last van je rug krijgt? Met een langer frame heb je meer ruimte voor je lange rug.
Daar komt het een beetje op neer.

Nu zit je gewoon te kort, gedrongen op de fiets. Niet alleen omdat de fiets te kort is, maar omdat het is in combinatie met een te lage zit. Dat is nog zo een punt bij grotere fietsen, de balhoofdbuis groeit in hoogte nauwelijks mee. Daardoor zit je nu inderdaad wat krampachtig. Je zou de voorkant ook flink kunnen verhogen, dan zit je wel 'in verhouding', maar zit je ook als op een Gazelle stadsfiets.

Ook gebruik je nu een relatief lange stuurpen om je zithouding enigszins in het groene bereik te brengen. En dat heeft weer invloed op het stuurgedrag.

Met meer reach moet je inderdaad nog steeds corrigeren naar de juiste houding. Dus blijf je met dezelfde stuurpen rijden, dan kom je erg gestrekt te zitten, wedstrijdgericht sportief zeg maar. Dat hoeft voor je rug niet eens fout te zijn, want het zou kunnen zijn dat je daardoor minder krampachtig komt te zitten, minder spanning in je onderrug, waardoor de problemen verminderen.

Maar je hebt nu wel de speelruimte om een kortere pen te monteren. Die moet je wel combineren met een hoger stuur. Je kantelt namelijk om je bekken heen en korter betekent dan ook automatisch hoger.


Dat van dat stuur zou je nu al kunnen proberen op je Cube. Je zithouding gaat er dan in ieder geval op vooruit. En voor de herhaling: je zadel moet ook een stuk omhoog. En als je de druk in je vork dus aanpast komt je ook al weer wat rechter op te zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie