Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
Ervaringen: van hardtail naar fully
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Een Lux is niet de enige fiets met lockout he. Een Scott Genius wordt bijvoorbeeld standaard geleverd met Lockout. De meeste Endurobakken in de EWS zijn voorzien van lockout en er zijn er zelfs in de DH cup die een lockout op hun fiets hebben gefabriceerd.aurelius schreef:Wil je een fully die nog meer aan kan, qua technisch terrein (dan heb ik het al over zware Ardennentrails, alpen, bikeparks), dan krijgen de fully's nog meer veerweg voor/achter, en die fully's zijn niet meer te locken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Jawel, maar zo zijn ze meestal niet 'standaard' afgemonteerd, die lange veerwegfully's!MacReal schreef:Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
De Scott Genius is een van de weinigen die er standaard mee is uitgerust, hele dikke pre, de Twinlock van Scott.
Let er maar eens op: lockout is alles behalve standaard op die 'dikke' (veel veerweg) bikes. Zou het klimvermogen wel doen toenemen, dus ik gun ze het van harte, die bikes .
'Echte' race/marathonfully's zijn dat juist wel, standaard met lockout afgemonteerd, omdat ze goed/efficient moeten kunnen klimmen en sprinten (en je vindt er ook steeds vaker een dropper op, om ze ook beter te kunnen laten dalen, goede ontwikkeling!).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Das toch grappig, want ik denk juist het tegenovergestelde. Het ligt niet zo zeer aan de veerweg, maar aan het niveau van afmontage.aurelius schreef:Jawel, maar zo zijn ze meestal niet 'standaard' afgemonteerd, die lange veerwegfully's!MacReal schreef:Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
De Scott Genius is een van de weinigen die er standaard mee is uitgerust, hele dikke pre, de Twinlock van Scott.
Let er maar eens op: locjkout is alles behalve standaard op die dikke bikes. Zou het klimvermogen wel doen toenemen, dus ik gun ze het van harte, die bikes .
'Echte' race/marathonfully's zijn dat juist wel, standaard met lockout afgemonteerd, omdat ze goed/efficient moeten kunnen klimmen en sprinten (en je vindt er ook steeds vaker een dropper op, om ze ook beter te kunnen laten dalen, goede ontwikkeling!).
Neem de monarch reeks van RS. Een gewone RT heeft alleen een propedal, maar een RT3 heeft "gewoon" een lock.
Daarom zie je dat veel EWS fietsen juist wel die lock hebben, omdat de afmontage daar vaak "top notch" is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ik ben zelf dan ook, ietwat gechargeerd, voorstander van standaard lockouts en standaard droppers op fully's, waar het gaat om het creeren van een zo breed mogelijk inzetbereik voor de grote massa. Wat wedstrijdrijders en specialisten doen... die maken altijd hun individuele aanpassingen, fijntunen, wel.
Maar 'dalers' worden er potentere klimmers door, 'klimmers' worden er potentere afdalers door. Het verbreed het inzetbereik van de fiets. Maakt de fiets vaak een stuk leuker en geschikter voor een nog bredere inzet.
Maar 'dalers' worden er potentere klimmers door, 'klimmers' worden er potentere afdalers door. Het verbreed het inzetbereik van de fiets. Maakt de fiets vaak een stuk leuker en geschikter voor een nog bredere inzet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
- Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
Dus omdat hij op een paar meter waar hij moet trappen een lockout kan gebruiken, als zijn ketting al niet gebroken is, en daar miliseconden sneller mee is moet elke fully een lockout hebben? Weer een kabel om te onderhouden Dit is pro level. Wel vet dat mensen hier ews/wc kennen, op een rondje in nl snappen mensen vaak alleen veldrijden.MacReal schreef:Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
(Of... hoenderhok-knuppel-modus aan: ze denken er een EWS-achtige bike nodig te hebben... ook een trent die ik hier op het forum soms meen te bespeuren ...
Wel begrijpelijk, als er weinig echt technisch gebied is in de omgeving (Nl dus) waar je vaak fietst. Of als er iets is aangelegd, dat technisch lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Mensen en fietsen kunnen vaak veel meer dan men denkt. Vaak heb ik het idee dat er 'voor Nederland' te snel een 'te dikke' (veel veerweg) bike wordt gekozen, waarbij men dan het idee heeft dat het met die bike allemaal wel zal gaan en extra leuk is...
Dat kan ook lijden tot de vaker genoemde 'overkill'. Tot 'meer dan nodig is', soms zoveel 'meer', dat het je ook een beetje 'tegen' kan gaan werken 'in Nederland'. In Nederland volstaan vaak fietsen met minder veerweg prima, of dat nou hardtails zijn of fully's. Als mensen er maar eens op gingen oefenen, trainen. Of misschien moet ik zeggen, erop konden trainen en oefenen... het geschikte terrein ontbreekt vaak ook immers, helaas.
Enfin.. voordat de discussie losbarst: iedereen moet vooral fietsen waarop hij zich prettig vindt en voelt, dus alles mag en kan, ook veel veerweg !. Zo, kom er maar in ...).
Wel begrijpelijk, als er weinig echt technisch gebied is in de omgeving (Nl dus) waar je vaak fietst. Of als er iets is aangelegd, dat technisch lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Mensen en fietsen kunnen vaak veel meer dan men denkt. Vaak heb ik het idee dat er 'voor Nederland' te snel een 'te dikke' (veel veerweg) bike wordt gekozen, waarbij men dan het idee heeft dat het met die bike allemaal wel zal gaan en extra leuk is...
Dat kan ook lijden tot de vaker genoemde 'overkill'. Tot 'meer dan nodig is', soms zoveel 'meer', dat het je ook een beetje 'tegen' kan gaan werken 'in Nederland'. In Nederland volstaan vaak fietsen met minder veerweg prima, of dat nou hardtails zijn of fully's. Als mensen er maar eens op gingen oefenen, trainen. Of misschien moet ik zeggen, erop konden trainen en oefenen... het geschikte terrein ontbreekt vaak ook immers, helaas.
Enfin.. voordat de discussie losbarst: iedereen moet vooral fietsen waarop hij zich prettig vindt en voelt, dus alles mag en kan, ook veel veerweg !. Zo, kom er maar in ...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Hoewel het nog steeds een beetje af hangt van je inzetbereik, ben ik het grotendeels wel met je eens.aurelius schreef:Ik ben zelf dan ook, ietwat gechargeerd, voorstander van standaard lockouts en standaard droppers op fully's, waar het gaat om het creeren van een zo breed mogelijk inzetbereik voor de grote massa. Wat wedstrijdrijders en specialisten doen... die maken altijd hun individuele aanpassingen, fijntunen, wel.
Maar 'dalers' worden er potentere klimmers door, 'klimmers' worden er potentere afdalers door. Het verbreed het inzetbereik van de fiets. Maakt de fiets vaak een stuk leuker en geschikter voor een nog bredere inzet.
De meeste mensen zullen een lux niet kopen om zijn geweldige daal capaciteiten en nemen (vaak) de vaste pen voor lief.
Ik heb mijn fiets niet gekocht omdat hij zo geweldig klimt en ben vaak te lui om de vering te locken. Zeker in Nederland op de korte klimmen die we hier hebben.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Dat zeg ik niet, bedoel ik ook niet. Ik geef alleen even een extreem voorbeeld om alles uit context te trekkenBadmonkeyNL schreef:Dus omdat hij op een paar meter waar hij moet trappen een lockout kan gebruiken, als zijn ketting al niet gebroken is, en daar miliseconden sneller mee is moet elke fully een lockout hebben? Weer een kabel om te onderhouden Dit is pro level. Wel vet dat mensen hier ews/wc kennen, op een rondje in nl snappen mensen vaak alleen veldrijden.MacReal schreef:Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
De mensen met wie ik vaak fiets, vind juist XC en CX helemaal niks
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Op een DH bak is het voor ons stervelingen misschien wat overdreven, zeker in een bikepark, maar op een enduro bike begint het al een stuk logischer te worden. Net als op een Trail Bike.BadmonkeyNL schreef:Dus omdat hij op een paar meter waar hij moet trappen een lockout kan gebruiken, als zijn ketting al niet gebroken is, en daar miliseconden sneller mee is moet elke fully een lockout hebben? Weer een kabel om te onderhouden Dit is pro level. Wel vet dat mensen hier ews/wc kennen, op een rondje in nl snappen mensen vaak alleen veldrijden.MacReal schreef:Je weet dat zelfs Aron Gwin op zijn DH bak tegenwoordig een (remote) lockout heeft?
Ook bij een fiets met meer veerweg kun je een demper monteren die je kan locken.
Of dat dan met een remote moet kun je je afvragen, ik heb ook een hekel aan al die kabels van mijn stuur, het maakt die lockout in ieder geval vele malen bruikbaarder in het terrein.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) Lockout voor DH is niet van 'tegenwoordig' maar parcoursafhanklijk kwamen die de laatste 10 jaar op z'n minst al voorbij (2009 Canberra, 2013 PMB? Kijk de bikechecks er maar op na).
2) Voor een enduro machine kun je je afvragen of je voor Otto Normalverbraucher een remote nodig hebt. Een switch op de demper zelf (doorgaans niet volledige lockout maar heel veel LSC) kun je bij het begin en eind van de klim ook wel bedienen (wanneer je toch je kniebeschermers wilt goed doen, je bril opzetten, etc...). Ik ben benieuwd hoeveel mensen vol in het rood op een serieuse route (~ hetgeen ze in de EWS gebruiken) voor 100~200m vals plat omhoog over een fireroad oid er aan denken hun lockout te gebruiken voor een seconde winst en weer uit te zetten alvorens ze de volgende sectie indroppen (teneinde die seconde niet weer te verliezen), of alleen maar blij zijn dat ze even op adem kunnen komen.
3) Het klopt inderdaad dat de routes in NL niet meegroeien met de mogelijkheden die het materiaal biedt... Wat dat betreft zou ik cyclocross niet onderschatten, veel van die parcouren zijn eigenlijk uitdagender...
2) Voor een enduro machine kun je je afvragen of je voor Otto Normalverbraucher een remote nodig hebt. Een switch op de demper zelf (doorgaans niet volledige lockout maar heel veel LSC) kun je bij het begin en eind van de klim ook wel bedienen (wanneer je toch je kniebeschermers wilt goed doen, je bril opzetten, etc...). Ik ben benieuwd hoeveel mensen vol in het rood op een serieuse route (~ hetgeen ze in de EWS gebruiken) voor 100~200m vals plat omhoog over een fireroad oid er aan denken hun lockout te gebruiken voor een seconde winst en weer uit te zetten alvorens ze de volgende sectie indroppen (teneinde die seconde niet weer te verliezen), of alleen maar blij zijn dat ze even op adem kunnen komen.
3) Het klopt inderdaad dat de routes in NL niet meegroeien met de mogelijkheden die het materiaal biedt... Wat dat betreft zou ik cyclocross niet onderschatten, veel van die parcouren zijn eigenlijk uitdagender...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Is de C-stand bij CTD van Fox als een lockout te gebruiken, of gewoon een stuggere afstelling?
Ik overweeg m'n Scott FX-1 uit het vorige millennium te gaan vervangen voor een Camber, heb nu sowieso geen lockout..
dus zou er wat dat betreft iig. op vooruitgaan.
Ik overweeg m'n Scott FX-1 uit het vorige millennium te gaan vervangen voor een Camber, heb nu sowieso geen lockout..
dus zou er wat dat betreft iig. op vooruitgaan.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Het nadeel van een remote op de demper en niet op het stuur vind ik dat ze a) nog wel eens ‘vanzelf’ van stand veranderen tijdens het fietsen en 2) ik ook regelmatig vergeet de lockout weer uit te zetten.
En bij handeltjes met meerdere standen (propedal bv) vergeet ik altijd welke stand waar zit dus moet ik uiteindelijk toch nog stoppen en kijken. Dan liever een set-and-forget demper met eventueel een kabel naar het stuur. Ook al wil ik eigenlijk zo min mogelijk kabels aan mijn fiets.
En bij handeltjes met meerdere standen (propedal bv) vergeet ik altijd welke stand waar zit dus moet ik uiteindelijk toch nog stoppen en kijken. Dan liever een set-and-forget demper met eventueel een kabel naar het stuur. Ook al wil ik eigenlijk zo min mogelijk kabels aan mijn fiets.
Het is zoals je in je laatste zinnen aangeeft maar net wat je doel is. Mijn Scout voldoet helemaal niet aan het hierboven gestelde als het doel "zo snel mogelijk" rondjes maken is. Hij werkt op de echt vanuit huis rijdbare rondjes enorm tegen als het op snelheid aankomt.aurelius schreef: ↑di 27 maart 2018, 16:25Vaak heb ik het idee dat er 'voor Nederland' te snel een 'te dikke' (veel veerweg) bike wordt gekozen, waarbij men dan het idee heeft dat het met die bike allemaal wel zal gaan en extra leuk is...
Dat kan ook lijden tot de vaker genoemde 'overkill'. Tot 'meer dan nodig is', soms zoveel 'meer', dat het je ook een beetje 'tegen' kan gaan werken 'in Nederland'. In Nederland volstaan vaak fietsen met minder veerweg prima, of dat nou hardtails zijn of fully's.
Afgelopen jaar dat rondje eens met een gravelbike gedaan. Zonder heel veel moeite snel 3 a 4km/uur gemiddelde hoger. Kanttekening dat ik mijzelf vervloekend de ronde reed omdat alles zodanig oncomfortabel was dat dat eens en nooit weer! was.
Die genoemde Scout, trager logger, zwaarder dan de fiets die 90% van mijn rijtijd prima zal kunnen voldoen en mij sneller had gemaakt. Ofwel het is een te dikke fiets zou je kunnen stellen. Maar wat geeft het mij een plezier. Of ik nou dat simpele (maar wel 65km) rondje vanuit huis fiets, de UHR rij of over de grens ga. Altijd stap ik op met een lach, kan ermee spelen genieten, klooien (En stap vermoeid af)
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De C(limb) stand bij CTD is geen keiharde lockout, maar geeft wel een (veel) stuggere vork. Als ik me niet vergis werkt het door de compressiedemping flink op te schroeven waardoor de vork veel moeilijker inveert.
Fasteddy schreef: ↑do 18 oktober 2018, 17:40 Is de C-stand bij CTD van Fox als een lockout te gebruiken, of gewoon een stuggere afstelling?
Ik overweeg m'n Scott FX-1 uit het vorige millennium te gaan vervangen voor een Camber, heb nu sowieso geen lockout..
dus zou er wat dat betreft iig. op vooruitgaan.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After