Afkorting: 
XCM

Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

Er is een seizoen tussen de winter en de lente!

Kort, zoals een zomer tenue en warm zoals een wintertenue,
maar toch vooral waterdicht en ademend, presenteert Ekoï het
100% veelzijdige Primavera voor de lente

EKOI lanceert de PRIMAVERA collectie voor het begin van het seizoen of voor wanneer de weersomstandigheden wisselvallig.
Deze fiets uitrusting is ideaal met been- en armstukken zodat het nog veelzijdiger is  om mee te fietsen.

De zon laat zich zien, je voelt de kou nog in de lucht en soms is het vochtig. Comfortabeler dan een lange winterbroek en thermotrui,
houdt de Primavera je warm dankzij de dubbele fleece laag en houdt het je droog, dankzij de Dry Technologie.
De stof is waterdicht. Zonder de arm- en beenstukken, dus met korte mouwen en broek, geeft het je het gevoel van vrijheid en
ontspanning die de eerste zonnige dagen zo karakteriseren!. Het zeem met gel kussentjes geeft direct de sensatie dat je urenlang
in het zadel kunt blijven zitten.

Samenstelling van het shirt
- Ademend CARVICO ® materiaal van 240 gram, dubbel fleece
- 85% polyamide +15% élasthaan
- Behandeling met hydrofobe polymeren  AKKOTEX® om de vezels 100% waterdicht en ademend te maken.
- Platte naden.
- Blokkerende YKK rits  

Samenstelling van de koersbroek
- Ademend CARVICO ® materiaal van 240 gram, dubbel fleece
- 85% polyamide +15% élasthaan
- Behandeling met hydrofobe polymeren  AKKOTEX® om de vezels 100% waterdicht en ademend te maken.
- GEL ZEEM
- Siliconen band rond de benen zodat de broek goed blijft zitten.

- Beschikbaar in 4 kleuren en 6 maten

- Made in Italy
- Shirt prijs 99,99€ 
- Koersbroekprijs: 129,99€ 
- Set prijs van shirt en koersbroek: 175,98€

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.fr/nl/925-primavera-dry-2017

Wahoo Fitness presenteert de Elemnt Bolt fietscomputer

Voor de laagvliegers onder ons lanceert Wahoo de verniewde aerodynamische Elemnt.
Het ontwerp vermindert de luchtweerstand met meer dan 50% en verbetert de prestaties
op de fiets drastisch.

Wahoo Fitness, de marktleider in workout apps en fitnessapparaten die samenwerken met je smartphone,
kondigt de ELEMNT BOLT aan, het nieuwste model in de groeiende line-up van krachtige fietscomputers
die eenvoudig in het gebruik zijn. De ELEMNT BOLT is de eerste GPS fietscomputer die een geïntegreerd
systeem vormt tussen de mount en de fietscomputer om de windweerstand zo laag mogelijk te houden.
Wahoo heeft de BOLT in de windtunnel getest tegenover de belangrijkste concurrenten waarbij een
windweerstands vermindering van 50% behaalt is. Dit staat gelijk aan een tijdswinst van 12.6 seconden over
een tijdrit van 40 kilometer met een gemiddelde snelheid van 34 km/u. De ELEMNT BOLT is vanaf eind
maart verkrijgbaar voor €239.99.

Met de ELEMNT heeft Wahoo de manier waarop consumenten een fietscomputer gebruiken opnieuw uitgevonden.
De ELEMNT gebruikt de kracht van de companion app om het opzetten en aanpassen van instellingen maximaal
te benutten en optimaal te personaliseren. Hierbij maakt de fietscomputer ook gebruik van baanbrekende opties
als ‘Perfect View’ inzoomen en ‘Quicklook’ LED indicators.

Met de ELEMNT BOLT richt Wahoo zich nu op de unieke behoeftes van de prestatiegerichte wielrenner.
Hij combineert de ELEMNT’s baanbrekende gemak en krachtige prestaties met een aerodynamische formfactor
die naadloos integreert met de fiets. Om dit voor elkaar te krijgen is samengewerkt met de wereldberoemde wieler
aerodynamica expert Dimitris Katsanis.

“In recente jaren heeft de wielersport zijn aandacht meer en meer verlegd naar de aerodynamica om een zo groot
mogelijk mechanisch voordeel te ontwikkelen,” vertelt Katsanis. “Met deze gedachte is de ELEMNT BOLT ontwikkeld
die de resultaten verbeterd in plaats van ze alleen maar bij te houden. Hierbij gingen we uit van het gewenste resultaat
en werkte van daaruit terug. Door de computer en mount als een geïntegreerd aerodynamisch systeem te ontwerpen
en de kernwaarden van de ELEMNT te behouden is een unieke fietscomputer ontwikkeld.”

“Het voelt raar dat professionele wielrenners uren en uren in de windtunnel doorbrengen om elke watt aan weerstand
te verminderen op hun fiets, terwijl niemand tot nu toe heeft gekeken naar de fietscomputer en hoe die de prestaties
beïnvloed”, vertelt Chip Hawkins, de CEO van Wahoo Fitness. “We hebben de ELEMNT BOLT zo ontworpen dat renners
alle data bij de hand hebben en tegelijkertijd de prestaties verbeteren.”

Met het high-contrast 2.2-inch scherm en Quicklook LED indicators voorziet de ELEMNT BOLT wielrenners in een
eenvoudig overzicht van rit-data, naast andere pushberichten van de smartphone. De fietscomputer is uitgerust met WiFi
voor over-the-air updates en ANT+ en bluetooth om de BOLT te verbinden met allerlei sensoren en elektronische
versnellingssystemen.

Net als met de vorige ELEMNT kunnen alle datavelden en pagina instellingen op de ELEMNT BOLT eenvoudig aangepast
worden met de ELEMNT companion app beschikbaar voor iOS en Android. De app verbindt daarnaast automatisch met de
BOLT voor een eenvoudige set-up en personalisatie.

Naast dat er kaarten op staan van de hele wereld, integreert de ELEMNT BOLT ook naadloos met populaire wielren platforms
zoals Strava Live Segments, Best Bike Split Race Plans en Ride with GPS.

Naast de ELEMNT BOLT is de originele ELEMNT nu in prijs verlaagd en verkrijgbaar voor €299,99 en
de ELEMNT bundel voor €379,99. Op dedigitalesporter.nl zijn de  verkooppunten te vinden voor Benelux.

Op pad met de SKS X- Blade 29" & X-Board

Het is maart en de zon schijnt zo nu en dan tussen de buien door. Maar de
paden zijn doorweekt en ligt genoeg modder om een schoonheidssalon flink
te bevoorraden. Genoeg redenen om een paar SKS spatborden te monteren.
 

Afgelopen tijd reden we voor SKS rond met de nieuwe X-Blade 29" voor aan
de achterkant van de bike en het vernieuwde X-Board spatbord welke zich
aan de onderbuis laat bevestigen.

Na het uitpakken van de set beginnen we met het installeren van het
voorspatbord. Als eerste druk je een paar rubberen spacers in het spatbord
zodat de spacers tegen het frame drukken en mochten er kabels onderlopen
alles netjes passend te maken is. Door middel van een paar rubberen banden
wordt het spatbord op zijn plaats gehouden. De uitsparing aan de boven en
onderkant zorgen er voor dat er iets meer ruimte is bij het balhoofd en alles
zo hoog mogelijk geplaatst kan worden.
De afmetingen van de X-Board zijn, 34 cm lang en 13 cm breed. Groot genoeg
dus om heel wat modder en water uit je gezicht te houden.
Het gewicht van de X-Board tikt net de 100 gram aan.

Het monteren van achterspatbord is ook binnen een paar minuten gebeurd.
Je klemt hem vast aan je zadelpen door middel van de "quick release
powerstrap" welke in een mum van tijd op maat te maken is. Daarna stel je de
hoeken in van de schommel en het eigenlijke spatbord. Dit laatste bestaat
tegenwoordig uit twee delen. Een lang achterstuk van 63 cm en een kort
voorstukje van een kleine 7 cm. Dit voorstukje kun je naar beneden richten zodat
je nog beter beschermd bent tegen modder. Wel de inbussen goed aandraaien
zodat alles tijdens technische en hobbelige trails netjes op zijn plaats blijft zitten.
En dat zit wel goed, zelfs tijdens het biken over het kleine bike park in Beringen
blijft alles netjes zitten zonder verschuivingen. In de Ardense klei zullen ze het
komende weken ook goed gaan doen. Want tijdens de natte
voorjaarstoertochten van de Stany Smol Challenge en Gileppe des Haute
Fagnes gaan de spatborden netjes over naar de 27,5" plus bike.
Het achterspatbord is daar namelijk breed en lang genoeg voor. De X-Blade is
68 cm lang, 8,5 cm breed en aan de achterkant verbreedt het zich naar 11 cm.
De schommel heeft een lengte van 14 cm. De keukenweegschaal tikt net 245
gram aan.

Onderweg merk je weinig van de spatborden. Ze doen gewoon hun werk.
Namelijk modder en water tegenhouden. En dat doen ze goed, je gezicht, rug,
bovenbenen en billen blijven lekker schoon en droog. En qua looks misstaan
de nieuwe SKS spatborden ook niet. Ze zien er met het jaar beter uit.
En voor de twijfelaars onder ons. Wist je trouwens dat je fietsbroek, zadel en
andere componenten ook een stuk minder te lijden hebben zonder het geschuur
van al die modder. Dus dat gaat ook weer een stukje langer mee. En de was-
machine is ook blij met wat minder modder.

Over de degelijkheid valt niets aan op te merken. Een simpele en degelijke
constructie die jaren mee kan gaan. Ook de powerstrap van het achterspat-
bord gaat jaren mee.

De adviesprijs van de X-Blade 29" is € 19,99
http://www.sks-germany.com/nl/producten/x-blade-dark-29-zoll/

De adviesprijs van het X-Board is € 9,99
http://www.sks-germany.com/nl/producten/x-board-dark/

Canyon's eerste Kids Bikes

Eerste indrukken zijn van het allergrootste belang en net daarom dienen jonge bikers op gepaste
wijze kennis te maken met het leven op twee wielen. Dit was het uitgangspunt van Canyon tijdens
de ontwikkeling van zijn eerste serie Kids' bikes.

De technologische verfijningen en vooruitstrevende eigenschappen die van elke Canyon een unieke
creatie maken, werden ook toegepast op de Canyon Kids' serie. De fietsen combineren een scherp
design met elementen die de controle, het comfort en het vertrouwen van het kind ten goede komen,
zodat zij steeds het beste vanzichzelf kunnen geven en tegelijkertijd ten volle kunnen genieten van
hun rit.

De Canyon Kids' serie bestaat uit drie modellen voor kinderen vanaf drie jaar, beginnend bij de
Offspring AL 16, gaande naar de Offspring AL 20 en eindigend bij de Grand Canyon AL 24.
Het voornaamste doel dat voor ogen werd gehouden tijdens de ontwikkeling was de creatie van
mountainbikes voor kinderen waarmee daadwerkelijk off-road gereden kan worden.
De volledige serie is uitgerust met hydraulische schijfremmen, steekassen en meerdere versnellingen
(Offspring AL 16: 2-speed SRAM Automatix automatische naafversnellingen, Offspring AL 20 en
Grand Canyon AL 24:

1x9 SRAM Geometrie speelt ook een sleutelrol in de bijdrage aan een vlotte en stabiele rit met lage
standover hoogtes op alle frames voor meer vertrouwen. Slimme toevoegingen kan je op verschillende
plaatsen terugvinden, zoals een rubberen bumper voor extra veiligheid rond de cockpit, of een groter
18" voorwiel op de Offspring AL 16 voor een betere stuwkracht zodat ook de kleinste bikers zijn voorbereid
op alles wat hun pad kan kruisen.

Op de 'Berliner Fahrradschau' (3 - 5 Maart), zal de Canyon Kids' serie niet enkel tentoongesteld worden,
de fietsen zullen ook beschikbaar zijn voor een testrit. Canyon voorziet ook een Chill-Out zone naast het
testparcours waar de jonge bikers tot rust kunnen komen na hun rit. Naast het Canyon Event Team zullen
ook Brand Manager Milena Weber en Product Manager Michael Staab aanwezig zijn om alle vragen
over de nieuwe modellen te beantwoorden.

Voor verdere informatie over Canyon's nieuwe Kids's serie, ga naar
www.canyon.com/kids

Shimano vernieuwd Deore, SLX en Alivio groepen

Met de nieuwe Deore, Alivio, Acera, Altus en non-series componenten,
vergroot Shimano de veelzijdigheid van trail-, trekking- en off-road-fietsen.
We zijn zelf vooral nieuwsgierig naar de nieuwe 11-46 SLX cassette

Deore M6000

De nieuwe Deore M6000 groepset is ontwikkeld rond de thema’s prestatie en sportief gebruik.
Geschikt voor trail rijders, mountainbike liefhebbers en recreatieve fietsers die behoefte hebben
aan duurzaamheid om slechte wegen, regen, zand en al het andere wat je onderweg tegenkomt
te kunnen weerstaan.
Deore M6000 blijft 10-speed maar is voorzien van een aantal innovaties voor betrouwbaar, vlot
en gevarieerd rijden met onbegrensde mogelijkheden.

Het uiterlijk van de 2x10 aandrijflijn (FC-M6000) doet denken aan die van XTR, XT en SLX.
Het gestileerde vier-armige Hollowtech II crankstel uit één stuk komt er in drie opties (38-28T,
36-26T, 34-24T) en een ‘Boost’ versie (3 mm outboard). De 3x10 aandrijflijn heeft een agressief
uiterlijk en is dankzij de 40-30-22T geschikt voor een breed scala aan rijstijlen.
Beide aandrijfsystemen bieden een breed bereik en zijn met de nieuwe 11-42T 10-speed Dyna-Sys
cassettes (CS-HG500) en drie 11-36/34/32T cassette opties beschikbaar.

Het schakelen met de 2x10 en 3x10-aandrijflijn gebeurt met de Shadow RD+ achterderailleur
(RD-M6000-GS); deze biedt een verbeterde kettingstabiliteit en -retentie. Er zijn drie voorderailleur
opties (top-, down- en side-swing), deze kunnen worden gecombineerd met vijf bevestigingsopties
(hoog, laag, direct mount, e-type en een nieuw midden type) om verschillende kabelroutes mogelijk
te maken en zo te voldoen aan de productiewensen van de verschillende fietsmerken.

De Rapidfire Plus schakelversteller (SL-M6000) is voorzien van een Optical Gear Display.
Remcontrole wordt gegenereerd dankzij nieuwe hydraulische remmen via de Servo Wave High
Power remgrepen (BL-M6000) en de warmte-isolerende remklauwen (BR-M6000) die zijn ontworpen
om Ice Technology remblokken in te plaatsen.

De wielnaven (HB-M6000/10, FH-M6000/10) met een 100x15mm E-Thru steekas optie aan de
voorzijde en center-lock bevestiging voor eenvoudige schijfrem installatie maken de groepset compleet.

Non-serie MTB toevoegingen
De wielen line-up wordt uitgebreid met twee nieuwe 29" en 27,5" Deore XT ‘Boost’-spec bredere
E-Thru wielen. De voorwielen zijn stijver en zijn 10mm breder en voorzien van 110x15 E-Thru steekassen.
De achterwielen zijn 6mm breder en hebben 148x12 assen. De nieuwe E-Thru achterassen (AX-MT700
en AX-MT500) hebben een kleinere behuizing gekregen, zijn lichter en bieden een grotere vrije
ruimte voor het frame en de remklauwen.

Op SLX niveau is er een nieuwe 11-46T cassette (CS-M7000) voor 1x11-speed ontwikkeld 

Naast de Deore upgrade komt er ook een nieuw 2x11-speed tweedelig 36-26T crankstel (FC-MT600)
met slijtvaste tanden en een Dyna-Sys technologie in zowel ‘Boost’ als standaard specificatie,
evenals een nieuw 2x10 36-26T crankstel (FC-MT500). In combinatie met het FC-MT500 crankstel
is een hydraulische schijfremset
(BR-MT500) beschikbaar en een non-serie versie van de Deore BR-M6000 hydraulische remmen.
Er komen ook nieuwe dubbelzijdige light action SPD pedalen (PD-ED500) op Deore-niveau op de markt.

Nieuwe mogelijkheden voor Alivio, Acera en Altus
Fietsers die trails en stedelijke korte tot middellange afstand fietsen hebben met de nieuwe
Alivio (M4000) en Acera (M3000) onderdelen de mogelijkheid om een 2x9-speed 36-22T
(FC-M4050 tweedelige of FC-M3000 vierkant-type) crankstel met 3mm ‘outboard’ kettinglijn
voor grotere bandenmaten te monteren. Daarnaast komen er nieuwe 9-speed 11-36T Hyperglide
cassettes (CS-HG400 / 201-9), light-action shifters (SL-M4010 / M3010-L) en een side-swing
voorderailleur (FD-MT400-E / D) die meer ruimte biedt voor de band.

Op Altus niveau (M2000) komt er een nieuw 9-speed MEGALITE versnellingsysteem voor een
stijlvolle3x9 aandrijving. Het 40-30-22T crankstel laat zich combineren met de 11-36T roestwerende
cassette (CS-HG200-9/201-9).
Een nieuwe achterderailleur met Shadow RD-technologie zorgt voor een kwalitatieve groepset
voor een beperkt budget.

De paden op met het Cema Bearing Interlock systeem

Een tijdje geleden kwamen we op de beurs in aanraking met een
lagerspecialist welke zelfs bijna om de hoek woont. We gingen even langs
en namen direct gebruik van het aanbod om de standaard trapaslagers te
vervangen door een nieuwe setje van Cema.
 

Met deze lagers biken we nu al een paar maanden mee rond door allerlei
weersomstandigheden. En die weersomstandigheden zijn in deze tijd van
het jaar niet mis voor de trapaslagers.

Maar we gaan eerst even een paar stappen terug en beginnen bij het
Pressfit Interlock systeem van Cema Bearing.

Interlock
Interlock is de techniek die Cema gebruikt voor de pressfit trapassen.
Het  pressfit principe is op zich een mooi systeem wil het niet zijn dat het soms
snel gaat kraken doordat de lagers niet altijd even recht tegenover elkaar staan.
Het systeem wat Cema verzonnen heeft is eigenlijk heel simpel. Gewoon een
lange aluminium bus welke in het midden schroefdraad bevat. Zo staan de
lagers na montage perfect in lijn en staat er geen extra stress op. Ofwel een
soepeler lopende aandrijflijn die langer mee zou moeten gaan.

De montage
De bike waarvan de trapaslagers vervangen van worden is slechts een paar
maanden oud en lagers zijn door het droge najaar nog in prima staat. Maar
ze moeten er toch aan geloven en worden onder vakkundig verwijderd. Wat
direct opvalt is de hoeveelheid smurrie die onderin de bottembracketruimte
ligt. Een laagje modder met wat vet en troep. Een goede mix om je lager
langzaam naar de grootjes te helpen. Het verwijderen en schoonmaken was
zelfs na 2 maanden niet eens overdreven. Maar met het de nieuwe BB92 pressfit
Interlock bracket wat geplaatst wordt kan de toekomstige slurrie niet terug
naar de lagers schuiven. Dat is een bijkomend voordeel. Want zeg eens eerlijk,
plaats jij de kunststof tussenring altijd bij het verwisselen van de lagers?

Na het schoonmaken van de frameruimte gaat alles netjes in de montagepasta.
Dit is een zeer belangrijke stap. Want aluminium op aluminium met zulke fijne
schroefdraad wil zonder vet lekker op elkaar gaan invreten met als gevolg dat
het knoepvast gaan zitten.
Vooral als je de lagerbussen in de toekomst uit je frame wil draaien.
Het monteren van de bracket is met het juiste gereedschap zo gepiept.
De 2 bussen klemmen zichzelf vast doordat ze simpelweg naar elkaar gedraaid
worden.

Na het plaatsen van de bus plaats je het crankstel terug en bent klaar om te
gaan. Ware het niet dat ik een FSA comet crankstel heb en geen Shimano.
FSA heeft bij de tandwielen namelijk een kleine verbreding waar het lager
nog extra klemt. Dus met een paar vriendelijke tikjes met de rubberen hamer
wordt de zaak op de plaats gezet. Ik zou deze lagers nu dus niet aanraden
voor FSA crankstellen. Shimano past daarentegen perfect en voor Sram
crankstellen is een apart type te koop. Wil niet zeggen dat het niet met een
FSA crank kan maar dan komt er wat hamerwerk bij kijken. En dat wil je
eigenlijk vermijden op je nieuwe lagers.

Maar omdat we het verhaal toch nog eens extra willen controleren trekken we
de zaak weer uit elkaar en vervangen gelijk de 2 lagers. Gewoon om te zien
hoe dit in zijn werk gaat. Heb je namelijk de aluminium bus geïnstalleerd dan
hoef je na verloop van tijd alleen maar de 2 lagertjes te vervangen indien nodig.
Dus wil je in verloop van tijd de keramische of rvs lagers vervangen dan is dit
(ook weer met het juiste gereedschap) geen probleem. Alle lagers, van trapas,
frame tot wielen, zijn ook bij de webshop van Cema Bearing te bestellen.
Ook het plaatsen van Endurolagers of andere zware lagers is mogelijk omdat je
na het plaatsen van de huls nergens aan gebonden bent. Maar gezien de lagers
nu in een mooie gesloten bus netjes in lijn liggen gaan ze volgens de verhalen
een stuk langer mee.

In de praktijk valt wel direct op dat de trapas een stuk soepeler loopt. hij draait
iets langer rond met het nieuwe Interlock systeem. En na een paar maanden
zand, modder, vrieskou en zelfs sneeuw hebben de lagers nog geen krimp
gegeven en draaien nog net zo soepel als bij montage.

De adviesprijs bedraagt  € 115,00

Voor meer informatie klik je op:
http://www.cemabearing.be/

TomTom Adventurer wint iF design award 2017

Het TomTom Adventurer GPS Outdoor-horloge is bekroond met een iF Design Award 2017.
Het horloge, dat geschikt is voor het tracken van outdoor-activiteiten, werd uit meer dan vijfduizend
inzendingen uit 59 landen als winnaar geselecteerd in de categorie Product discipline (Sport / Outdoor / Fietsen).

“We zijn ontzettend trots op deze iF Design Award voor de TomTom Adventurer”, zegt Cees van Dok,
VP Product Unit bij TomTom Sports. “Bij het ontwerpen van dit horloge wilden we ervoor zorgen dat
het taai genoeg was om alle outdoor-avonturen te doorstaan, voor een lagere prijs dan het bestaande
aanbod horloges.
Deze award is een geweldige erkenning voor onze teams, die ontzettend hard hebben gewerkt om
de TomTom Adventurer op de markt te krijgen.”

De routeverkenning, hoogtemeter en lange batterijduur van de TomTom Adventurer zorgen ervoor dat
trailrunners en wandelaars zelfverzekerd de bergen in kunnen. De automatische afdalingsinformatie van
de TomTom Adventurer brengt wintersporttechnologie op een nieuw niveau. Met een blik op het horloge
zien wintersporters belangrijke live data over snelheid, hoogte, afdaling en hellingsgraad.

Naast outdoor-activiteiten biedt de TomTom Adventurer ook 24/7-aciviteitentracking en sportsmodi voor
hardlopen, zwemmen, fietsen en fitness.
Ook bevat het horloge een optische hartslagmonitor en ingebouwde muziekspeler.

De TomTom Adventurer is beschikbaar op de website van TomTom en kost €299.

 

Pagina's