Afkorting: 
XCM

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

De nieuwe Bontrager Circuit MIPS is super veelzijdig

Als je maar één helm kon kopen, dan is dit je keuze. Of de eindstreep nu ligt op het wedstrijdparcours of bij je voordeur, de Bontrager Circuit MIPS-racehelm doet zijn werk.

Voorzien van de beste kenmerken zoals het MIPS-systeem voor hersenbescherming en Boa-verstelsysteem
voor superieur comfort en veiligheid. Dankzij het Blendr-bevestigingssysteem kun je bovendien verlichting
en/of een camera op je helm monteren.

MIPS (Multi-directional Impact Protection System) is ontwikkeld door hersenchirurgen en wetenschappers
om de rotatiekrachten op de hersenen te verminderen die ontstaan tijdens een schuine belasting op het hoofd
bij een valpartij.
Met het Blendr-bevestigingssysteem integreer je eenvoudig accessoires voor een GoPro-camera en
Bontrager-verlichting. De juiste keuze verlichtingsset voor deze helm is de ION 100 R en Flare R city van
Bontrager. 

Eén verlichtingsset als oplossing voor een complete dagrijverlichting. De Ion 100 R en de Flare R City
hebben een geconcentreerde lichtbundel, een willekeurig onderbroken knipperpatroon en een groot bereik
om de zichtbaarheid te garanderen. Het compacte ontwerp en de brede lichtbundel zijn geoptimaliseerd
voor het rijden in de stad en dat maakt deze USB-oplaadbare verlichting ideaal voor vrijwel elke fiets.

Kenmerken Circuit
· MIPS-systeem voor hersenbescherming
· Met het Boa®-systeem kun je makkelijk en veilig met één hand je helm afstellen
· Met het Blendr-bevestigingssysteem integreer je eenvoudig accessoires voor een GoPro-camera en Bontrager-verlichting
· In-Mold composietskelet vergroot de sterkte van de helm en maakt grotere ventilatieopeningen mogelijk
· AgION antibacteriologische paddings voeren het vocht af en elimineren de transpiratiegeur volledig
· LockDown riemverdelers zien er strak uit en vereenvoudigen het verstellen van de helmriempjes
· Interne verzonken luchtkanalen zorgen voor een luchtstroom over je hoofd, zodat je koel en droog blijft
· Adviesprijs Cirucit MIPS: € 149.99

Kenmerken ION 100 R / Flare R city
· 100 Lumen krachtige lichtbundel en uitgekiende lichtverdeling die ontworpen is voor stadsritten
· 100 LM -1.5 uur, 50 LM – 3 uur, 5 LM – 16 uur, Night flash – 7 uur, Day flash 5 - uur
· Twee Quick Connect-houders en een micro-USB-laadkabel
· Adviesprijs Bontrager Ion 100 R/Flare R City verlichtingsset: € 74.99

Unconditional Bontrager guarantee:
Ermee rijden is ervan houden. Zo niet, dan mag je het binnen 30 dagen omruilen. Zo eenvoudig is het. 

Crash Replacement Guarantee:
In het eerste jaar na aankoop gratis vervanging als de fietshelm beschadigd is geraakt bij een val.

Cycling met Recycling door Vaude

Recyclingmaterialen vinden steeds vaker hun weg naar nieuwe producten. Prima, vinden ook de productontwikkelaars bij VAUDE en zij zetten op het gebied van functionele kleding dan ook met nadruk materialen in waarmee waardevolle bronnen bespaard kunnen worden.

Bij het technische softshell-jack Steglio zelfs op tweevoudige wijze.
Op het eerste gezicht ziet het nieuwe Steglio jack er uit als een klassiek softshelljack voor op de fiets. Het beschermt de
sportieve biker, die ook bij ijskoude temperaturen op het zadel springt om ruwe wind en ijzige kou te trotseren.
Voorgevormde mouwen en het verlengde rugpand zijn perfect op de zitpositie op het zadel toegespitst en verhinderen
koudebruggen. Middels de borstzak kan het klimaat tijdens het fietsen worden gereguleerd en in de twee zakken met
ritssluiting op de achterzijde van het jack berg je het noodzakelijke voor onderweg op. Reflecterende elementen zorgen
rondom voor goede zichtbaarheid en aan de kleine reflectorlussen aan de achterzijde kan bij slecht zicht een knipperlicht
worden bevestigd.

Bij VAUDE ligt naast de hoogste functionaliteit en complete bescherming voor fietsers, bij de productontwikkeling ook de
nadruk op milieuvriendelijke materiaalkeuze. Zo wordt in het seizoen winter 17/18 voor het eerst het nieuwe Windproof
Green-membraan in VAUDE-producten toegepast.
Voor de productie van dit 100% winddichte membraan wordt ten minste 25% op bio-gebaseerd of gerecycled materiaal
gebruikt, daarnaast is het membraan volledig PTFE-vrij. Bij het Steglio Jacket wordt ook S-Café ® olie gebruikt dat middels
een speciaal proces uit gerecycled koffiedik wordt verkregen. Ook voor het zachte fleecemateriaal aan de binnenzijde
van het jack wordt recyclingmateriaal gebruikt. Hier zet VAUDE S-Café ® gerecycled polyester in, dat voor 100% uit
gerecyclede materialen wordt verkregen.

Naast gerecycled polyester van industrieafval wordt hier ook gerecycled en tot garen verwerkt koffiedik gebruikt.
Een functioneel neveneffect is de door de inhoudelijke stoffen van de koffie op natuurlijke wijze ontstane geurremmende
eigenschap van het nieuwe materiaal. Daarmee wordt dus niet  alleen bespaart op waardevolle bronnen, maar ook het
gebruik van extra chemicaliën vermeden. Het basismateriaal is volgens het bluesign ® systeem gecertificeerd, waarbij
ook op maximale besparing van natuurlijke bronnen en het weren van schadelijke stoffen in het productieproces wordt
gelet.

Als waterafstotende afwerking van de buitenstof gebruikt VAUDE Eco Finish – een PFC-vrije impregnering.
Al deze punten leiden ertoe dat het Steglio jacket het eigen Green Shape label van VAUDE draagt.

Adviesverkoopprijzen:
Men’s Steglio Softshell Jacket 170,- EUR

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vaude.com/nl-NL/Producten/Kleding/Jassen/Men-s-Steglio-Softs...

SKS Ride Air Luchtbidon

De RIDEAIR is het eerste navulbare luchtpatroon van SKS GERMANY. Deze ‘luchtbidon’ vul je thuis met een vloerpomp tot 16 bar en plaats je op je fiets in een bidonhouder.

Bij luchtverlies onderweg draai je het geïntegreerde slangetje op het ventiel en met een druk op de knop
wordt je band in seconden weer gevuld. Een comfortabele oplossing voor elke fiets, zowel voor hoog
volumebanden van E-bikes als voor tubeless rijders. Een adapter voor alle ventielsoorten wordt meegeleverd. 

RIDEAIR LOCK:
met geïntegreerd kabelcijferslot.

Smart producten kenmerken zich vaak door meerdere functies. Zo voegt de RIDEAIR LOCK een
bescherming tegen gelegenheidsdieven toe, met een geïntegreerd cijferkabelslot. Een heel praktische
functie, zeker gezien de hoge waarde van veel sportieve fietsen. 

RIDEAIR en RENNKOMPRESSOR:
een functioneel pompstel

Om de RIDEAIR optimaal te benutten, is een vloerpomp nodig die bij voorkeur tot 16 bar kan vullen.
Zoals de SKS RENNKOMPRESSOR, al meer dan vijftig jaar de meest bekende baanpomp. 

Specificaties RIDEAIR & RIDEAIR LOCK
· 262 mm
· Max. vuldruk 16 bar
· 450 g/520 g
· Volume 600 ml
· Ontluchtingsknop
· Ventielaansluiting met slang AV, SV, DV
· Manometer
· RIDEAIR LOCK: 80 cm kabelcijferslot
· Consumentenprijs: 59,99 EURO & 69,99 EURO

Voor meer informatie klik je op:
http://www.sks-germany.com/nl/?s=rideair

Trails rijden met de DT-Swiss M1900 Spline wielset

Het is alweer een tijdje geleden dat we een wielset gereviewd hebben. Dus toen de DT-Swiss M1900 Spline wielset binnen kwam welke opgestuurd was door www.bikester.nl gingen we direct de paden op.

Online een wielset bestellen wordt de laatste jaren een stuk vaker gedaan en
het rare onderbuikgevoel van:"Hoe komt mijn wielset aan?" is door de tijd heen
ook een stuk minder geworden.
Na het pakket over te hebben genomen van de bezorger valt op dat de set
netjes in een dubbeldikke kartonnen doos geleverd is. De eerste inspectie is
natuurlijk het controleren of deze recht zijn, en dat zijn ze.

Het betreft hier een DT-Swiss M1900 Spline wielset in de maat 27,5".
Een 100x15 mm steekas aan de voorkant en een 142x12 mm aan de achterkant.
De wielset wordt compleet geleverd met tubeless lint, 2 ventielen, 2 centerlock
disk klemringen, 2 6-bolt schijfadapters, een complete ombouwset voor quick
releases inclusief twee releases en twee certificaten van de wielbouwers.
Alle onderdelen aanwezig om direct aan de gang te gaan.

Voordat we de banden en schijven monteren leggen we de wielen op de
vertrouwde keukenweegschaal. De meter blijft steken op 866 gram (voor) en
998 gram (achter). De 1864 gram, 21 gram meer dan DT-Swiss aangeeft, is
geen slecht getal voor een All Mountain wielset uit deze prijsklasse. Uiteraard
kan het lichter, maar daar betaal je uiteraard ook voor.

De velgen hebben een breedte van 27 mm aan de buitenkant. Maar dit vinden
we niet eens heel interessant. Voor ons is het de binnenbreedte wat telt, deze
komt uit op 22,5 mm. Niet heel erg breed maar de gemonteerde Vittoria Goma
banden welke we in april gereviewd hebben komen mooi uit. En met het
bijgeleverde velglint en ventielen worden ze direct tubeless gemonteerd.

De velgen zijn gemonteerd op op DT 370 naven en DT Champion straighpull
spaken. Goed voor een rijders gewicht van 120 kg.
Inclusief kleding en rugzak zit ik op een gewicht van ongeveer 87 kilo. Marge
genoeg voor de wielset maar vergeet niet hoeveel kracht er op de wielen kan
komen tijdens ruige afdalingen en drops.

In het terrein:
De Ardennen en Alpen tochten zitten er alweer op voor dit jaar dus zakken we
met de bike af naar Zuid Limburg om daar wat leuke trails te rijden.
We rollen soepel over de paden en met 1.8 bar in de banden heb ik de gulden
middenweg gekozen tussen grip en rolweerstand. Lager in druk ga ik ook niet
want de Vittoria's zijn 2.4" breed en op deze manier probeer ik het zogenaamde
"burpen" van de banden op de velg te voorkomen. Tijdens het schuin hangen
van de bike in bochten blijft alles netjes op zijn plaats. En uiteraard hang je
tijdens de eerste testrit altijd net wat extremer. Puur om te kijken wat er gebeurd.

De wielset is gemonteerd in de Scott Genius met 150 mm veerweg en tijdens
het rijden van trappen en maken van dropjes worden de wielen nog niet zwaar
aan de tand gevoeld. Maar soms kom je even net wat te lomp uit de bocht en
stoot je tegen een steen of boomwortel. Enkele tochten later zijn de wielen nog
net zo recht als ze uit de doos kwamen. Ik had van deze velgen ook niets minder
verwacht eigenlijk.

De 370 naven zijn de laagste uit het DT segment en hebben een body welke
door 3 pallen in wordt geschakeld. Tijdens het biken kan het dan wel eens 1/3 van
een slag duren voordat het wiel actief meedoet. Qua lagering draait de naaf op
industrielagers. Goed voor heel wat draaiuren.
Over de degelijkheid van de body kan ik na een maandje biken nog niets
zeggen. Deze ratelt nu nog lekker soepel en grijpt zonder mokken aan.

De wielset is dan ook niet de lichtste uit de kast maar een no nonsense set
welke wel tegen een stootje kan.

De adviesprijs van de set bedraagt € 130,- voor het voorwiel en € 184 voor het achterwiel.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/m-1900-splin...

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de DT-Swiss M1900 wielset.
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen/fietswielen-naven/mtb-wielen.html

Indoor trainen met de Wahoo Kickr Snap

Het herfstseizoen is in volle gang en de winter staat om de hoek. Zo nu en dan is de motivatie om buiten te fietsen dan ook minimaal. Voor Wahoo maakten we een nieuwe opstelling om de Kickr Snap aan de tand te voelen.

De Wahoo Kickr Snap, of Snap zoals we hem verder zullen noemen, is een
zogenaamde Wheel-on-Trainer. Dat wil zeggen dat je net zoals je van diverse
andere indoor trainers gewend bent de fiets met het achterwiel in de unit
plaatst. Deze klem je vast en je bent al bijna klaar om te gaan. Soort van Plug
and Play.

Bij het uitpakken van de Snap valt direct het gewicht op. Hij weegt namelijk
een kleine 18 kilo! Maar daar is op zich niets mis mee. Het is een solide con-
structie en het gewicht zogt voor een stabiele training. Staand op je pedalen
om bergop te sprinten deert hem dan ook helemaal niet en de trainer heeft
niet de neiging om zich onder het geweld te verplaatsen. Uiteraard heb ik
de trainer op een trainingsmat staan. Dit omdat het geluid van de rol anders
doorklinkt via het laminaat waar deze op staat.

Maar voor we zover zijn moeten we nog eerst even de zaak installeren.
Na het inpluggen van de stroomkabel plaatsen we de fiets in de Snap, zet
een zwaar uitgevoerde blauwe hendel om en draait aan de achterkant de
knop van de rol twee keer rond zodat deze goed strak tegen de band aan zit.
Uiteraard is het aan te raden om een trainingsband te kopen. Deze kunnen
iets meer temperatuur verdragen en slijten minder snel dan een gladde race-
fietsband. Qua wielomtrek worden alle maten ondersteund. Van 26" tot 28"
en alles wat daar tussen valt. Bij de Snap wordt ook een aparte 130 - 135 mm
snelspanner meegeleverd welke ik altijd zou gebruiken. Heeft je fiets een
142 x 12 steekas dan is deze los bij te bestellen. Je krijgt er dan drie
thuisgestuurd met verschillende schroefdraad.

De vernieuwde versie van de Snap is uitgevoerd met 2 ledlampjes. Een rode
voor de stroom en een blauwe voor het uitgangssignaal. De trainer zend twee
soorten signalen uit. Ant+ en Bluetooth Smart. Zo is deze met diverse soorten
telefoons, fietscomputers, notebooks en computers te koppelen.
Tevens is de nauwkeurigheid van de krachtmeter teruggebracht naar +/- 3%.

Tijd om te trainen:
Na het installeren van een appje op je telefoon ben je klaar om te trainen. Via
de app is het mogelijk om handmatig de weerstand van de trainer aan te
passen maar ook om verschillende trainingen te doen waar de weerstand
door de app wordt geregeld.

Ben je in het bezit van een Wahoo Elemnt fietscomputer dan kun je deze ook
koppelen aan de Snap. Op het scherm van de Elemnt wordt de verschillende
data van de Snap weergegeven. De trainingsbike heb ik tevens uitgerust met
een cadanssensor van Wahoo. Wil je echt doelgericht trainen dan is dit een
must. Sommige trainingssessies vragen namelijk om een bepaald beentempo
icm. een bepaald vermogen. Nu we het toch over vermogen hebben, de Snap
is in staat om 1500 Watt tegendruk te geven. En dat is genoeg om heel wat
zweetdruppels op de grond te laten druppelen.

Het trainen met de Snap gaat soepel. Het 4,7 kilo zware vliegwiel zorgt er
voor dat het wiel redelijk lang door rolt. Net zoals in het echt. Het op gang
brengen van dit wiel in te hoge versnelling kost dan ook redelijk wat kracht.
Maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Tijdens het trappen kun je weerstand
in trappen verhogen of verlagen. Maar je kunt er ook voor kiezen om bijv.
continue 250 Watt te trappen. De trainer regelt dan zelf continue de
weerstand bij en doet dit op een snel tempo. Handig als je een filmpje aan
kijken bent op Netflix of een abonnement van UiCycling hebt.
Het volume van de je luidsprekers hoeft ook niet op standje 10 te staan. De
trainer is voor een wheel-on-trainer redelijk rustig. Wel zo fijn voor de buren
en je familie in de woonkamer beneden.

Maar waar het binnen trainen een stuk leuker van wordt is Zwift. Een online
programma waar je met meer dan 1000 bikers in een virtuele wereld rond
fietst. Je koppelt de Trainer door middel van een Ant+ sensor aan de PC en
start het programma. De Snap wordt per direct gevonden en na het instellen
van wat gegevens ben je op weg.

Het programma regelt dan de weerstand van de trianer en dit gebeurd heel
snel en op een soepele manier. Zodra je ziet dat het bergop gaat reageert
de Snap hierop en gaat de weerstand omhoog. Zelfs zo ver omhoog dat ik
bij de laatste sessie terug moest schakelen naar het kleine blad (28). Boven
in beeld staat ook netjes alle data die de Snap doorstuurt aan de computer.
Bergaf gaat de weerstand naar niveau 0. Het is niet zo dat de rol nu zelf
kracht gaat leveren en het achterwiel laat draaien. Je moet zelf nog blijven
meetrappen. Maar een klein beetje weerstand is beter voor je gewrichten
dan compleet freewheelen.

Nu mis je natuurlijk het gevoel dat je fiets niet met de helling mee beweegt
maar daar heeft Wahoo al op ingespeeld door het uitbrengen van de
Kickr Climb welke met de helling mee beweegt.

De Wahoo Kickr Snap is een zware en daardoor stabiele indoor trainer
welke een hoop tegendruk levert op een soepele manier. Een goed manier
om tijdens de wintermaanden op niveau te blijven.

De adviesprijs voor de Wahoo Kickr Snap bedraagt  € 549,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-snap-bike-trainer

Voor meer info over de Wahoo Kickr Climb klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-climb-indoor-gra...

Indoor trainen met de Wahoo Kickr Snap

Het herfstseizoen is in volle gang en de winter staat om de hoek. Zo nu en dan is de motivatie om buiten te fietsen dan ook minimaal. Voor Wahoo maakten we een nieuwe opstelling om de Kickr Snap aan de tand te voelen.

De Wahoo Kickr Snap, of Snap zoals we hem verder zullen noemen, is een
zogenaamde Wheel-on-Trainer. Dat wil zeggen dat je net zoals je van diverse
andere indoor trainers gewend bent de fiets met het achterwiel in de unit
plaatst. Deze klem je vast en je bent al bijna klaar om te gaan. Soort van Plug
and Play.

Bij het uitpakken van de Snap valt direct het gewicht op. Hij weegt namelijk
een kleine 18 kilo! Maar daar is op zich niets mis mee. Het is een solide con-
structie en het gewicht zogt voor een stabiele training. Staand op je pedalen
om bergop te sprinten deert hem dan ook helemaal niet en de trainer heeft
niet de neiging om zich onder het geweld te verplaatsen. Uiteraard heb ik
de trainer op een trainingsmat staan. Dit omdat het geluid van de rol anders
doorklinkt via het laminaat waar deze op staat.

Maar voor we zover zijn moeten we nog eerst even de zaak installeren.
Na het inpluggen van de stroomkabel plaatsen we de fiets in de Snap, zet
een zwaar uitgevoerde blauwe hendel om en draait aan de achterkant de
knop van de rol twee keer rond zodat deze goed strak tegen de band aan zit.
Uiteraard is het aan te raden om een trainingsband te kopen. Deze kunnen
iets meer temperatuur verdragen en slijten minder snel dan een gladde race-
fietsband. Qua wielomtrek worden alle maten ondersteund. Van 26" tot 28"
en alles wat daar tussen valt. Bij de Snap wordt ook een aparte 130 - 135 mm
snelspanner meegeleverd welke ik altijd zou gebruiken. Heeft je fiets een
142 x 12 steekas dan is deze los bij te bestellen. Je krijgt er dan drie
thuisgestuurd met verschillende schroefdraad.

De vernieuwde versie van de Snap is uitgevoerd met 2 ledlampjes. Een rode
voor de stroom en een blauwe voor het uitgangssignaal. De trainer zend twee
soorten signalen uit. Ant+ en Bluetooth Smart. Zo is deze met diverse soorten
telefoons, fietscomputers, notebooks en computers te koppelen.
Tevens is de nauwkeurigheid van de krachtmeter teruggebracht naar +/- 3%.

Tijd om te trainen:
Na het installeren van een appje op je telefoon ben je klaar om te trainen. Via
de app is het mogelijk om handmatig de weerstand van de trainer aan te
passen maar ook om verschillende trainingen te doen waar de weerstand
door de app wordt geregeld.

Ben je in het bezit van een Wahoo Elemnt fietscomputer dan kun je deze ook
koppelen aan de Snap. Op het scherm van de Elemnt wordt de verschillende
data van de Snap weergegeven. De trainingsbike heb ik tevens uitgerust met
een cadanssensor van Wahoo. Wil je echt doelgericht trainen dan is dit een
must. Sommige trainingssessies vragen namelijk om een bepaald beentempo
icm. een bepaald vermogen. Nu we het toch over vermogen hebben, de Snap
is in staat om 1500 Watt tegendruk te geven. En dat is genoeg om heel wat
zweetdruppels op de grond te laten druppelen.

Het trainen met de Snap gaat soepel. Het 4,7 kilo zware vliegwiel zorgt er
voor dat het wiel redelijk lang door rolt. Net zoals in het echt. Het op gang
brengen van dit wiel in te hoge versnelling kost dan ook redelijk wat kracht.
Maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Tijdens het trappen kun je weerstand
in trappen verhogen of verlagen. Maar je kunt er ook voor kiezen om bijv.
continue 250 Watt te trappen. De trainer regelt dan zelf continue de
weerstand bij en doet dit op een snel tempo. Handig als je een filmpje aan
kijken bent op Netflix of een abonnement van UiCycling hebt.
Het volume van de je luidsprekers hoeft ook niet op standje 10 te staan. De
trainer is voor een wheel-on-trainer redelijk rustig. Wel zo fijn voor de buren
en je familie in de woonkamer beneden.

Maar waar het binnen trainen een stuk leuker van wordt is Zwift. Een online
programma waar je met meer dan 1000 bikers in een virtuele wereld rond
fietst. Je koppelt de Trainer door middel van een Ant+ sensor aan de PC en
start het programma. De Snap wordt per direct gevonden en na het instellen
van wat gegevens ben je op weg.

Het programma regelt dan de weerstand van de trianer en dit gebeurd heel
snel en op een soepele manier. Zodra je ziet dat het bergop gaat reageert
de Snap hierop en gaat de weerstand omhoog. Zelfs zo ver omhoog dat ik
bij de laatste sessie terug moest schakelen naar het kleine blad (28). Boven
in beeld staat ook netjes alle data die de Snap doorstuurt aan de computer.
Bergaf gaat de weerstand naar niveau 0. Het is niet zo dat de rol nu zelf
kracht gaat leveren en het achterwiel laat draaien. Je moet zelf nog blijven
meetrappen. Maar een klein beetje weerstand is beter voor je gewrichten
dan compleet freewheelen.

Nu mis je natuurlijk het gevoel dat je fiets niet met de helling mee beweegt
maar daar heeft Wahoo al op ingespeeld door het uitbrengen van de
Kickr Climb welke met de helling mee beweegt.

De Wahoo Kickr Snap is een zware en daardoor stabiele indoor trainer
welke een hoop tegendruk levert op een soepele manier. Een goed manier
om tijdens de wintermaanden op niveau te blijven.

De adviesprijs voor de Wahoo Kickr Snap bedraagt  € 549,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-snap-bike-trainer

Voor meer info over de Wahoo Kickr Climb klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-climb-indoor-gra...

Pagina's