Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Heeft iemand toevallig al eens goede adapter kabeltjes gevonden van DC 5.5/2.5 naar USB vv.?
Ik heb wat lampjes met USB en met DC liggen en het zou best handig zijn om mijn batterij-packs en USB packs te kunnen combineren.
Gebruikersavatar
Oppahr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 12 februari 2005, 19:11
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Nu het weer vroeg donker is, moest ik ook maar eens verlichting voor het mountainbiken hebben zodat ik mijn vaste rondje kan blijven doen in de winter. Op basis van de informatie op internet (dit topic, reviews, info van fabrikanten) vond ik het lastig om in te schatten wat ik nodig zou hebben aan verlichting. Uiteraard zal dat heel erg verschillen van persoon tot persoon, hoe je rijdt en op wat voor routes. Het is logisch dat meer licht altijd extra gewaardeerd wordt, maar ik vond het niet direct aantrekkelijk om 100-300 euro uit te geven aan verlichting.

Om dus maar eens ergens mee te beginnen als referentie een combinatiesetje gekocht met een Sigma Buster 200 en een Nugget Flash. Beide lampen halen hun accuduur ruim en zijn daardoor ook afdoende voor mijn standaard rondje (Enschede Noord). Opladen kan via micro-usb. De Buster 200 zit op mijn helm. Vanwege zijn relatief smalle bundel lijkt me dat ook de beste plek. Op deze manier heb ik licht zat om in het donker even snel te rijden als overdag. Voor op het stuur is een lamp met bredere bundel fijner lijkt me.

Ik kan hem helaas alleen vergelijken met een Fenix BC30 lamp. De hoofdbundel van de Sigma is wat witter/blauwer, maar vrijwel even fel. Uiteraard heeft de Fenix een veel bredere bundel. Mijn conclusie is in ieder geval dat de Buster 200 afdoende is voor wat ik er mee doe. Ik kan me voorstellen dat op een route die vreemd voor je is, of technisch uitdagender, meer licht wel kan helpen.
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Ik ben ook aan het orienteren, kwam deze GMBN video tegen - https://www.youtube.com/watch?v=IjwO2_BoA3o" onclick="window.open(this.href);return false;. Ze raden aan voor 'advanced' gebruik 3000 Lumens! wtf. Dat is toch nergens voor nodig. In December rij ik Drenthe 200. Ik wil deze kopen https://www.mantel.com/lezyne-macro-dri ... Mjc3RhcnQx" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar nu twijfel ik. 1100 lumens is toch meer dan zat??
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bowiex schreef:Heeft iemand toevallig al eens goede adapter kabeltjes gevonden van DC 5.5/2.5 naar USB vv.?
Ik heb wat lampjes met USB en met DC liggen en het zou best handig zijn om mijn batterij-packs en USB packs te kunnen combineren.
Is zoiets niet goed genoeg:

https://www.kabel-mania.nl/usb-to-2-5mm ... gJp-_D_BwE
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Er staan een paar gebruikte Exposures op MP. Ook gebruikt nog steeds veel geld, maar daar is de kwaliteit ook naar.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

van Tuyl schreef:
Bowiex schreef:Heeft iemand toevallig al eens goede adapter kabeltjes gevonden van DC 5.5/2.5 naar USB vv.?
Ik heb wat lampjes met USB en met DC liggen en het zou best handig zijn om mijn batterij-packs en USB packs te kunnen combineren.
Is zoiets niet goed genoeg:

https://www.kabel-mania.nl/usb-to-2-5mm ... gJp-_D_BwE
Deze gaat het truckje niet doen.

Sws moet de dc 5.5 uitwendig zijn.
Ik heb het unmiddels ook maar opgegeven omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat usb een stuk minder van kwaliteit is dan de DC stekkers.
Dus alle Usb lampjes eruit en dc lampjes erin.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Macpele schreef:Ik ben ook aan het orienteren, kwam deze GMBN video tegen - https://www.youtube.com/watch?v=IjwO2_BoA3o" onclick="window.open(this.href);return false;. Ze raden aan voor 'advanced' gebruik 3000 Lumens! wtf. Dat is toch nergens voor nodig. In December rij ik Drenthe 200. Ik wil deze kopen https://www.mantel.com/lezyne-macro-dri ... Mjc3RhcnQx" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar nu twijfel ik. 1100 lumens is toch meer dan zat??
Wat is genoeg licht? Dat is relatief natuurlijk.
Ik heb vanop Ali zo'n kanon van 3000lm voor woon-werk, dat geeft fenomenaal veel licht, maar nodig? Om te mtb'n gebruik ik 2 lampen van 700 en 800lm, daar lukt het ook gewoon prima mee. Met 1 lamp van 1100lm moet het ook gewoon lukken, als je met 1 lamp rijdt zie dan wel dat je deze op je helm kan monteren.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Mijn mening: Als je zo'n kanon als hierboven beschreven hebt , heb je vaak 1 bundel recht vooruit met heeel veel licht waardoor je links en rechts van je niks meer ziet.

Een kwalitatief "beter" lampje van zo'n 1000 lumen maar dan met een bredere bundel heb je vaak veel meer aan, veel meer zicht "om je heen".
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

2 lampjes is, zeker op langere tochten, aan te raden. Je ziet doordat objecten van 2 verschillende perspectieven belicht worden ineens veel meer diepte.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Mijn mening: Als je zo'n kanon als hierboven beschreven hebt , heb je vaak 1 bundel recht vooruit met heeel veel licht waardoor je links en rechts van je niks meer ziet
Er zijn inderdaad ook ook "kanonnen" die wel prima opzij schijnen, dus niet in een smalle bundel, waardoor je prima alles in de gaten hebt tijdens je nightride....alsof je in daglicht fietst
Een Duits kanon in mijn geval :-q
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Vanochtend ging mijn china-lampje stuk, tijdens de rit naar werk. Uitgerekend op het meest donkere en verlaten stuk van de route. Tot overmaat van ramp nét in een afdaling en vlakbij onverlichte wegwerkzaamheden. Gelukkig wel effen fietspad dat redelijk rechtdoor gaat. Het was een angstige ervaring, je gaat met 37-40kmh bergaf (geregelde kost) en ineens ga je van bijna daghelder verlicht naar pikkedonker. Het was net of ik in enkele milliseconden blind was geworden. Bewijst eens te meer dat goede verlichting belangrijk is.
Vandaag een nieuwe lamp besteld, deze keer geen china-shit maar een Lezyne. Ledscherp.nl heeft een grijze Lezyne Deca Drive in de aanbieding voor net geen €120,-. Meeste plekken bieden ze aan voor zo'n €150,-. Vanwege de aantrekkelijke prijs, goede reviews (shop & lamp) en snelle verzending deze besteld. Morgen in huis, dus ik ben zeer benieuwd naar de lichtsterkte. Het kan even duren voordat ik een review kan maken, aangezien ik vrijdag niet per fiets kan gaan werken en aanstaande week bakken regen voorspeld worden.

Voor degenen die naar Lezyne lampen kijken in de 1000+lm reeks, dan heb je de keuze uit de Super Drive en de Deca Drive. Verschil tussen beide lampen is dat de Deca Drive nog een aansluiting heeft voor de speciale externe accu van Lezyne. De Super Drive heeft die aansluiting niet. Verder zijn de lampen identiek.
Nu weet ik zelf niet of ik die accu nodig ga hebben en heb ik die er niet bij besteld (achteraf kopen is exact even duur als direct bijkopen), maar voor die €15,- prijsverschil (algemeen gesproken) wil ik die mogelijkheid niet overboord zetten. En door de aanbieding die ik vond ben ik exact even duur uit met de Deca Drive als elders voor een Super Drive.

Edit: De bestelde Deca Drive ontvangen, bleek echter een 2016 variant te zijn. Stond er ook wel bij, maar was me niet opgevallen. Deze dus maar retour gestuurd en een 2017 uitvoering besteld. De mogelijkheid van batterypack wil ik niet overboord gooien.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
PaganiProductions

heb zelf zaterdag met een 300 lumen lamp in het donker gereden dat is echt minimaal wat je nodig hebt en het is wel te doen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

300 lumen is veel te weinig.
Minimaal 1000 lumen is zeker aan te raden.
In Chinese lampen zit een groot kwaliteitsverschil.
Zelf heb ik een Nitefighter BT40s die prima werkt en ooit nog eens een test gewonnen heeft in het blad "Fiets".
Ok...die kost dan wel rond de 60 euro i.p.v. 20 euro voor de gemiddelde Chinese lamp, maar dat merk je dus wel in positieve zin.
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Ik fiets met een bontrager r700 op het stuur (zelfde soort reserve in mijn achterzakje).
En op mijn helm heb ik een BBB 1300 scope, me externe battery pack in mijn Camelbak.
Met die scope is het net alsof je een verstraler aanzet van een auto.

Afbeelding

Afbeelding
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
PaganiProductions

[quote="awinkel"]300 lumen is veel te weinig.
Minimaal 1000 lumen is zeker aan te raden.
In Chinese lampen zit een groot kwaliteitsverschil.
Zelf heb ik een Nitefighter BT40s die prima werkt en ooit nog eens een test gewonnen heeft in het blad "Fiets".
Ok...die kost dan wel rond de 60 euro i.p.v. 20 euro voor de gemiddelde Chinese lamp, maar dat merk je dus wel in positieve zin.[/quote]
Met meer dan 700 lumen gaat het al goed.
Plaats reactie