Beste clipless pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.

Moderator: Rogier

Flow&Co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 24 september 2018, 14:53

530 is de 520 met een kooi eromheen. De kooi bied wat bescherming, o.a. voor als je met je pedalen tegen rotsen aan beukt ofzo.
Voor mensen met SPD schoenen met zachte zolen geeft het meer support.
Maar het grootste voordeel vind ik dat de kooi een soort backup platform vormt voor als je niet in 1 keer in klikt.
Zeker op terrein waar je niet zomaar ff begint te rollen is dit fijn. Op een steile, technische klim bijvoorbeeld.
Het is geen volledig platform, maar het is genoeg om op aan te kunnen zetten zodat je een tweede kans krijgt om in te klikken.
Dit deed ik met de 520's ook wel, maar dan schoot ik regelmatig van de pedalen af. Soms met m'n kleauten op t frame en achteruit rollend de heuvel af. :oops:
Edwinmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 24 september 2018, 17:19

Op vakantie gebruik ik de fiets ook voor boodschappen en om naar een andere plaats te fietsen. Ik heb dan gewone schoenen aan. Scheelt dat met de 530 of maakt het niet veel uit met de 520.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

di 25 september 2018, 02:50

Ik heb een tijdje Time geprobeerd op mijn wegfiets (de MTB pedalen dus).
Ik had het gevoel alsof ik met mijn schoenen op ijsblokjes zat, heel apart.

Met SPD (heel vroeger een tijdje mee gereden op de wegfiets) had ik dit niet.

Ik ben nu eens aan het kijken naar Shimano XT trail pedalen.
Sommigen zeggen dat het een groter platform biedt en anderen zeggen weer dat de kooi de schoen helemaal niet raakt.
Heeft dit misschien met de schoen te maken?
`Dat beginners schooner meer rubber hebben waardoor de kooi tegen de zool aankomt en dat echte race XC schoenen weinig rubber hebben, meer een raceschoen met spikes waardoor de zool vlak is?
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

di 25 september 2018, 08:50

Edwinmtb schreef:Op vakantie gebruik ik de fiets ook voor boodschappen en om naar een andere plaats te fietsen. Ik heb dan gewone schoenen aan. Scheelt dat met de 530 of maakt het niet veel uit met de 520.
Maakt niet veel uit, als je echt een platform wilt waar je met gewone schoenen wat aan hebt moet je of half/half pedalen nemen (in het terrein niet ideaal) of een los platform kopen wat je in het spd mechanisme klikt. Dat haal je dan weer weg als je het terrein in gaat.

Shimano (en Exustar...) hebben zoiets, maar van wat ik erover lees is dat niet veel soeps:
Afbeelding

Iets beter lijkt me dan een dergelijke uitvoering. Je schroeft een cleat onder dit platform en klikt het op een kant van je spd pedaaltje:
Afbeelding

Of je schoenen daadwerkelijk het kooitje van een 530 (en vergelijkbaar) raakt hangt er denk ik vooral vanaf hoe diep het schoenplaatje verzonken ligt in de zool.
Wil je echt een serieus platform als je ingeklikt staat zijn de pedalen waarbij het klikmechanisme verdraait t.o.v. de kooi de betere keus. Maar die zijn ook weer wat groter en zwaarder.
De 647 is dan wel een heel fijn pedaal:
Afbeelding

Maar elk pedaal met klikmechanisme is behelpen als je er met schoenen zonder plaatjes op rijdt, ook die 647. Je voelt het mechanisme door de schoenzool heen, en je hebt ook geen serieuze grip.
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker

di 25 september 2018, 10:12

Tijgerhaai schreef:[...] lichter dus zwakker [...] zwaarder dus sterker.
:roll:
Vorsprung duch Pedantik.
Edwinmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 25 september 2018, 20:30

Dank je, ik zal eens kijken. Misschien anders op vakantie een set gewone pedalen erop zetten.
hitchhikerzguide
All rounder
All rounder

zo 28 oktober 2018, 21:46

Rayb81 schreef:

Sommigen zeggen dat het een groter platform biedt en anderen zeggen weer dat de kooi de schoen helemaal niet raakt.
`Dat beginners schooner meer rubber hebben waardoor de kooi tegen de zool aankomt en dat echte race XC schoenen weinig rubber hebben, meer een raceschoen met spikes waardoor de zool vlak is?
Ik had XT SPD trails met kooi icm met Five-Ten Hellcats. Inderdaad niet bijster veel ondersteuning van de kooi.
Scottie2000
Extreme Biker
Extreme Biker

zo 28 oktober 2018, 23:22

Ik heb de 5 ten hellcat i.c.m. Time Atac MX.
Platform van de MX zorgt ervoor dat ik niet perse direct ingeklikt hoef te zijn.
yo-eddy
Pro Biker
Pro Biker

di 30 oktober 2018, 12:00

Hier ook SPD M970 al jaren zonder problemen ..... het vervelende van mode merken als Shi(t)mano is dat er bijna ieder jaar wat "nieuws" moet komen en niet b.v. om de 5 jaar iets "beters" ... de eerste generatie M980 was r#k (seals liepen er heel makkelijk uit) ... daarna heb ik het opgegeven en zoek ik wel oude setjes M970 ;) .... of mijn DMR Vaults natuurlijk
http://www.11antsbikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/11ANTs" onclick="window.open(this.href);return false;
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 8 november 2018, 13:43

hitchhikerzguide schreef:
zo 28 oktober 2018, 21:46
Rayb81 schreef:

Ik had XT SPD trails met kooi icm met Five-Ten Hellcats. Inderdaad niet bijster veel ondersteuning van de kooi.
Combineer die hellcats eens met saint PD-M820 pedalen, de beste combo die ik al heb gehad
Plaats reactie