Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
PaganiProductions

Ik heb nog steeds flats op mijn fietsen werkt geweldig en ben nog steeds erg tevreden over.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ok! Top!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

PaganiProductions schreef:Ik heb nog steeds flats op mijn fietsen werkt geweldig en ben nog steeds erg tevreden over.
Heb je ooit op clicks gereden dan Wouter?
PaganiProductions

pinda1974 schreef:
PaganiProductions schreef:Ik heb nog steeds flats op mijn fietsen werkt geweldig en ben nog steeds erg tevreden over.
Heb je ooit op clicks gereden dan Wouter?
Nee nog nooit
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Ik heb altijd klik pedalen gehad op mijn carbon XC hardtail maar nu sinds +- twee maanden fiets ik met flat pedals. Ik ben er van overtuigd dat je fietstechniek hier beter van word omdat je continu druk op de pedalen moet houden. Van de winter ga ik weer toertochten rijden en dan doe ik toch liever de klikpedalen er weer onder omdat het gewoon makkelijker trapt met de XC ritjes (vind ik). Ook al vind ik met flat pedals fietsen leuker...
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ben na 10 jaar SPD ook overgestapt op flat pedals, in combinatie met Five Ten schoenen. Bevalt tot nu toe heel goed, zo'n groot contact oppervlak en een beetje vrijheid om af en toe je voet een beetje te verzetten/te balanceren. Heb nu al wat rockgardens gereden die ik op SPD nooit durfde. Mentaal dingetje waarschijnlijk.

Nadeel vind ik dat je minder makkelijk doortrapt op technische stukken. Met SPD kun je altijd wel trappen om snelheid te houden, met flats is het lastiger om druk te houden, en bovendien raakt m'n pedaal de grond veel vaker als ik probeer door te trappen in een bocht. En het 'stoempen' in een klim is ook niet meer mogelijk, komt wat meer techniek en souplesse bij kijken.

's Winters SPD lijkt mij ook wel wat, beter te combineren met overschoenen en dan toch wat minder technische ritten
PaganiProductions

De Flats pedals bevallen mij nog erg goed en genoeg power naar de achterband.
PaganiProductions

Heb Kom op een Strava Segment op flat pedals redelijk zware flat pedals ook nog.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef:Ok, maar waaróm rijdt het zo heerlijk dan? Ik kan zo een aantal redenen noemen waarom ik met XC clickpedalen zou prefereren. Voor flats kan ik letterlijk geen één argument bedenken. Maar ik leer graag ;-)
Nou, omdat je dan razendsnel je voet eraf kan halen bij de bijna crash.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef:
38x10 schreef:Ok, maar waaróm rijdt het zo heerlijk dan? Ik kan zo een aantal redenen noemen waarom ik met XC clickpedalen zou prefereren. Voor flats kan ik letterlijk geen één argument bedenken. Maar ik leer graag ;-)
Nou, omdat je dan razendsnel je voet eraf kan halen bij de bijna crash.
Dat is nou nog nooit een probleem geweest bij mij bij ruim 25 jaar SPD... .


Oh, sorry, afgezien van de gewenningsperiode :roll: (3x omgevallen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Same here. Overigens rij ik met time. Klikt net iets fijner (intuïtiever) in dan spd maar mijn mening.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

PaganiProductions schreef: di 7 augustus 2018, 22:35 Heb Kom op een Strava Segment op flat pedals redelijk zware flat pedals ook nog.
Trappen moet je bij allebei de soort pedalen. Of je een KOM halt zal minder aan de pedalen liggen dan aan de beentjes en longen...
Misschien zou je met kliks je eigen KOM nog verbeteren, wie weet?
Maar rij wat jezelf wilt, mooier, sneller, goedkoper of lichter zijn kul argumenten als je voor jezelf je keuze helder hebt. Wat een ander vindt doet er eigenlijk niet toe.
Enige vraag is wel waarom dat alle WC XC rijders met kliks rijden als flats sneller zouden zijn?
En wat die World Cup rijders tegenkomen op de parcoursen is nu ook weer niet om te zeggen dat het vlakke paden zijn. Gaat regelmatig, naar voor de meeste van ons, xtreme passages! Dus ergens moet er tegenover flats toch een meetbaar of aantoonbaar voordeel zijn voor kliks.
En nee de sponsoren etc zullen hierbij geen partij zijn qua de keuze...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zo he...even een oud topic weer activeren? ;-)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Geralt,
Volgens mij is het grootste verschil tussen Prof,s, en hobbyisten vooral het verschil in techniek en (fiets)beheersing.
Als ik puur naar mezelf kijk heb ik bij lange na niet dat reactievermogen, die controle en kan zowel het voet verpllatsen op mijn pedaal als het snellere afstappen bij een oepsie goed gebruiken. Daardoor kan en durf ik meer.
Tegelijkertijd is mijn vetpercentage van dien aard dat ik ook niet het maximaal haalbare wattage op mijn pedalen kwijt kan, dus het mogelijke efficiëntie verlies...merk ik sowieso niet.
Ik kan me daardoor voorstellen dat wat voor een prof werkt wellicht niet werkt voor de mindere goden dus dat sneller niet zozeer absoluut is als wel situationeel (hoewel Sam Hill natuurlijk een vrij mooi uithangbord voor de Flat is dat die ook hard kunnen).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Het allermooiste van flatpedals is dat je tijdens je rit je fiets bij een restaurant neerknalt en normaal naar binnen kan lopen ipv als een pinguin.

Ik wissel nogal eens van flats en clicks, omdat ik beide leuk vindt :winkie:

Enige probleem dat dat op kan leveren is dat je dan 100km bij je huis vandaan je fiets aan het afladen bent en ziet dat je click pedalen op je fiets zitten en je er met je flatpedal schoenen klaar staat :oops:
Gesloten