GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Pearl Izumi introduceert PI DRY Technologie

Ondanks dat het nog geen herfst is en de zon zich nog van de goede kant laat zien rollen de najaarsnieuwtjes langzaam binnen. Zo ook die nieuwste stof van Pearl Izumi:"PI DRY".

Pearl Izumi is gewijd aan het ontwikkelen van innovatieve fietskleding om
fietsers 365 dagen per jaar te laten rijden. PI DRY maakt het rijden onder
natte omstandigheden net wat comfortabeler.

PI DRY ™ is een hydrofobe weeftechnologie met hoge prestaties die er voor
zorgt dat neerslag en spray volledig worden afgestoten.
De technologie bekleedt de individuele vezels van het garen zodat
deze hun hoge oppervlaktegebied behouden voor goede prestaties. Dit
zonder compromis op de flexibiliteit, rek en het comfort van de stof.

In tegenstelling tot standaard DWR coatings die op het oppervlak van een
kledingstuk worden aangebracht, voorkomt PI DRY's bekledingsmethode
dat de binnenkant van het kledingstuk verzadigd raakt door neerslag.

Duurzaamheid was een belangrijke focuspunt tijdens de ontwikkeling van
PI DRY, omdat traditionele waterbestendige coatings na 20 wassen 20%
van hun oorspronkelijke prestaties verliezen. Met PI DRY blijven de prestaties van
het kledingstuk zelfs na 100 wasbeurten behouden.

"Het uitbreiden van het bruikbare gamma van onze thermische stoffen aan
fietsers die met gevarieerde weersomstandigheden handelen is een enorme
bonus voor iedereen," verteld Alex Strouthopoulos, Senior Product Line
Manager.
 "Met de permanente afwerking van PI DRY hoeven athleten zich geen
zorgen te maken over afnemende prestaties bij veelvuldig gebruik."

Pearl Izumi introduceert PI DRY in bibshorts, beenstukken en armwarmers
voor het herfstseizoen 2017.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.pearlizumi.com/

Drie in één met de Efneo GTRO

Ingebouwde versnellingen zijn niet helemaal nieuw. Wie kent de drie in één achternaaf niet waar half Nederland op rond reed in de jaren 80. Efneo doet het net wat anders. Drie versnelling in het crankstel. Ideaal voor Tringlespeed?
 

Eerlijkheidshalve was het eerste wat ik me af vroeg:"Wat kunnen we hier mee?"
Na een paar minuten brainstormen kwam het volgende idee ter sprake.
Retrobikes of Singlespeed bikes. Een simpel stalen of aluminium frame met een
cleane look maar toch versnellingen aan de voorkant. Een beetje foetelen zodat
niemand het ziet.

De Efneo GTRO is een crankstel met 3 ingebouwde versnellingen. Een beetje
zoals de Hammerschmidt van een aantal jaar geleden. Maar dan met één
versnellingen meer en makkelijk te monteren op een conventioneel frame.

Techniek:
De GTRO is een crankstel ontworpen door de Poolse onderneming Efneo van
de familie Migaszewki. De onderdelen van het crankstel komen niet uit Polen
maar worden gemaakt door het Japanse bedrijf Tange. Een bekende naam uit
de wielerwereld.

Vers uit de doos ziet het crankstel er goed uit. Het voelt degelijk aan en ziet er
netjes afgewerkt uit. Het degelijk aanvoelen heeft ook wel te maken met het
gewicht. Het crankstel weegt namelijk 1,61 kg. Absoluut geen lichtgewicht maar
het is dan ook niet gemaakt voor wedstrijdrijders of grammenjagers. Nee dit is
gemaakt voor bikers die een relatief onderhoudsarme bike willen.
Aan de voorkant zit een stevig stalen tandwiel, goed voor heel wat kilometers
aan modder en zand te verslinden. De GTRO heeft drie versnellingen met de
volgende verhoudingen:

Eerste versnelling: 1 : 1 (28 tanden)
Tweede versnelling: 1 : 1,43 (40 tanden)
Derde versnelling: 1 : 1,79 ( 50 tanden)

Het verzet in combinatie met het voortandwiel is zoals je ziet voornamelijk gericht
op het gebruik van wegfietsen. Maar door bij een singlespeedbike wat te spelen
met het achterste tandje kun je de verhoudingen leggen zoals jij het graag hebt.
Qua opzet rijdt de singlespeed nu met een 34 - 18 (1,89) verhouding. Na het
monteren van de GTRO wordt het achterste tandwiel vervangen door een 22 tands.
Zo kom je in de middelste versnelling uit op een verhouding van
40/22 = 1,81. Dit komt aardig overeen met de huidige opstelling. Uiteraard kun je
achter kiezen voor het tandwiel naar je keuze. Maar een 20'er is in de hoogste
versnelling vaak teveel van het goede. Of je moet hele dikke benen hebben om
alles in gang te brengen.
Op de Franse website Surplace.fr vind je trouwens een heel makkelijk
programma wat alles voor jou omrekent in km/h ten opzichte van je gekozen
verzet: http://www.surplace.fr/ffgc/

Het monteren van de GTRO is relatief simpel. Hij komt met een 68 mm vierkante
as met BSA draad. Na het monteren van de as schroef je het crankstel er op en
monteert de bijgeleverde shifter aan het stuur. Er zit 113 mm kabel aan wat lang
genoeg is voor een XL frame. Het inkorten of vervangen van de kabel komt
hopelijk in de faq's te staan. Dat is namelijk niet zo makkelijk als bij een
derailleur. Dit omdat de kabel het apparaat in gaat. Zo is het wel gevrijwaard van
modder en water wat de levensduur ten goede komt.
Het crankstel zelf is een flinke tijd getest in Polen door alle denkbare weers-
omstandigheden en de afdichting lijkt prima in orde.

Het schakelen met de Efneo kan onder eningszins wat kracht maar zoals je
verwacht ook tijdens stilstand. Dus sta je bergop geparkeerd dan schakel je
simpel terug naar het kleinste verzet en gaat weer aan de gang.
De lengte van de crankarmen is 170 mm. Er is helaas nog geen 175 mm
leverbaar op dit moment maar deze zal er in de toekomst vast wel aan komen.

Over een tijdje begint voor ons het singlespeed-, of straks dus het tringlespeed-
seizoen waar we de GTRO eens flink aan de tand gaan voelen. We zijn in ieder
geval benieuwd hoe het zich houdt in de Nederlandse modder.

De adviesprijs van de GTRO bedraagt: € 425,-
Het is beschikbaar in de volgende kleuren: zilver en zwart.

Voor meer informatie klik je op:
http://efneo.com/gearbox/

Spiuk lanceert PROFIT schoenen

Spiuk lanceert de PROFIT serie van fietsschoenen in het top segment. De schoenen zijn het resultaat van een uitgebreid ontwikkelproces door de ontwikkelaars van Spiuk in samenwerking met atleten.

De drie kwaliteiten van de PROFIT
Maximale krachtoverbrenging, comfort en veiligheid zijn de drie kwaliteiten van de PROFIT.
De RLX2 carbon zool zorgt voor extreme stijfheid en een licht gewicht. Het comfort wordt
gerealiseerd door het geperforeerde profiel van de bovenschoen in combinatie met de IFS
(Inner Fitting Shell) structuur, dit zorgt voor stevigheid en voor een optimale verdeling van
de kracht over de hele schoen.
De schoen sluit door middel van twee BOA IP1 systemen. Dit systeem is veilig, snel en
precies, wat resulteert in een gelijkmatige drukverdeling.

Details:
• Ergonomisch en aerodynamisch design;
• IFS (Inner Fitting Shell) structuur van de bovenschoen zorgt voor stevigheid en is ook erg licht;
• Ademend vermogen van de geperforeerde bovenschoen door DSS (Drilling Shell System);
• Dubbele BOA IP1 biedt een fijne sluiting en gelijkmatige drukverdeling;
• Lichte en stijve RLX2® carbon zool, verwisselbare loopvlakken;
• De neus van de schoen is versterkt voor betere stabiliteit;
• Wordt geleverd met twee binnenzolen, waarvan één is geperforeerd.

Vanaf nu zijn de wielrenschoen, de PROFIT-R en de mountainbikeschoen, de PROFIT-M verkrijgbaar in Nederland.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.spiuk.com/en/profit

Eerste indruk Fouriers HB-MB008 carbon stuur & SM-RA003 stuurpen

Vorige week kwam het lichtgewicht carbon Fouriers HB-MB008 stuur binnen
samen met de aluminium SM-RA003 stuurpen. Als eerste leggen we het stuur op
de keukenweegschaal. Want we zijn wel heel nieuwsgierig wat deze aangeeft.
 

Deze nieuwsgierigheid werd vooral getriggerd na het uitpakken van de het
stuur. Dit voelt inderdaad heel licht aan. En de keukenweegschaal liegt er
niet om. De naald blijft steken op 183 gram. Niet slecht voor een stuur wat
750 mm breed is. De 70 mm stuurpen wordt afgetikt op 124 gram.
Niet alleen ziet het gewicht er goed uit maar met de looks zit het ook wel snor.
Een wit met zwart stuur met handige lijntjes mocht je het stuur willen inkorten.
Het stuur is zelfs in te korten tot 660 mm. Volgens de huidige maatstaven is
dat veel te smal maar de grammenjagers zijn degene  die daar het voordeel
van in zullen zien.

Het stuur laten we zoals het is want deze maat bevalt al een paar jaar prima.
Zeker in combinatie met de 70 mm stuurpen.
Tijdens het monteren merk je dat je met carbon bezig bent. Je moet namelijk
een stuk rustiger met je sleutels om gaan. 6 Nm op de schroeven is genoeg
en een goede momentsleutel is zeker aan te raden. Maar mocht je die niet
hebben dan volgt hier een hele korte les natuurkunde.
6 Nm staat in relatie met een gewicht van 600 gram op een buislengte van
1 meter. Dus voor een korte inbussleutel van 10 cm lever je 6000 gram (6 kg)
gewicht. Druk maar eens 6 kg op een keukenweegschaal met twee vingers
en je zult zien dat je vingertoppen wit worden van de kracht.

Na de les natuurkunde is het tijd om op pad te gaan.
We gaan voor een rondje Cranendonck waar we redelijk wat singletracks en
diverse terreinsoorten tegen komen. De eerste kiezels rollen al snel onder
de banden door en het valt op dat er bij het kracht zetten aan een kant nog
een beetje flex op het stuur zit. Deze flex zorgt er voor dat kleine trillingen
uit het stuur gefilterd worden. Zoals de trillingen van de kiezels waar we nu
overheen rijden. Maar zodra je een klein heuveltje hebt en met twee handen
aan het stuur trekt merk je ineens de stijfheid. De flex is dan ineens weg en
alle kracht die je zet wordt door het stuur doorgevoerd naar je bike.
Ook bij het snel omzetten van je bike over de  4km langen singletrack van
 "De Vloeten" beweegt de bike lekker vlot. Een combinatie van de juiste
onderdelen die met elkaar in balans zijn. Het stuur blijft ook netjes op zijn
plaats en is niet verdraaid. Het extra griplaagje wat Fouriers in het midden
van de stuurpen heeft aangebracht zal hier ook wel mee te maken hebben.

Nu is het een tijdje geleden dat er een carbon stuur gemonteerd is dus
tijdens monteren was er wel een bepaald gevoel van:"nieuw, carbon, hoeveel
kracht kan het hebben?"Eenmaal op de trails was dat gevoel eigenlijk vrij snel
weg en kwam het vertrouwen boven. Op de helft van de trip hadden we het
stuur al niet meer in de gaten.

Een goed gevoel dus.

De adviesprijs van het carbon stuur HB-MB008 is:  € 122,99
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-lightweight-carbon-flat-handlebar...

De adviesprijs van de stuurpen SM-RA003 is € 42,99
De stuurpen is verkrijgbaar in de maten 70 mm t/m 120 mm.
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-3d-forged-stem-sm-ra003.html

Met dank aan Pilot Cycles  Parts voor het beschikbaar stellen van het stuur
en stuurpen: http://www.pilotcycleparts.nl/

Wahoo introduceert de nieuwe Elemnt Mini

Wahoo, de leider in workout apps en fitnessapparatuur die samenwerkt met je smartphone,
kondigt de ELEMNT MINI aan, de nieuwste telg van de alsmaar groeiende collectie van innovatieve fietscomputers.

De nieuwe ELEMNT MINI is een op zichzelf staande draadloze fietscomputer die een goedkoper alternatief
biedt aan fietsers. Wanneer je de ELEMNT MINI gebruikt met de ELEMNT companion app is het mogelijk
om een breed scala aan gegevens vast te leggen zoals cadans, hartslag en bijvoorbeeld notificaties van je
telefoon. Ook is het op deze manier mogelijk om real-time fietsgegevens te delen met je vrienden en familie
met de verbeterde Live Track mogelijkheid van Wahoo.

Naast de uitgebreide functionaliteit is de ELEMNT MINI net zo gebruiksvriendelijk en innovatief als je van
Wahoo gewend bent met de vlaggenschip ELEMNT en de aerodynamische ELEMNT BOLT. Voor de companion
app geldt uiteraard hetzelfde. De app is baanbrekend in de manier waarop je met een fietscomputer om gaat
en zorgt voor de beste gebruikerservaring bij het installeren, aanpassen en verbinden van de fietscomputer.

De ELEMNT MINI is uitgerust met twee gestroomlijnde knoppen en een 1.8” LCD scherm. Het kleine ontwerp
maakt hem uiterst licht met 31.2 gram. Hij heeft Bluetooth en ANT+ technologieën ingebouwd waarmee je
hem kan verbinden met alle bestaande Wahoo sensoren. Andere sensoren volgen spoedig. Zo kun je hem
verbinden met de RPM snelheidsmeter (die bij de ELEMNT MINI is inbegrepen), de RPM cadansmeter en de
TICKR hartslagmeter (die apart worden verkocht) voor wielrenners die speciale wensen hebben voor welke
data gemeten wordt.

Centraal in deze portemonnee-vriendelijke en uitgebreide ELEMNT MINI is Wahoo’s verbeterde Live Track
functionaliteit die ervoor zorgt dat anderen de gebruiker in de gaten kunnen houden. Ze kunnen onder meer
zien waar de rijder zich op dat moment bevindt en waar hij geweest is. Daarnaast kan ook nog andere data
worden bijgehouden zoals snelheid, hartslag en cadans die naar de fietscomputer wordt verzonden.

“De nieuwe MINI is een belangrijk onderdeel van de Wahoo ELEMNT fietscomputer familie. Dankzij de Wahoo
ELEMNT companion app is het mogelijk om de krachtige, maar simpele, Wahoo Fitness gebruikerservaring
naar een hele nieuwe categorie rijders te brengen die meer op hun portemonnee letten. Tegelijkertijd kunnen
we dezelfde functionaliteit bieden die professionele atleten graag willen.”

— Jose Mendez, directeur productmanagement voor fietsproducten van Wahoo Fitness

Gebruik met smartphone:
•Met Bluetooth of ANT+ kun je een cadans-, snelheids- of hartslagmeter aansluiten.
•Smartphone notificaties worden weergeven.
•GPS Ride Tracking en Live Tracking zijn ingeschakeld.
•Een overzichtsbestand met volledige rit historie (zoals de route en hoogteprofiel) beschikbaar na de rit.

Gebruik zonder smartphone:
•Verbind de MINI met de bijgevoegde Wahoo snelheidsmeter om de snelheid, afstand en tijd te tonen en bij te houden.
•Verbind de MINI met ANT+ cadans-, snelheids- of hartslagmeter (gebruik van Wahoo sensoren wordt aanbevolen voor een optimale ervaring).
•De MINI geeft alleen een samenvatting van de beschikbare data aan het einde van de rit.

De Wahoo ELEMNT MINI is vanaf nu verkrijgbaar voor €89,99.
Kijk op dedigitalesporter.nl voor alle verkooppunten.
De ELEMNT companion app is gratis beschikbaar voor Android en iOS.

Odlo Ceramicool performance kleding

Ceramicool doet wat je huid niet kan. Het Noors/Zwitserse Odlo lanceerde
onlangs zijn collectie voor het herfst- en winterseizoen ’17-’18.
Onderdeel daarvan is de vorig jaar geïntroduceerde Ceramicool-technologie.

Ceramicool
Ceramicool is Odlo’s actieve koeltechnologie, waarvan is bewezen dat deze de huidtemperatuur
met 1°C kan verlagen. In het ultralichte, zeer luchtdoorlatende Ceramicool garen worden hiervoor
keramische deeltjes opgenomen die zeer goede warmtegeleiders zijn. De vlakke, dwarse structuur
van het garen zorgt voor kleine luchtkanaaltjes, die lichaamswarmte snel en efficiënt afvoeren.
Hierdoor kan het lichaam ook bij hogere tempraturen topprestaties leveren.

Ceramicool is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De Ceramicool Seamless-modellen zijn volledig
uit Ceramicool-garen gemaakt en bekoren door de naadloos met elkaar verbonden functionele
zones en een bijzonder hoge UV-bescherming, UPF 30+. De Ceramicool Pro-modellen combineren
Ceramicool-garen en intelligente mesh-inzetstukken en hebben een UPF 25+.
Bij de Ceramicool Styles wordt de Ceramicool-technologie alleen gebruikt voor gevoelige lichaamsdelen
zoals oksels, hals en rug. Die modellen hebben een UPF 20+.Odlo’s Ceramicool-lijn zijn ontworpen
voor sporters en is verkrijgbaar als shirt, T-shirt, singlet en als boxer respectievelijk panty.
Ze zijn geschikt voor buitengebruik in de zomer en herfst, als onderkleding tijdens de koudere maanden
en voor indoor.

Odlo’s assortiment
Odlo is al meer dan zeventig jaar lang expert in functionele sportswear en beschikt over het juiste
product voor elke activiteit, ongeacht het niveau. Het merk biedt een ‘Performance’ assortiment voor
hoge indoor en outdoor inspanningen, dat voldoet aan de hoogste normen op het vlak van vochtregulatie
en bewegingsvrijheid. Daarnaast zijn er het ‘Active’ assortiment, dat ideaal is voor trainingssessies
met lage of gemiddelde intensiteit en de ‘Natural’ collectie, die zich richt op natuurliefhebbers.

Alle Odlo’s collecties bestaan uit premium producten, die voorzien zijn van de nieuwste technologieën
en duurzaam en maatschappelijk verantwoord zijn geproduceerd volgens de strengste eisen.

Born To Ride met Ekoi

Steppenwolf maakte er ooit een liedje van, Born to be Wild. Oké dit is dan niet
helemaal hetzelfde maar de ondertoon wel. Een ode aan het Rock and Roll
gevoel van de fietswereld. En het beklimmen van de Col de Rousset was een
mooie test voor dit tenue.

De broek:
Het bibshort bestaat uit 10 segmenten inclusief het bovenstuk. Maar wat
opvalt is de stof waar deze uit bestaat. Elk segment is namelijk gemaakt uit
een soort lamellenstof. Kleine streepjes stof die door middel van een tussen-
stukje aan elkaar gekoppeld zijn. Dit zorgt er voor dat de broek zich netjes om
je benen plooit. De maat van de broek welke ik draag is 2XL. En met mijn 191
cm past de broek prima. De pijpjes zijn niet te kort en de lengte van de bretels
is lang genoeg zodat ze niet gaan trekken. De bretels zijn gemaakt uit een
meshe stof en zijn 6 cm breed voor een prettig gevoel rond de schouders.

De zeem bestaat uit één grote pad welke gesplitst is bij het zitgedeelte. De
pad is gemaakt uit verschillende dichtheden met gel inzetstukken welke
trillingen tegengaan en de druk over het zitgedeelte verdeelt. Lange tijden
in het zadel zijn daardoor ook geen probleem. En tijdens het beklimmen van
de Col de Rousset in het Franse plaatsje Die heb ik ook geen enkel moment
last van dode punten gehad. En je zit toch 20 km in het zadel met continue
5 - 8 % stijgingspercentage.
Tijdens hete dagen koelt de broek ook goed. De lamellenstof zorgt ervoor dat
de benen een beetje kunnen "ademen". En de geperforeerde zeem voert de
transpiratie van je zitgedeelte af.

Om de broek op zijn plaats te houden bevindt zich aan de onderkant een
brede silicone strip wat omhoog kruipen van de pijpjes tegen gaat.
Qua uitstraling komt de Rock & Roll tekst mooi terug in de broek en op de
silicone strips.

Het shirt:
Het Born to Ride shirt is de blikvanger van het tenue. Een stoere uitstraling
welke in sublimatie gedrukt is zodat het vele jaren en wasbeurten mee gaat.
De stof van het shirt bestaat uit twee materialen. De zogenaamde Full Moon
voor de schouders en armpjes en ademende vezels voor je torso en rug.
De Full Moon is een open geweven meshe structuur wat de wind buiten houdt
en transpiratie afvoert. De ademende vezels zijn iets dichter geweven maar
bevat nog steeds een kleine meshe structuur. Dit zorgt ervoor dat het shirt
zelfs onder de hete zomerzon blijft ademen. Maar tegelijkertijd ook de wind
probeert buiten te houden zodra de zon weg is. En daar is Ekoi goed in
geslaagd. De torso blijft mooi droog en boven op de berg waar de wind enigszins
fris waait blijf je nog goed op temperatuur.
Belangrijk is ook wel om te zorgen voor een goed ondershirt. Want het ene is
gekoppeld aan het andere.
Aan de voorkant van het shirt zit zoals verwacht een doorlopende rits zodat je
het lekker open kunt gooien tijdens flinke klimmen.
In het shirt draag ik net als de broek de maat XXL en deze zit voor mijn
maatvoering prima. De mouwtjes zijn niet te kort en de rug is lang genoeg.
Maar ik ben niet uitgerust met een lange torso dus als je de kleding ergens
kunt passen is dat uiteraard altijd aangeraden.

Om de zaak op zijn plaats te houden zitten er aan de uiteinde van de armen
en onderkant van het shirt dezelfde 5 cm brede silicone strips als aan de
onderzijde van de broek.
Verder is het shirt uitgerust met 3 zakken op de rug. Genoeg voor je eten
maar ik had toch graag nog een extra afsluitbaar zakje gezien voor je huis-
sleutels of gsm in op te bergen.

De uitstraling het Born to Ride Tenue is geslaagd en de technische werking
van de diverse stoffen zorgen voor een goede samenwerking. En omdat alles
in sublimatie gedrukt is zal het heel wat wasbeurten mee gaan.

De broek is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
Het shirt is verkrijgbaar in de maten S t/m XXXL
De adviesprijs van de set bedraagt  € 199,98

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.fr/nl/pack-tenue-ete-homme/6324-pack-ekoi-born-to-ride.html

Sigma iD.Life – Lifestyle sporthorloge en fitness-coach

Voor iedereen die waarde hecht aan een gezonde en sportieve levensstijl heeft Sigma Sport de iD.Life ontwikkeld.
Het nieuwe sporthorloge meet de hartslag handig op de pols en beschikt over een geïntegreerde Activity Tracker.

Deze geeft de actuele waarden over dagelijkse activiteiten weer en heeft geen verbinding met een smartphone app nodigt.
Deze fitness tracker iD.LIFE is niet slechts een betrouwbare trainingstool, maar ook een persoonlijke fitness-coach voor
dagelijks gebruik. 

De hartslagmeter op de pols werkt middels een optische sensor, welke het dragen van een borstriem overbodig maakt.
Tijdens een training wordt de hartslag continu geregistreerd en geeft deze betrouwbaar informatie over actuele waarden,
doelzones en over het bereikte trainingseffect. Wordt een ingestelde doelzone onder- resp. overschreden, dan geeft de
iD.LIFE via een trilling op de pols daarover feedback. Dankzij een geïntegreerde bewegingssensor, meet het sporthorloge
ook afstand en actuele snelheid.

De Activity Tracker van de iD.LIFE geeft een overzicht over de afgelegde stappen en de afstand alsmede het aantal verbruik-
te calorieën per dag. Op basis van de stappen worden de dagdoelen brons, zilver en goud vastgelegd en motiveren tot meer
bewegen in het dagelijkse leven. Maandstatistieken over trainingen en activiteiten worden over de afgelopen 12 maanden in
het sporthorloge opgeslagen. 

Een bijzonder hoogtepunt is de hoogwaardige afwerking van de iD.LIFE met een flexibele siliconenarmband, welke zorgt voor
een goede pasvorm en daarmee de meetnauwkeurigheid van de hartslag kan maximaliseren. Het mineraalglas zorgt voor
een optimaal displaycontrast en is krasvast. Dankzij de achtergrondverlichting is een goede leesbaarheid ook in het donker
gewaarborgd.  

Ondanks alle functionaliteit blijft de iD.LIFE een gemakkelijk te bedienen sporthorloge, dat zich kenmerkt door vele nuttige
functies, zonder daarbij technologische horden op te werpen. Zowel de trainingsanalyse als de dagelijkse analyse van de
activiteitengegevens vinden direct op het sporthorloge plaats, zonder dat de waarden naar een smartphone app worden
overgedragen. Zo blijven de persoonlijke gegevens om de pols en kunnen deze te allen tijde worden ingezien. 

De iD.LIFE is per direct in drie trendy kleuren „black“, „rouge“ en „pine green“ verkrijgbaar in de sportvakhandel en online,
voor een adviesprijs van € 99,95.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.sigmasport.com/nl/produkte/sportuhren/id-series/id-series/id-...

 

Een blik in de keuken bij Pilot

Afgelopen week waren we te gast bij Pilot Cycles. Een Nederlandse fietsbedrijf
gelegen in het Brabantse Nuenen. Zet wel even je zonnebril op zodra je binnenloopt.
Want het is allemaal titanium wat er blinkt!
 

We worden ontvangen door Mathijs (Sales en Marketing) maar voordat we
aan de koffie gaan lopen we even langs alle modellen die in de zaak staan
opgesteld. Hetgeen wat het meest opvalt is de kleur. Alles heeft namelijk
dezelfde kleur, titanium. Mountainbikes, Endurance racer, snelle Roadbike
en uiteraard diverse Trekking fietsen. Alles is grijs. Is dat niet saai?
Nee hoor, het materiaal heeft namelijk iets magisch. De uitstraling van de
kleur en de vormgeving van de bikes zorgen ervoor dat je geneigd bent om
bij elke bike elk detail te bekijken. En het zijn niet alleen de looks, de rij-
eigenschappen liegen er namelijk niet om. Maar daar komen we over een
tijdje zeker op terug.

Uitleg door Mathijs leert dat Pilot vijf jaar geleden gestart is door Pieter en
Joris. Joris kwam jaren geleden bij Pieter in de winkel en vroeg naar een
specifieke fiets. Om een lang verhaal kort te maken staken de heren de
koppen bij elkaar en begonnen met tekenen en ontwerpen. Een tijdje later
werd Pilot Cycles opgericht.
Het logo van Pilot is een strak vormgegeven zwaluw, snel, behendig en goed
in manoeuvres. De ultime piloot.

Maatwerk.
Dat is waar het allemaal mee begon. Maatwerk van A tot Z. Samen met de
klant een fiets ontwerpen op een bestaand ontwerp of zelfs een compleet
nieuw design. Het kan allemaal. Maar tegenwoordig zijn de bikes ook in vaste
maten te verkrijgen. De bekende S - XL of 51 - 60 cm. Voor de fietsers die
geen maatwerk zoeken is dit een stuk toegankelijker. En tevens heeft Pilot
de mogelijkheid om een aantal frames op voorraad te hebben zodat ze alles
nog sneller bij de klant kan leveren.

De frames van Pilot worden gelast in Azië maar het ontwerpen en assembleren
gebeurd gewoon in Nuenen. Zelfs het zandstralen van het logo gebeurd in de
werkplaats in Nuenen. Dus als je nog een extra naam op het frame gestraald
wilt hebben dan is dat mogelijk. U vraagt, Pilot draait. Er zijn ook plannen om
frames in een kleurtje te spuiten. Maar waarom zou je dat willen als je een
schitterende titanium afwerking kunt hebben. Het gepolijste en blank gecoate
titanium frame wat in de showroom stond was trouwens ook schitterend.

Na een korte wandeling door de tekenkamer word de aandacht getrokken
door een kleine 3d printer welke gebruikt wordt voor het ontwerpen van kleine
onderdeeltjes van de frames. Maar een 3d printer is niet het enige wat er
staat. Een nieuw model racefiets compleet geschuurd uit piepschuim staat
tentoon gesteld en wacht erop om geproduceerd te worden (Helaas mochten
we daar geen foto's van maken ;) ).

We lopen nog wat rond en Mathijs laat het nieuwste paradepaardje zien.
Een titanium mtb met een vedergewicht van 8,5 kilo. Een schitterend
apparaat maar uiteraard wel met een maximaal rijdersgewicht. Meer gemaakt
om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het materiaal en dat ze nog
lang niet klaar zijn met ontwikkelen.
En die ontwikkelingen houden we graag in de gaten.

We nemen afscheid van Mathijs en werpen nog een blik op de grijze collectie.
Magisch.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.pilotcycles.com/nl/187/pilot-titanium-bikes/pilotcycles



 

Pagina's