SRAM xx1 of Dubbel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

in nederland kun je dat verzet ook wel rijden, maar bij lange klimmen gaat dit wel anders worden
Bird Aeris 9 blurple
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

wattage meter liegt niet,...op steile klims trap je gewoon meer wattage met een kleinere versnelling op hogere cadans. 1x11 is super, maar op steile klims en met vermoeidheid in marathons gaan de meeste rijders sneller zijn met een dubbel. Ik heb 2 fietsen 1 met 1x10 voor xc en 2x11 voor marathon. 1x 10 rijd ik met 36/11-36 . Wil ook nog wel eens een 34 voor steken als het technisch met weinig snelle stukken is. Voor Nederland zou ik zelf liefst 1x11 met 11/40 van shimano rijden omdat de stappen tussen de versnellingen beter zijn. Ik vind de stap van 34/10 naar 34/12 bij de sram 1x11 wel heel erg groot.

Maar goed, zoals gezegd alles is persoonlijk. Ik zou me alleen niet met de world cup xc rijders gaan vergelijken wat sommige doen. Die trappen wattages die in geen enkele verhouding staan tot recreanten en zelf goede wedstrijdrijders. Motto is proberen en ervaren!!! Overigens kan je heel simpel een 11 speed shimano combineren met een sram 10/42 cassette (wel de sram ketting gebruiken!! ivm grotere zijdelingse speling)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

De stap van 34-10 naar 34-12 is net zo groot als de shimano stap van 34-11 naar 34-13, beetje vreemd verhaal
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

De Sram stap is 20% groter (ten opzichte van het kleine kransje). De Shimano 18%. Fijnproevers merken het verschil. :tong
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

2% merkbaar?, zal eerder tussen de oren zitten denk ik
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Vandaag tijdens een wintercompetitie in complete idiote omstandigheden gereden met een absolute black 36t.
Is dus geen doen, ik moest druk op de ketting houden anders knalde me ketting er af. Reed met een 11-34 achter. Ik heb in totaal een stuk of 10 chaindrops gehad wat me het plezier in de wedstrijd wel ontnam.

Combinatie van extreme modder een een 1x10 setup is dus dramatisch, bij elk snel stuk waar de ketting druk verloor lag hij er weer af.
Laatst gewijzigd door Glenn-biker op ma 30 november 2015, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

En wat voor derailleur?, ik heb met xx1 nog nooit problemen gehad in de modder
Bird Aeris 9 blurple
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Conclusie lijkt me erg kort door de bocht, zijn meerdere factoren van invloed met modderig weer, misschien loopt de ketting wel niet lekker over de race cassette waardoor deze stroperig en hakerig gaat lopen. De ketting misschien net te lang wat met modderig weer net teveel kan zijn. Ik heb geen 1x11, maar fiets wel eens met een race cassetten in 1x10 setup en dat is met modder meestal vrij kritisch, ik heb het idee dat die racecassette toch eerder vol loopt met modder waardoor het allemaal minder soepel en meer hakerig gaat lopen.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ohja ik reed met een 11-34 die dag. Met een racecassette in de cross (11-25/28) nog geen enkel probleem gehad, ook in mildere maar wel modderige omstandigheden.

Ik rijd de 1x setup zonder dereailleur of chainkeeper. Dan kan ik netzogoed weer dubbel gaan rijden...
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Waarschijnlijk heeft de opmerking wat betreft de derailleur met de der. achter te maken. Misschien ook even met Sven Nijs overleggen die is blijkbaar ook aan het experimenteren met een 1x constructie volgens de Belgische verslaggevers. Maar ja dat is niet helemaal eerlijk hij mag een pitstop maken om de zaak schoon te spoelen......
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

longcage xt derailleur. Ik vermoed dat de kettinglijn gewoon te schuin was. Ik kon niet lager dan de 21 schakelen aangezien de ketting door de modder niet meer op die tanden liep. Misschien een spacer tussen de lagers weghalen zodat de ketting wat minder onder een hoek staat op de grotere tanden.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

En dan neem ik aan de sgs derailleur?, zo niet, moet je niet klagen, dan is de setup gewoon niet goed genoeg om 1x te rijden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

sgs inderdaad ;). Reden tot klagen? Volgens mij mag je best klagen als je ketting er tijdens een xc wedstrijd 10 keer afdondert
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Dan is er ook iets anders aan de hand, zoals gezegd, ketting te lang oid. Ik heb ook veel in de modder gereden, maar nog nooit een ketting eraf gelopem
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Glenn-biker schreef:sgs inderdaad ;). Reden tot klagen? Volgens mij mag je best klagen als je ketting er tijdens een xc wedstrijd 10 keer afdondert
Maar dan wel een met een clutch? Want die heb je nodig als je de voorderailleur weg laat en er geen geleider voor in de plaats zet...


En als je die wel hebt mag je inderdaad klagen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie