GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Kalender

meer

Shimano vernieuwd Deore, SLX en Alivio groepen

Met de nieuwe Deore, Alivio, Acera, Altus en non-series componenten,
vergroot Shimano de veelzijdigheid van trail-, trekking- en off-road-fietsen.
We zijn zelf vooral nieuwsgierig naar de nieuwe 11-46 SLX cassette

Deore M6000

De nieuwe Deore M6000 groepset is ontwikkeld rond de thema’s prestatie en sportief gebruik.
Geschikt voor trail rijders, mountainbike liefhebbers en recreatieve fietsers die behoefte hebben
aan duurzaamheid om slechte wegen, regen, zand en al het andere wat je onderweg tegenkomt
te kunnen weerstaan.
Deore M6000 blijft 10-speed maar is voorzien van een aantal innovaties voor betrouwbaar, vlot
en gevarieerd rijden met onbegrensde mogelijkheden.

Het uiterlijk van de 2x10 aandrijflijn (FC-M6000) doet denken aan die van XTR, XT en SLX.
Het gestileerde vier-armige Hollowtech II crankstel uit één stuk komt er in drie opties (38-28T,
36-26T, 34-24T) en een ‘Boost’ versie (3 mm outboard). De 3x10 aandrijflijn heeft een agressief
uiterlijk en is dankzij de 40-30-22T geschikt voor een breed scala aan rijstijlen.
Beide aandrijfsystemen bieden een breed bereik en zijn met de nieuwe 11-42T 10-speed Dyna-Sys
cassettes (CS-HG500) en drie 11-36/34/32T cassette opties beschikbaar.

Het schakelen met de 2x10 en 3x10-aandrijflijn gebeurt met de Shadow RD+ achterderailleur
(RD-M6000-GS); deze biedt een verbeterde kettingstabiliteit en -retentie. Er zijn drie voorderailleur
opties (top-, down- en side-swing), deze kunnen worden gecombineerd met vijf bevestigingsopties
(hoog, laag, direct mount, e-type en een nieuw midden type) om verschillende kabelroutes mogelijk
te maken en zo te voldoen aan de productiewensen van de verschillende fietsmerken.

De Rapidfire Plus schakelversteller (SL-M6000) is voorzien van een Optical Gear Display.
Remcontrole wordt gegenereerd dankzij nieuwe hydraulische remmen via de Servo Wave High
Power remgrepen (BL-M6000) en de warmte-isolerende remklauwen (BR-M6000) die zijn ontworpen
om Ice Technology remblokken in te plaatsen.

De wielnaven (HB-M6000/10, FH-M6000/10) met een 100x15mm E-Thru steekas optie aan de
voorzijde en center-lock bevestiging voor eenvoudige schijfrem installatie maken de groepset compleet.

Non-serie MTB toevoegingen
De wielen line-up wordt uitgebreid met twee nieuwe 29" en 27,5" Deore XT ‘Boost’-spec bredere
E-Thru wielen. De voorwielen zijn stijver en zijn 10mm breder en voorzien van 110x15 E-Thru steekassen.
De achterwielen zijn 6mm breder en hebben 148x12 assen. De nieuwe E-Thru achterassen (AX-MT700
en AX-MT500) hebben een kleinere behuizing gekregen, zijn lichter en bieden een grotere vrije
ruimte voor het frame en de remklauwen.

Op SLX niveau is er een nieuwe 11-46T cassette (CS-M7000) voor 1x11-speed ontwikkeld 

Naast de Deore upgrade komt er ook een nieuw 2x11-speed tweedelig 36-26T crankstel (FC-MT600)
met slijtvaste tanden en een Dyna-Sys technologie in zowel ‘Boost’ als standaard specificatie,
evenals een nieuw 2x10 36-26T crankstel (FC-MT500). In combinatie met het FC-MT500 crankstel
is een hydraulische schijfremset
(BR-MT500) beschikbaar en een non-serie versie van de Deore BR-M6000 hydraulische remmen.
Er komen ook nieuwe dubbelzijdige light action SPD pedalen (PD-ED500) op Deore-niveau op de markt.

Nieuwe mogelijkheden voor Alivio, Acera en Altus
Fietsers die trails en stedelijke korte tot middellange afstand fietsen hebben met de nieuwe
Alivio (M4000) en Acera (M3000) onderdelen de mogelijkheid om een 2x9-speed 36-22T
(FC-M4050 tweedelige of FC-M3000 vierkant-type) crankstel met 3mm ‘outboard’ kettinglijn
voor grotere bandenmaten te monteren. Daarnaast komen er nieuwe 9-speed 11-36T Hyperglide
cassettes (CS-HG400 / 201-9), light-action shifters (SL-M4010 / M3010-L) en een side-swing
voorderailleur (FD-MT400-E / D) die meer ruimte biedt voor de band.

Op Altus niveau (M2000) komt er een nieuw 9-speed MEGALITE versnellingsysteem voor een
stijlvolle3x9 aandrijving. Het 40-30-22T crankstel laat zich combineren met de 11-36T roestwerende
cassette (CS-HG200-9/201-9).
Een nieuwe achterderailleur met Shadow RD-technologie zorgt voor een kwalitatieve groepset
voor een beperkt budget.

Kalender

meer

De paden op met het Cema Bearing Interlock systeem

Een tijdje geleden kwamen we op de beurs in aanraking met een
lagerspecialist welke zelfs bijna om de hoek woont. We gingen even langs
en namen direct gebruik van het aanbod om de standaard trapaslagers te
vervangen door een nieuwe setje van Cema.
 

Met deze lagers biken we nu al een paar maanden mee rond door allerlei
weersomstandigheden. En die weersomstandigheden zijn in deze tijd van
het jaar niet mis voor de trapaslagers.

Maar we gaan eerst even een paar stappen terug en beginnen bij het
Pressfit Interlock systeem van Cema Bearing.

Interlock
Interlock is de techniek die Cema gebruikt voor de pressfit trapassen.
Het  pressfit principe is op zich een mooi systeem wil het niet zijn dat het soms
snel gaat kraken doordat de lagers niet altijd even recht tegenover elkaar staan.
Het systeem wat Cema verzonnen heeft is eigenlijk heel simpel. Gewoon een
lange aluminium bus welke in het midden schroefdraad bevat. Zo staan de
lagers na montage perfect in lijn en staat er geen extra stress op. Ofwel een
soepeler lopende aandrijflijn die langer mee zou moeten gaan.

De montage
De bike waarvan de trapaslagers vervangen van worden is slechts een paar
maanden oud en lagers zijn door het droge najaar nog in prima staat. Maar
ze moeten er toch aan geloven en worden onder vakkundig verwijderd. Wat
direct opvalt is de hoeveelheid smurrie die onderin de bottembracketruimte
ligt. Een laagje modder met wat vet en troep. Een goede mix om je lager
langzaam naar de grootjes te helpen. Het verwijderen en schoonmaken was
zelfs na 2 maanden niet eens overdreven. Maar met het de nieuwe BB92 pressfit
Interlock bracket wat geplaatst wordt kan de toekomstige slurrie niet terug
naar de lagers schuiven. Dat is een bijkomend voordeel. Want zeg eens eerlijk,
plaats jij de kunststof tussenring altijd bij het verwisselen van de lagers?

Na het schoonmaken van de frameruimte gaat alles netjes in de montagepasta.
Dit is een zeer belangrijke stap. Want aluminium op aluminium met zulke fijne
schroefdraad wil zonder vet lekker op elkaar gaan invreten met als gevolg dat
het knoepvast gaan zitten.
Vooral als je de lagerbussen in de toekomst uit je frame wil draaien.
Het monteren van de bracket is met het juiste gereedschap zo gepiept.
De 2 bussen klemmen zichzelf vast doordat ze simpelweg naar elkaar gedraaid
worden.

Na het plaatsen van de bus plaats je het crankstel terug en bent klaar om te
gaan. Ware het niet dat ik een FSA comet crankstel heb en geen Shimano.
FSA heeft bij de tandwielen namelijk een kleine verbreding waar het lager
nog extra klemt. Dus met een paar vriendelijke tikjes met de rubberen hamer
wordt de zaak op de plaats gezet. Ik zou deze lagers nu dus niet aanraden
voor FSA crankstellen. Shimano past daarentegen perfect en voor Sram
crankstellen is een apart type te koop. Wil niet zeggen dat het niet met een
FSA crank kan maar dan komt er wat hamerwerk bij kijken. En dat wil je
eigenlijk vermijden op je nieuwe lagers.

Maar omdat we het verhaal toch nog eens extra willen controleren trekken we
de zaak weer uit elkaar en vervangen gelijk de 2 lagers. Gewoon om te zien
hoe dit in zijn werk gaat. Heb je namelijk de aluminium bus geïnstalleerd dan
hoef je na verloop van tijd alleen maar de 2 lagertjes te vervangen indien nodig.
Dus wil je in verloop van tijd de keramische of rvs lagers vervangen dan is dit
(ook weer met het juiste gereedschap) geen probleem. Alle lagers, van trapas,
frame tot wielen, zijn ook bij de webshop van Cema Bearing te bestellen.
Ook het plaatsen van Endurolagers of andere zware lagers is mogelijk omdat je
na het plaatsen van de huls nergens aan gebonden bent. Maar gezien de lagers
nu in een mooie gesloten bus netjes in lijn liggen gaan ze volgens de verhalen
een stuk langer mee.

In de praktijk valt wel direct op dat de trapas een stuk soepeler loopt. hij draait
iets langer rond met het nieuwe Interlock systeem. En na een paar maanden
zand, modder, vrieskou en zelfs sneeuw hebben de lagers nog geen krimp
gegeven en draaien nog net zo soepel als bij montage.

De adviesprijs bedraagt  € 115,00

Voor meer informatie klik je op:
http://www.cemabearing.be/

Kalender

meer

TomTom Adventurer wint iF design award 2017

Het TomTom Adventurer GPS Outdoor-horloge is bekroond met een iF Design Award 2017.
Het horloge, dat geschikt is voor het tracken van outdoor-activiteiten, werd uit meer dan vijfduizend
inzendingen uit 59 landen als winnaar geselecteerd in de categorie Product discipline (Sport / Outdoor / Fietsen).

“We zijn ontzettend trots op deze iF Design Award voor de TomTom Adventurer”, zegt Cees van Dok,
VP Product Unit bij TomTom Sports. “Bij het ontwerpen van dit horloge wilden we ervoor zorgen dat
het taai genoeg was om alle outdoor-avonturen te doorstaan, voor een lagere prijs dan het bestaande
aanbod horloges.
Deze award is een geweldige erkenning voor onze teams, die ontzettend hard hebben gewerkt om
de TomTom Adventurer op de markt te krijgen.”

De routeverkenning, hoogtemeter en lange batterijduur van de TomTom Adventurer zorgen ervoor dat
trailrunners en wandelaars zelfverzekerd de bergen in kunnen. De automatische afdalingsinformatie van
de TomTom Adventurer brengt wintersporttechnologie op een nieuw niveau. Met een blik op het horloge
zien wintersporters belangrijke live data over snelheid, hoogte, afdaling en hellingsgraad.

Naast outdoor-activiteiten biedt de TomTom Adventurer ook 24/7-aciviteitentracking en sportsmodi voor
hardlopen, zwemmen, fietsen en fitness.
Ook bevat het horloge een optische hartslagmonitor en ingebouwde muziekspeler.

De TomTom Adventurer is beschikbaar op de website van TomTom en kost €299.

 

Kalender

meer

Ekoi Heat Concept, verwarmde hand- en overschoenen

Wie is er niet bang voor koude vingers en tenen?
Omdat onze handen en voeten serieus worden blootgesteld aan kou als je in de winter fietst,
lanceert EKOI als eerste, zelf warmende handschoenen en overschoenen

En er is niet alleen maar sprake van een verbetering in comfort; want met koude vingers is het moeilijker
om te schakelen of je stuur goed vast te houden. Ook je veiligheid is dus gegarandeerd.
Effectief tot wel -20°C !

De handschoen is gemaakt van waterdicht, ademend HIPORA membraan,heeft een verstevigde handpalm
met siliconen anti-slip stukken en een boord van neopreen. De HEAT CONCEPT handschoenen zijn in de
eerste plaats handschoenen in het top segment. Draadjes door de handschoenen heen zorgen voor warmte,
dankzij twee oplaadbare batterijen die bij de pols zitten. Om met de buitentemperatuur mee te gaan, kun je
met een knop op de hand, vier verschillende warmte niveau’s kiezen.
GROEN betekent 25°C, GEEL is 30°C, ORANJE 35°C en ROOD is 40°C warmte.

Het zelfde geldt voor de overschoenen wat betreft de kwaliteit van het product and het warmte afgevende concept
(4mm neopreen; klittenband sluiting aan de onderkant van de overschoen; reflecterende strips en een
verstevigde hiel en neus)

Elke Ekoi HEAT CONCEPT handschoen en overschoen bevat twee oplaadbare en uitneembare batterijen,
met 2 tot 5 uur warmte tijd (afhankelijk van de gekozen temperatuur).

Krachtige batterijen:
Lithium Polymeer Batteries 7.4 V: 2500 Ma
Warmte capaciteit gebruikt op 7.4 Volt = 15 watt

EKOI HANDSCHOENEN HEAT CONCEPT  €139,95 leverbaar in maat M, L en XL
OVERSCHOENEN HEAT CONCEPT  €169,95 Leverbaar in maat M (40/42) L (43/45) en XL (45/47)

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.fr/nl/

Kalender

meer

Mountainbike.nl wenst jullie allen fijne feestdagen

De paden liggen er op dit moment nog goed bij. De modder is nog enigszins
achterwege gebleven maar sneeuw van sneeuw is totaal nog geen sprake.
Het team van www.mountainbike.nl wenst jullie allemaal
"Happy trails voor 2017!"
 

En uiteraard prettige kerstdagen en een spectaculair uiteinde!

Let's Ride into 2017!

Kalender

meer

Forenzen met The People's Poncho

Een tijdje geleden werden door The People's Poncho gevraagd om de
Hardy Range Poncho eens van dichtbij te bekijken en wat we er van
vonden. Na het product ontvangen te hebben gingen we niet de normale
bike-paden op. Dit product komt meer tot zijn recht tijdens meerdaagse
biketochten, fietsvakanties en forenzen.
 

Om de poncho eens tegen het licht te houden kijken we eerst eens naar het
gewicht en grootte van het pakketje wanneer opgevouwen.
De wijzer van de keukenweegschaal blijft hangen op 431 gram. en het
pakketje is wanneer opgevouwen 20 cm breed, 25 cm lang en 6 cm hoog.
Niet al te klein maar het is dan ook wel een zware uitvoering welke bestaat
uit 3 lagen materiaal. Maar het is klein genoeg om in een frametas of kleine
fietstas te stoppen.

Om even terug te komen op de verschillende lagen.
De toplaag is een waterdichte PU-coating. Daaronder zit een laagje welke
er voor zorgt dat de wind gebroken wordt en als laatste zit er een gewoven
meshe binnenwerk voor het draagcomfort en ademend vermogen te
verbeteren.

Qua formaat is het one size fits all. En dat klopt ook. Ik pas er met mijn 191 cm
met gemak in en de lengte bij armen is voldoende. Aan de zijkanten zitten
ook drie buttons welke je nog dicht kunt doen om af te stellen. Tevens kun
je de capuchon afstellen met buttons en een touwtje.
Tijdens een ritje in een regenbui pastte mijn helm zelfs onder de capuchon.
Maar of dat bij iedereen zal gaan is maar de vraag. Niet elke helm en hoofd
is namelijk hetzelfde. Een groot formaat rugzak krijg je helaas niet kwijt
onder de poncho zonder de buttons te sluiten. Een kleine rugzak past daar-
integen wel onder de poncho.

Bij de voorkant zit een zakje waar je je sleutels of een beursje in kwijt kunt.
Aan de binnenkant bevinden zich twee lussen om je armen doorheen te
steken zodat de poncho over je stuur valt en je benen beschermd worden
tegen de regen. The People geeft aan dat je de lussen ook zo om je stuur
kunt doen maar met eventuele valpartijen lijkt me dat geen veilige keuze.

Maar zoals bovenaan beschreven is deze poncho niet voor het echte
mountainbikewerk. Ik heb hem al een aantal keren gedragen op de heen-
en terugweg vanuit thuis naar het werk. En dat beviel me beter dan een
regenjas of regenpak. Vooral omdat de benen droog blijven als je de
poncho over je stuur doet.
Je doet het ook een stuk sneller aan dan een regenpak, dat is dan ook wel
het grootste voordeel van een poncho.

Tijdens fiets- en wandelvakanties en meerdaagse tochten zal deze poncho
nog meer tot zijn recht komen. Vooral na het biken op de camping en tijdens
het wandelen.

De adviesprijs bedraagt  € 69,06

Voor meer informatie en om te bestellen klik je op:
https://www.thepeoplesponcho.co.uk/

Kalender

meer

MTB Awards voor Becking, Terpstra, Vader en Van Asselt

Hans Becking (elite-mannen) en Anne Terpstra (elite-vrouwen) zijn uitgeroepen tot
mountainbiker van het jaar 2016. Milan Vader en Kiki van Asselt zijn gekozen de meest veelbelovende
talenten van het afgelopen seizoen. Het viertal kreeg de bijbehorende MTB Award zondag 11 december
uitgereikt in conferentieoord De Poort in het Gelderse Groesbeek.

MTB Award Elite-mannen
De 30-jarige Hans Becking werd in juli Nederlands kampioen cross-country. In die discipline reed hij een
constant seizoen in de subtop van het internationale mountainbiken. De coureur van het CST Superior
Brentjens Mountainbike Racingteam liet daarnaast vooral uitschieters zien in diverse etappewedstrijden, zoals
de Cape Epic (derde plek in vierde etappe), de Epic Israël (eindwinnaar) en de Brasil Ride (vierde in
eindklassement). Becking, woonachtig in het Belgische Wetteren, werd ook vierde op het Nederlands
kampioenschap marathon.

MTB Award Elite-vrouwen
Net als afgelopen seizoenen stond er nationaal geen maat op Anne Terpstra. De Apeldoornse (25) van het
Duitse Ghost Factory Team werd in juli voor de vierde keer op rij Nederlands kampioene. Hoogtepunt van het
seizoen van Terpstra was echter haar deelname aan de Olympische Spelen. Daarvoor kwalificeerde ze zich met
een tiende plek op de Europese kampioenschappen. Terpstra werd in Rio de Janeiro vijftiende. Ze haalde op
het WK de finish niet, maar reed in diverse internationale wedstrijden voldoende korte uitslagen om het
seizoen in de top dertig van de UCI-wereldranglijst af te sluiten.

MTB Award Talent-mannen
In zijn tweede seizoen bij de beloftes groeide Milan Vader uit tot een vaste waarde in de internationale
mountainbiketop van zijn leeftijdscategorie. De coureur van KNWU Team MTB finishte drie keer in de top tien
van een World Cup en werd achtste in het eindklassement. Vader werd daarnaast achtste op het WK, zesde op
het EK en verdedigde met succes zijn Nederlandse titel.

MTB Award Talent-vrouwen
Juniore Kiki van Asselt reed een stabiel seizoen met de overwinning in de Benelux Cup van Zoetermeer als
mooiste resultaat. In het klassement van de prestigieuze wedstrijdserie finishte de renster van Stappenbelt-
Specialized als tweede, als beste Nederlandse. Van Asselt pakte ook nog een bronzen medaille op het
Nederlands kampioenschap.

Online poll
Net als vorig jaar konden de Nederlands mountainbikeliefhebbers via een online poll stemmen op hun
mountainbiker van het jaar in de vier categorieën. Daarbij werkte de Stichting Mountainbike Platform opnieuw
samen met nieuwsportal Bikesight.nl. Deze website is specifiek op mountainbiken gericht en groeide de
afgelopen anderhalf jaar in razend tempo uit tot de nummer één nieuwsvoorziening in deze sport. Uiteindelijk
brachten meer dan 5.000 mountainbike-liefhebbers hun stem uit. De uitslag van de poll bepaalde samen met
de stem van de jury de uiteindelijke winnaars.
In de categorie elite-mannen waren Michiel van der Heijden, Hans Beckig en Rudi van Houts genomineerd. Bij
de elite-vrouwen waren dat Hielke Elferink, Anne Tauber, Anne Terpstra en Annemarie Worst. Kans op de titel
in de categorie Talent-mannen maakten Marc Bouwmeester, David Nordemann en Milan Vader. Sophie von
Berswordt, Maaike de Heij en Kiki van Asselt waren de kanshebbers in de categorie Talent-vrouwen.

Kalender

meer

Voor u gelezen: Bike Skills, Boek voor bikers.

Toen een paar weken geleden het boek: Bike Skills van Michel Romen op de deurmat viel
waren we uiteraard nieuwsgierig naar de inhoud. Vooral omdat we Michel al een paar keer
ontmoet hadden en weten dat hij een grote passie voor biken heeft.

 

En de passie voor het biken toont zich ook in het boek. Met meer dan 550 foto's waar je bij
sommige plaatjes al in gedachten naar de locatie gevoerd wordt.

Maar uiteraard is dit geen plaatjesboek. Dit boek is er om je vaardigheden te verbeteren.
En in deze opzet is Michel zeker geslaagd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of je nu een beginner of een gevorderde rijder bent, de 30 hoofdstukken in dit boek geven je een
heldere leidraad bij het ontwikkelen van rijvaardigheden op de mountainbike. Daarbij wordt geen enkel
onderwerp overgeslagen: de materiaalkeuze, evenwichtsoefeningen, maar ook het nemen van
haarspeldbochten en verschillende sprongtechnieken worden behandeld.
Meer dan 550 (!) foto’s en afbeeldingen tonen daarbij stap voor stap de bewegingen en specifieke
aandachtspunten. Voor vergevorderde rijders bevat dit boek bovendien een aantal Masterclass-onderdelen.
Dit zijn technieken waarmee je de moeilijkste uitdagingen kunt overwinnen.

Verbetering van je rijvaardigheid geeft je meer vrijheid om te rijden waar je maar wil.
Je zelfvertrouwen groeit en daarmee ook het plezier op de mountainbike.
En dat ligt met dit boek binnen handbereik!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar ook de technische aspecten zoals de complete bike-geometry wordt op een prettige manier uitgelegd.
Nu snap ik ook eindelijk het verschil tussen stack en reach zonder heel google te hoeven doorspitten.
 

Ik kan dit boek aan iedere beginner maar ook gevorderde biker aanraden.
En in deze decembermaand is het absoluut geen straf om het als kado te krijgen of te geven

De adviesprijs van het boek bedraagt: € 25,90

Voor meer informatie klik je op de volgende link:
http://www.bikeskills.nl/nl/home.html

 

Kalender

meer

Op pad met de Wahoo Elemnt fietscomputer

De Wahoo Element is een nieuwe generatie fietscomputers. Zonder deze
aan een computer te koppelen wordt de data overgedragen naar je smart-
phone. Wij waren hier wel nieuwsgierig naar en gingen de paden op met
de nieuwe Element.

Zodra je de Wahoo uitpakt zie je op eerste zicht niets spectaculairs.
Gewoon een zwart kastje met een groot (2,7") display. Omdat de Element
geen touch screen heeft is hij uitgerust met 6 knoppen. 1 grote aan de
linkerkant om hem op te starten. 3 aan de onderkant om door de menu's te
bladeren tijdens het fietsen en nog 2 aan de rechterkant voor ook weer
menu's en diverse zoomniveau's van de kaart.
Het formaat van de Element is 90 mm lang, 60mm breed en 20 mm hoog.
De naald van de keukenweegschaal blijft hangen op 108 gram.

Wat er nog meer in de doos zit zijn 3 stuurhouders! Een voor midden op je
stuur of stuurpen, een frontmount en een zijhouder voor tijdrit sturen. Er wordt
standaard geen hartslagband meegestuurd. Wij hadden in onze luxe box een
Wahoo Tickr heart rate monitor welke we in deze review niet beschrijven.
Deze doen we in een volgende review.
De snelstartgids werd even vluchtig doorgespit en daarna aan de kant gelegd.
Dat lezen we wel een keertje als we er echt niet meer uit komen of als het
slecht weer is.

Klik > voor de demonstratie van Wahoo over de Element.

Tijdens het opstarten van de Elemnt valt eigenlijk direct op dat de computer geen
kleurenscherm heeft maar een zwart wit scherm. Hier heet Wahoo speciaal
voor gekozen in verband met het contrast. En dat is een heel goede keuze
geweest. Hoe laag en fel de zon ook brand. Het scherm is onder alle licht-
omstandigheden goed af te lezen. In mijn ogen zijn de kleuren dan ook
helemaal geen gemis. Wat een leuke eigenschap is zijn de ledjes die zich
aan de zij- en bovenkant bevinden. De ledjes aan de zijkant tonen zich in
diverse kleuren tijdens bepaalde snelheid of hartslag. Aan de bovenkant
branden ze even kort als je door de menu's loopt en tijdens het rijden van
een route of het binnenkrijgen van een bericht op je smartphone.

Smartphone.
Komen we uit bij het instellen van de Elemnt. Dit doe je dus niet via de
fietscomputer zelf maar via je smartphone. Je download simpel het appje van
Wahoo, koppelt je telefoon via de qr-code aan de computer en je bent gereed
om alles in te stellen. Dit gaat heel intuïtief. Je kunt diverse schermen
instellen met hetgeen wat jij in deze schermpjes wilt zien, tot wel 10
datavelden. Op dat moment worden ze wel klein en onderweg moeilijk te
lezen. Maar zes velden is genoeg om de favoriete in het scherm te toveren.
En de rest kun je kwijt in de andere schermen. Zelf heb ik gekozen voor vier
schermen met in een scherm de overzichtskaart. Deze kaarten stel je ook in
via de telefoon. Aan landen geen gebrek want de hele wereld staat
geselecteerd. Gezien de kaarten geen kleur bevatten zijn de paden door
middel van verschillende soorten lijnen uitgetekend. Dikke lijnen, dunne
lijnen stippeltjes en streepjes. Maar het navigeren is daarmee heel natuur-
getrouw en na één tocht ben je er al aan gewend. De details van de paden
is prima. Zo goed als alle hoofdwegen staan erin en een ton aan singletracks
en offroad paden.
Volgende stap is het koppelen van je account. Toen ik de Element net binnen
had waren er vier keuzes waaronder de bekendste, Strava. Na de update van
vorige week kun je al kiezen uit acht programma's om te koppelen.
Ik heb gekozen voor alleen mijn Strava account en dat werkt prima.
Voordat we echt op pad gaan is het tijd om de Elemnt aan de hartslagmeter
te koppelen. Ant+ of Bluetooth? Geen probleem, beide worden ondersteund
dus je kunt naar hartenlust koppelen. De verbinding met mijn Polar
hartslagband was binnen een minuut gemaakt en de toonde zich netjes op
het scherm.

Tijd om op pad te gaan.
We plaatsen de Elemnt in de houder en zijn op weg. Het GPS signaal is redelijk
snel gevonden en op het kaartje tekent zich een zwart driehoekje met achter
zich een zwarte streep van de afgelegde weg. Het GPS signaal komt goed
door en de getekende weg met alle korte bochtjes op de singletracks ziet
er prima uit.
Maar wat eigenlijk nog veel eerder opvalt zijn de ledjes aan de zijkant. Ik heb
deze ingesteld zodat ze corresponderen met de hartslagzone's. Elke zone heeft
ook zijn eigen kleur in de ledjes. Wit voor de laagste zone, dan komt de
kleur blauw, groen en oranje volgen elkaar op en rood is voor je maximaal.
Zo zie je dus in één oogopslag in welke zone je rijdt.
De ledjes aan de bovenkant reageren op binnenkomende berichten en
wanneer je gebeld wordt. Ze worden allemaal blauw en in het scherm komt
ofwel het bericht te staan ofwel de naam van de beller. Wordt je vaak gebeld
of krijg je tig berichten per dag dan kun je deze feature gewoon uitschakelen.

Het bladeren door de menustructuur van de Elemnt doe je dus door middel
van de diverse knoppen aan de zij-  en onderkant. Het in- en uitzoomen van
de OSM kaart door de twee knoppen aan de zijkant. Het werkt allemaal heel
gemakkelijk en tijdens het fietsen ben ik niets raars tegengekomen.

Op het moment dat je een route na gaat rijden zul je deze eerst via Strava
of je smartphone in de Elemnt moeten laden. Dit kan de eerste keren wel
eens lastig zijn, maar heb je dit een paar keer gedaan dan weet je waar je
op moet letten. Zit de gpx file eenmaal in de Elemnt dan is deze wel weer
heel makkelijk op te vragen. Als je er heel veel heb ingeladen is het wel even
zoeken omdat ze enigszins door elkaar staan.
Eenmaal een gpx ingeladen toont zich een brede zwarte uit pijltjes
opgebouwde lijn op het scherm. Duidelijk genoegd om te zien dat dit de route
is. Kom je buiten de route dan kleuren alle ledjes rood en gepaard met een
pieptoon betekend het omkeren of een ander pad in.
Ben je tijdens het navigeren zo verkeerd gereden dat je de route niet meer in
het scherm kunt zien dan rest niets anders dan uitzoomen. Het is namelijk
niet mogelijk om door de kaart te scrollen. Je zult het met in- en uitzoomen
moeten doen.

Ben je gewoon lekker aan het biken, een toertocht aan het fietsen of doelgericht
aan het trainen dan komen de datavelden op de andere
schermen in het zicht. Allemaal lekker duidelijk en gedetailleerd.
Live-segmenten zijn op dit moment ook op de Elemnt beschikbaar voor de
Strava jagers onder ons.
Wat tevens een grappige feature is, de "live traceren" knop. Dit is een link
die je kunt delen met mensen (het liefst in de naaste omgeving). Deze link
is gekoppeld aan de locatie van de Elemnt. Op het moment dat je vrouw
deze link op haar smartphone opent en jij lekker aan het biken bent. Dat ziet
ze precies op welk terras je zit. Euh, op welk pad je kilometers aan het
verslinden bent. Klinkt als een rare feature maar in gevallen van nood weet
je naaste of kennis je wel per direct te vinden. Dus ga je alleen biken en
technische paden te grazen neemt. Dan is er niets mis mee om dit aan te
zetten.

Het verbruik van de Elemnt valt niet tegen. Met de GPS functie aan en een
Bluetooth hartslagmeter om gaat deze ongeveer 10 uur mee. Goed voor twee
lange dagen in het zadel.

Zoals je kunt verwachten wordt de software van de Wahoo Elemnt veel
geupdate. Het laatste is dus met de live segmenten en de uitbreiding van de
groepen waar je deze mee kunt verbinden.
Ik ben zelf uiterst benieuwd naar de volgende updates. Misschien nog iets
voor het navigeren? Wie weet!

De adviesprijs van de Wahoo Elemnt bedraagt  € 329,99

Voor meer informatie klik je op:
http://eu.wahoofitness.com/gps-bike-computer-elemnt

Voor alle verkooppunten van Wahoo klik je op:
http://www.dedigitalesporter.nl/

Kalender

meer

Pagina's