Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Held! "Buy now" :lol: leer weer wat :D
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Eerste ronde drunense duinen gedaan met spd en moet toegeven dat alles veel gecontroleerder ging.
Helaas kon ik ze niet helemaal optimaal kon afstellen, want inbus setje verloren onderweg :lol:
Toen moest ik nog 25 km en schoot er vaak uit :roll:

Maar echt een verademing op zo'n track!
Eerste heuveltje was eng daarna ging alles vanzelf en geen 1 keer gevallen :-q
Dat komt niet vaak voor dat ik een hele reis op me fiets blijf zitten :lol:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Het is misschien al vaker gezegd hier maar pedalen zijn er echt in veel verschillende modellen. Ik vroeg aan mijn fietsenmaker of hij meerdere mensen kende die zonder klikkers op de parcours gingen rijden. Deze man gaf mij direct een paar fatsoenlijke nieuwe trappers en moet je eerlijk toegeven wat een verschil. Er is nu geen haar op mijn hoofd die nog wil fietsen zonder de klikkers! Bij de oude pedalen moest ik vast en los echt klikken . Met de nieuwe klikken ze wel vast maar los gaan voel je eigenlijk niet. Beide pedalen stonden zo los mogelijk maar die spd pedalen is veel veter af te stellen. Mijn 1e set nieuwe pedalen waren geloof ik bbb.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

spd's ben je zo uit idd, ik zette ze op lichtste stand .

op m'n beachracer houd ik spd's ik moet nog nadenken of ik ze dan vaster zet .

mijn vrouwtje heeft nu ook Saint pedalen op de MTB , bevalt goed :-q
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

zo.. mijn eerste ervaring ingeklikt downhillen zit er op :lol: afgelopen vrijdag lekker dagje wezen spelen op de downhill track in Willingen.. ik had de flats en de 5.10's mee want ik was in de veronderstelling dat ik die er ter plekke er wel weer onder ging schroeven :D ik had de crankbrother mullet race DH op 30 graden uitklikken gezet daar de DH track in Willingen niet zo spannend is en ik wel vertrouwen had dat ik niet zou hoeven uitklikken (dus oordeel is ook beetje vertekend hierdoor maar vooruit) en dat ik nogal met mijn voeten werk in de lucht en in de bochten..

de eerste ronde was vooral even wennen en de rijstijl wat aanpassen.. de in geklikte houding is wat verder naar voren en dat merkte ik gelijk met springen.. nog meer naar achteren hangen in de lucht dus.. de crankbrothers geven goede ondersteuning (bijna gelijk aan flat pedals) en had niet echt een zweverig gevoel (iets waar ik bang voor was daar ik wel die ervaring heb met de spd op de XC/BMX).. dus op de houding na was er eigenlijk weinig anders.. echter.. op de stukken waar je echt hard gaat en over de rotsen heen beukt en best wel moet werken om je voeten op de flats te houden hoefde ik nu niets te doen :o :lol: en dat was wel even iets van.. holy fuck.. waarom zweerde ik ook al weer bij flats? :lol: :lol: ik kon me ineens concentreren op hele andere dingen.. ging later remmen en kon veel meer ontspannen.. 8)

ik heb ook wat "out of convert zone" stukken naast de track gepakt met veel natte roots en modder shit om te kijken hoe ik me daar onder zou voelen als ik in geklikt zou zitten.. en zoals verwacht moest ik een hoop vertrouwen inleveren :-{ echter is dit iets waar ik gewoon even aan moet wennen dus voorlopig laat ik ze mooi onder de fiets zitten :-q

hier een video van mijn 2de ronde waar ik nog wat rustig aftast.. (ik rijd voorop) 8)


https://www.youtube.com/watch?v=bTt0ibAPJ2c" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Kijk, "zo" hoort t! :-D Zelf proberen, zelf testen, zelf oordeel vormen en zelf keuze maken :wink:

En dan zoals ik op verschillende bikers verschillende pedalen hebben :roll:
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

als je hegt geld hebt is zelf proberen top, maar als je pedalen wilt proberen met klik systemen .
dan heb je behalve pedalen ook schoenen nodig , die zijn over het algemeen duurder dan de pedalen .

dus het is erg fijn als iemand tijd en geld in een test steekt :-q .

ik had spd's omdat iedereen dat zei dat dat moest , ik had goedkopere spd's nieuw en schoenen ook redelijk goedkoop ingekocht ..............ik vond het op de mtb niks .
op de race fiets daar in tegen is het wel toppie . :-q

spd's op de mtb koste mij aardig wat vertrouwen .
groetjes Marcel
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

kingjoop schreef: de eerste ronde was vooral even wennen en de rijstijl wat aanpassen.. de in geklikte houding is wat verder naar voren en dat merkte ik gelijk met springen.. nog meer naar achteren hangen in de lucht dus.. de crankbrothers geven goede ondersteuning (bijna gelijk aan flat pedals) en had niet echt een zweverig gevoel (iets waar ik bang voor was daar ik wel die ervaring heb met de spd op de XC/BMX).. dus op de houding na was er eigenlijk weinig anders.. echter.. op de stukken waar je echt hard gaat en over de rotsen heen beukt en best wel moet werken om je voeten op de flats te houden hoefde ik nu niets te doen :o :lol: en dat was wel even iets van.. holy fuck.. waarom zweerde ik ook al weer bij flats? :lol: :lol: ik kon me ineens concentreren op hele andere dingen.. ging later remmen en kon veel meer ontspannen..
Ik weet niet met welke schoenen je aan het rijden was maar 5-10 heeft ook klikschoenen waar de plaatjes verder naar achteren kunnen waardoor je niet zo voor op je pedaal staat. Ik heb twee jaar geleden een jaar op flats gereden (nukeproof electron i.c.m. 5-10 impact low) en hoewel ik het lekkerder vond rijden dan de standaard SPD pedalen (520s) bleef ik moeite houden met het goed neerzetten van m'n voeten. Sindsdien rijd ik met de mallet DH en impact vxi CL (http://www.fiveten.com/us/bike/impact-vxi-cl-rasta" onclick="window.open(this.href);return false;) en dat gaat een stuk beter.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Klopt. Had ze gisteren even bekeken inderdaad. Ik heb mijn vans gebruikt van mun bmx en dat gaat opzicht prima maar ik zag dat die vxi verder naar achteren konden en das net wat chiller inderdaad. Moet extra setje pedalen hebben want moet die cb dh/race pedals ook op mijn andere fietsen hebben. :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Hier nog mensen die zowel de Five-ten element als freeride ervaringen hebben? Is de element erg veel warmer? Welke schoen is het prettigst in Nl weer. (25-5 graden)
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ik heb beide. De freeriders die geen elements zijn zijn gedeeltelijk van textiel gemaakt, dat bij de elements versie kunstleer is. Het textiel gaat eerder stuk. Het is ook iets soepeler (daarom heeft het mijn voorkeur als ik niet de natuur in ga), Het kan zijn dat het textiel iets meer doorwaait, maar ik kan niet zeggen dat mij dat persoonlijk opgevallen is. Als je echt warm wilt is er ook een echt wintermodel, maar die zijn qua model wel wat lomp vind ik. https://www.bike-components.de/en/Five- ... 17-p51085/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dus ik lees hieruit dat de Five Ten Elements prima het hele jaar door te dragen is?

Zit ik alleen weer met mijn geheugen in de knoop. laatst op een clinic Freeriders aangehad maar weet dus niet meer of dat nu 45 of 46 was.
Ik draag mijn nike's 46 maar nette schoenen 45, en had mijzelf nog voorgenomen om de maat te onthouden...

Iemand omgeving Enschede met 45 of 46?
Laatst gewijzigd door Dutch op di 21 februari 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niemand?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik zit niet echt in de buurt met mijn maatje 45.. maar kan je wel vertellen dat ze best wel "ruim" zitten 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ben er ondertussen wel uit dat ik 45 ga bestellen (meten is weten)

Nu nog de hamvraag Freeriders of elements wat is de beste allround schoen...
(zit al te denken als het echt K weer is pak ik toch het kromme stuur "respect the trails" :-q )
Plaats reactie