Afkorting: 
4X

De Trails op met de Vittoria Goma 27,5 x 2.4

Vittoria Draait al heel wat jaren mee in de bikewereld zoals ook hun band de "Goma"
een allround band gemaakt voor het rijden van technische trails.
We monteerden de banden onder de Scott Genius en gingen op pad.

 

De banden waarmee we op pad gaan is de vouw versie in 27,5 bij 2.4". Als
eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen
op 839 gram. Het is daarmee dan ook geen lichtgewicht band. Maar gezien het
degelijke karkas en de grove stevige noppen wel eentje die niet snel kapot gaat.
De velgen waar de banden op gemonteerd worden zijn niet geschikt om tubeless
te maken dus de binnenbanden komen er aan te pas.
De velgen hebben een buitenmaat van 26 mm en de binnenmaat is 21 mm. Voor
de huidige maatstaven lijkt het aan de smalle kant maar de banden vallen netjes
op zijn plaats en meten 59 mm op het breedste punt. De banden staan op de 21
mm velg redelijk gebold aan de bovenkant en er is een flinke transitie tussen de
2 bovenste noppen en de noppen aan de zijkant. Maar het is bijna algemeen
bekend dat 2.4 banden op bredere velgen een stuk mooier vallen.

Inclusief kleding en rugzak met 10 kilo gereedschap weeg ik ongeveer 85 kilo.
De banden heb ik opgepompt naar 1.8 bar. Niet te slap, maar zeker niet te hard.
We maken bij onze Ardennen tochten namelijk redelijk lange dagen in het zadel
en ik wil altijd een goede mix tussen rolweerstand en grip. Ik zou gerust wat lager
kunnen gaan qua druk maar dat maakt de kans op snakebites net als
rolweerstand bergop ook weer een stukje groter. Gezien het gebrek aan skiliften
zullen we alles zelf omhoog moeten trappen, we zoeken dus altijd een gulden
middenweg.

Nadat we klaar zijn met het technische gedeelte gaan we op pad. De Goma is
in verschillende gebieden aan de tand gevoeld. Van Zuid-Limburg naar de
Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.
Bij aanvang van de eerste tocht is het altijd even wennen aan de banden maar
ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is het
gebied rond Esneux. Veel stenen en rondom de Universiteit liggen een paar
afdalingen met redelijk wat gladde boomwortels.

Bergaf rolt de Goma goed over de ietwat vochtige boomwortels en op de stenen
heb je lekker veel grip.
Zodra we bergop gaan valt het met de rolweerstand goed mee. Ik had verwacht
dat de band meer weerstand zou bieden maar ondanks het gewicht van 839
gram rollen ze verrassend licht. Op technische klimmen doet de Goma het
redelijk maar op gladde stenen en natte wortels moet je de druk toch laten
zakken om doorslippen te voorkomen. Een voetje aan de grond ontkom je
namelijk niet aan. Dat is dus die gulden middenweg die je zoekt.

Op de trails in het Mullerthal is de Goma helemaal in zijn element. Droge en
vochtige stenen naar beneden zijn geen probleem en de band boezemt flink
wat vertrouwen in. Maar toch hoor je hier regelmatig de achterband wat
doorslippen. Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden. Maar zoals je
in bovenstaande al kunt afleiden is er een redelijk grote zone tussen de midden
en zijnoppen. Als je redelijk rustig rijdt merk je hier weinig van, maar zodra je de
gaskraan open draait en de afdalingen in knalt merk je dat je de band vrij snel
over zijn dode zone moet helpen om op de zijnoppen terecht te komen. Iets
sneller met het gewicht van de bike spelen geeft dan een beter resultaat in de
snelle wisselende bochten. Voor de gewone stervelingen onder ons is de dode
zone niet zo spectaculair. Je houdt er gewoon rekening mee. Maar de Enduro-
wedstrijdrijders  zullen hier wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens
hun trainingssessies.

We hebben de Goma niet getest in de modderige trails. Die waren er afgelopen
tochten namelijk niet. Hooguit een paar modderige stukken op de route. Maar als
ik op het uiterlijk van de band af ga zal deze de modder snel lossen.

Waar de Goma echt in uitblinkt is degelijkheid. Het gewicht is misschien wat
hoger dan de concurrentie maar na anderhalve maand trails rijden waar
ook flinke scheermes-stenen liggen laat de band nog geen enkele vorm van
slijtage zien. Er is nog geen hapje uit de noppen en in het karkas zijn geen
lijntjes te zien van het zogenaamde trekken van de band.

De Goma is dus een band waar je rustig een lange tijd zware trails mee kunt
biken zonder je zorgen te maken over de slijtage, grip en rolweerstand.
Ideaal voor een lange week vakantie in de Alpen en als allround band voor het
technische bikeseizoen.

De Goma is verkrijgbaar in een groot assortiment van maatvoeringen.
Van 26 x 2.25" naar 27,5 x 2.4 tot 29 x 2.4". In totaal zijn er 18 varianten
beschikbaar.
Alle breedtematen en wielmaten zijn verkrijgbaar in draadband, vouwbaar en
TNT (Waar TNT staat voor Tube No Tubes. Ofwel de tubeless versie van de
banden. Een tikkeltje zwaarder dan de vouwband maar om ze tubeless op de
velg te krijgen is er amper latex nodig.)

De adviesprijs bedraagt  € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/tire/goma/

Eerste indruk: "Gripgrab Rebel"

Vorige week kregen we de nieuwe Gripgrab Rebel handschoenen binnen.
Er zijn in de nieuwe collectie weer een aantal dingen veranderd.
Op een ding na, de grip. Die is met de nieuwe versies alleen maar verbeterd.
 

De Rebel is ontworpen voor downhill, freestyle action, bmx en gewoon lekker
spelen op de bike. De handschoenen zijn ontwikkeld om grip te creëren en
dat doen ze dan ook prima. Er zit dan ook geen padding onder je handen,  zo
krijg je een directer gevoel met het stuur.

De handschoenen zien er stevig uit. Geen open meshe aan de bovenkant maar
een stevig stof aan de bovenkant. Gemaakt om flink wat misbruik te doorstaan
tijdens het springen over drops en jumps.
Door middel van een klittenband kun je de handschoen strakker om de pols trekken.
Een badstof stukje zorgt dat je wat zweet van je gezicht kunt vegen na een paar
spannende situaties. De siliconen teksten op de vingertoppen zorgen voor grip
op de rem- en schakelhendels.

Wat dit jaar wel verdwenen is in diverse handschoenen van Gripgrab zijn de
magneetjes bij de polsen. Op zich wel jammer want ik gebruikte ze altijd om de
handschoen even snel op te hangen aan diverse stalen objecten.

De maatvoering is prima zoals je van Gripgrab gewend bent. Ik heb aardig grote
handen en de maat XXL zit prima.
Voor bikers die graag zonder handschoenen biken zou ik toch een paar Rebels of
Verticals aanraden. Je komt er vaak achter dat je ineens meer grip hebt dan met
bezwete gladde handen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De Rebel is verkrijgbaar in twee kleuren, camouflage grijs/zwart en
camouflage energiedrank/blauw.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.gripgrab.com/nl/product/rebel

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Bike MOTION Benelux 21-24 oktober

Bike MOTION Benelux is het walhalla voor elke sportieve fietser. Op deze beurs vind je alles om jouw
fietsprestatie in een hogere versnelling te zetten. Het wordt weer kwijlen bij het allermooiste en allernieuwste
materiaal wat je je als fietser kunt wensen, want hier laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires
en kleding de collectie voor het nieuwe seizoen zien.

 

Natuurlijk is het niet alleen kijken, je kan vooral lekker zelf fietsen. Kom de nieuwste mountainbikes testen op
het nieuwe testparcours waar al je zintuigen worden geprikkeld of probeer supersnelle e-bikes die de 45km per
uur halen.
Ook vind je er diverse aanbieders van sportvoeding en kun je je laten informeren over inspirerende fietsvakanties.

Team LottoNL-Jumbo Fandag 
Groot nieuws! Bike MOTION Benelux 2016 is podium voor de officiële jaarlijkse Team LottoNL-Jumbo fandag.
Op 23 oktober openen we tijdens Bike MOTION een extra hal waar Team LottoNL-Jumbo haar fandag zal organiseren.
Bereid je voor op een dag boordevol activiteiten met de ploeg en haar sponsors.
Wat kun je allemaal verwachten? Bekijk presentaties (bekijk het programma), doe mee aan workshops en ontmoet de
renners en staf van de ploeg. Grijp daarnaast de kans om officiële Team LottoNL-Jumbo merchandise aan te schaffen,
de fietsen van de ploeg te bekijken en mee te doen met wieleractiviteiten voor mooie prijzen.

Unieke toertocht:

Tijdens de LottoNL-Jumbo fandag ben je zelf profrenner, want ’s ochtends organiseren we een geweldige toertocht waar
alle renners van de ploeg aan meefietsen. Stel je voor: stuur aan stuur met nationale held Steven Kruijswijk?
Je kan kiezen tussen twee afstanden, 65km of 110km. Uiteraard rijden de echte ploegleidersauto’s mee in de toertocht
om deelnemers die gestrand zijn op te pikken, je bent niet voor niets prof voor een dag.

Ooit wel eens door een distributiecentrum gefietst? Dit is je kans! De toertocht wordt een unieke beleving want het rustpunt
is op het distributiecentrum van de hoofdsponsor.
De exacte route laten we je weten zodra deze vast staat, op het kaartje rechts zie je in ieder geval al hoe deze er in grote lijnen
uit gaat zien (onder voorbehoud van wijzigingen).
De start en finish van de toertocht zijn vanaf de hal waar de fandag plaats vindt, daar kun je ook gratis douchen en er is een
gratis bewaakte fietsenstalling en garderobe. Naderhand kun je dus heerlijk over de fandag en de beurs struinen.
De tocht is de laatste van De 6 van Lotto. Dit zijn zes aansprekende toertochten door Nederland

Voor meer info over de beurs klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Voor meer info over de Lotto Toertocht klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker/Fandag.aspx

 

Onderweg met Bontrager Line Pro Pedalen

Het is weer een paar jaar geleden dat Bontrager, het huismerk van Trek, met
een setje platform pedalen op de markt kwam. Afgelopen maand lagen de
nieuwe Line Pro pedalen op de deurmat. Tijd om deze te monteren en aan
de tand te voelen.

De Line Pro pedalen van Bontrager zijn ontwikkeld in samenwerking met Trek's
C3 rijders waaronder Brandon Semunuk, Cam McCaul en Tom van Steenbergen.
En als je ziet wat voor sprongen deze gasten maken tijdens de wedstrijden
en demonstraties dan mag je maar beter zorgen dat je niet van je pedaal glijdt.

Maar voordat we de pedalen op de bike monteren gaan ze natuurlijk eerst even
op de ouderwetse keukenweegschaal. De naald blijft hangen op een schappelijke
428 gram voor de set. Het pedaaloppervlakte is 101 mm. lang en 100 mm. breed.
Een lekker groot oppervlak waar ik met mijn grote voeten toch altijd blij mee ben. 
De pedaaldikte rondom de as is 17 mm.

Het pedaal zelf is vervaardigd uit 6061-T6 Aluminium en draait op een Cro-Mo
as met sealed cartridge lagers. De pedalen draaien ook lekker soepel zodra je
ze gemonteerd hebt. Hoe het met de duurzaamheid zit valt na een maand nog
geen oordeel over te vellen. Maar ik vermoedt dat het wel goed zit bij Bontrager.
De pedalen zijn vast te zetten met een 6 mm. inbussleutel maar ook weer los
te krijgen met steeksleutel 15. Makkelijk als je pedaal na een paar weken all
mountain rijden wat vaster is komen zitten dan je gedacht had.

Om er voor te zorgen dat je niet van de pedalen schiet zitten er 10 pinnen per
pedaalkant in. Nu zijn de pinnen niet de standaard inbusstelschroeven of inbus-
schroeven die je vaker tegenkomt. De pinnen in de Line Pro pedalen zijn gefreesd
als een soort kleine slangkoppeling welke je gebruikt om te zorgen dat
een ijzeren insert niet uit een slang schiet. Deze pinnen zouden dan ook moeten
zorgen dat je weer net iets vaster op het pedaal zit. En als je nog niet tevreden
bent over de grip dan kun je de pin losdraaien en het 1 mm. ringetje verwijderen
zodat de pinnen 1 mm. verder uitsteken. Hier kun je natuurlijk ook mee
experimenteren door alleen de binnenste pinnen iets hoger te zetten en de
buitenste op de normale stand.
Helaas zitten er geen reservepinnen in de doos als je er een paar kromgereden
hebt tijdens een flinke steensectie. Deze zul je dan via je Trek Dealer moeten
bestellen.

Het experiment met het verzetten van de pinnen heb ik nog niet geprobeerd want
tijdens de eerste tochten met deze pedalen viel me grip toch al wel op.
Hier was voor mijn doeleinde al niets mis mee en ook tijdens het afduiken van
een aantal trappen in de bossen rondom Valkenburg heb ik geen enkel moment
het gevoel gehad van de pedalen te schieten.
Ter info: De schoenen met welke ik reed zijn mijn Teva Links en de Vaude Moab
welke we 3 maanden geleden gereviewd hebben.

Mocht je dit jaar nog in de markt zijn voor een nieuwe Trek bike en je wilt over-
stappen op platformpedalen of rijdt er al mee dan is het wel de moeite waard
om deze pedalen direct mee te bestellen in de kleur oranje of gewoon zwart.

De adviesprijs van de Bontrager Line Pro pedalen is:  +/- € 99,-
De pedalen zijn verkrijgbaar in de kleur zwart of de limited edition oranje
Pedalen zijn alleen te verkrijgen via Trek Dealers.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-peda...

Pompen met de SKS TwentyNiner

Grote banden vragen om veel lucht. Dikke grote banden vragen om nog meer lucht.
Veel slagen maken met de pomp dus. Om bikers een beetje tegenmoet te komen
hebben we de SKS Twentyniner eens flink aan het werk gezet.
 

Bij het uitpakken van de pomp vallen direct twee dingen op.
Als eerste de grote drukmeter van 80 mm. aan de voet van de pomp en ten tweede het oversized formaat
van de pomp zelf. Het pomphuis is niet alleen stuk dikker van formaat maar ook een heel stuk hoger dan je
gewend bent. De pomp is namelijk een niet al te misselijk 73 cm. hoog.
Om even op hoogte te blijven trekken we de luchcilinder even helemaal omhoog. Deze gaat ongeveer
52 cm. omhoog. Een fijn gevoel voor lange personen. Je hoeft namelijk een stuk minder diep door je rug te
zakken na elke pompslag.

Tijdens het oppompen van een stel dikke 2.4 Enduro banden voor een 29'er kom je erachter hoeveel lucht
je per slag in de band blaast. Je hebt dan ook maar 21 slagen nodig om een 2.4 band op 2 bar te zetten.
Dit is natuulijk iets meer dan je normaal in zo'n band doet maar zo blijkt het dus lekker snel te gaan.

De pomp heb ik ook gebruikt tijdens het tubeless maken van een Fatbike-band. dit ging op zich prima voor
zover de band zin had om mee te werken. Na het opnieuw richten van de band op de velg ging de zaak
zonder verdere problemen  op druk.
De voet van de pomp is een grote kunsstrof plaat welke zorgt voor een stabiel geheel en je lekker los kunt
gaan tijdens het tubeless maken. Zweetdruppels deerden de pomp dan ook niets (knipoog).

De grote drukmeter is heel gevoelig en slaat bij de minste drukschommeling al uit.
Een Fatbike-band afstellen op 0,6 bar is dan ook geen enkel probleem.
De schaalverdeling gaat tot 6 bar. Een beetje aan de hoge kant maar zo kun je in ieder geval
ook je gravelracer of veldrijfiets op een hogere druk zetten zonder dat je een tweede pomp hoeft aan te schaffen.
Racefietsers ontkomen hier niet aan maar voor hen heeft SKS nog allerlei andere pompen beschikbaar.

De kop van de pomp is van het zogenaamde auto-sense principe. Hij voelt zelf welke kamer geen weerstand
biedt en gooit dan de lucht naar de andere opening. Bij het ondersteboven pompen ging dit een paar keer mis.
Maar na het omkeren van de Smarthead werkte het auto-sense gebeuren weer normaal.

De adviesprijs van de pomp is € 39,99

Voor meer informatie zie:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/twentyniner/

VAUDE Moab Flat Pedal MTB-schoen in Green

Een fietsschoen volgens de strenge Green Shape criteria te produceren was voor VAUDE een belangrijk
uitgangspunt. Voor het seizoen 2016 is het VAUDE dan ook gelukt om glansrijk hier aan te voldoen bij de
innovatieve Moab flat pedal schoenenserie.

Deze MTB-schoen scoort niet alleen hoog met een innovatieve zoolconstructie,
maar ook dankzij het gebruik van milieuvriendelijke materialen.

Dubbele profielstructuur
Bij het ontwerpen van de innovatieve ‘flat pedal’ Moab schoenen legde VAUDE de
nadruk op een zeer technische zoolconstructie. De Vibram®-zool die speciaal voor
deze serie is ontwikkeld, heeft een dubbele profielstructuur. Op flat pedal biedt
het deel met weinig profiel een perfecte grip op het pedaal en zorgt voor een
effectieve krachtoverdracht naar het pedaal. Het voor- en achterdeel van de zool
hebben echter een dieper profiel, welke tijdens het lopen een goede grip en
extra comfort bieden. Handig als op ruig terrein de mountainbike een stuk
gedragen moet worden.

Stap voor stap op het “groene pad”
Bij VAUDE zijn ze trots op het feit dat de "Moab Low AM" en "Moab Mid STX AM”
modellen volledig voldoen aan de zeer strikte eigen Green Shape standaard.
Zeker gezien het grote aantal onderdelen van deze schoenen is dat een grote
uitdaging. VAUDE gebruikt gecertificeerd en duurzaam gefabriceerd Terracare®
leer. Dit is het bekroonde merk van de Duitse looierij Heinen, die haar leer zo
milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk fabriceert. De zware veehuiden uit
Duitsland worden wereldwijd beschouwd als die van de hoogste kwaliteit. De
veters worden gemaakt van gerecycled PET en zijn gecertificeerd volgens de
strenge bluesign® milieustandaard. De voering en de binnenzool zijn voor 50%
gemaakt uit gerecycled materiaal. De halfhoge "Moab Mid STX AM" is tevens
uitgerust met het milieuvriendelijke, PTFE-vrije en 100% recyclebare waterdichte
Sympatex® membraan.

Adviesverkoopprijzen:
Moab Mid STX AM 183,00 EURO
Moab Low AM 142,00 EURO

Actie filmen met de JVC Everio 515

In de wereld van de actie sporten ebt de camcorder langzaam wat weg.
Maar soms wil je juist andere bikers vastleggen. En dat onder natte of zeer stoffige
omstandigheden. Daarvoor ging ik op pad met de JVC Everio Quad Proof.

De vraag die je nu waarschijnlijk stelt is:"Waarom zou ik eigenlijk een camcorder aanschaffen in een wereld
waar de hufterproof actioncams de boventoon voeren?"
Het antwoord op deze vraag is op je van toepassing als je andere bikers op het witte doek vast wilt leggen onder
outdoor omstandigheden. Maar je wilt niet dat je camcorder door de regen en stof stuk gaat. Vandaar dat de JVC
Quad Proof is. Tevens hoef je geen andere camera meer aan te schaffen voor de vakanties of andere vrijetijdsbesteding,
je kunt hem in het zwembad of tijdens het snorkelen gebruiken. Of je neemt hem mee in je binnenzak tijdens flinke
wandel- of bergtochten.

Quad Proof:
Wat JVC bedoelt met "Quad Proof" is dat de camera beschermd is tegen vier omstandigheden. Namelijk water, stof,
schokken en vorst. De camera is waterdicht (IPX8) tot een diepte van 5 meter. Gezien de tijd van het jaar heb ik niet
met de camera gezwommen. Maar tijdens het filmen in de regen ben je blij met de waterdichte casing waardoor je je
niet drukmaakt over water in de camera.
Zo ook hetzelfde met stof. Al zit de camera onder de stof en zand. Je spoelt hem thuis even af onder de kraan en hij is
weer schoon. Of je doet dit gewoon even in het meertje of beekje waar je toevallig langs loopt.
Schokbestendig is de camera ook. Hij is getest met schokken tot anderhalve meter. Dit heb ik niet getest maar het is in
ieder geval fijn om te weten.
Het vierde punt van de "Quad Proof" is vorst. De camera blijft tot een temperatuur van -10 zijn functies behouden.
Geen probleem dus als je hem tijdens de wintersportvakantie meeneemt op de pistes.

Klik op het > icoontje voor het voorbeeldfilmpje met de JVC Everio 515BE

De Specificaties:
De Everio is niet extreem groot voor een camcorder. 12 cm. lang, 6 cm. breed en 5 cm. hoog. Zo past de camera in
bijna iedere jaszak en ook makkelijk achterin je fietsshirt. Het gewicht van de camera is 289 gram.
Aan de buitenkant zitten 2 knoppen. Eentje voor het starten & stoppen en een knop voor het in- en uitzoomen.
De rest gebeurd op het 3" touch screen. Zodra je het scherm uitklapt start de camera op. Het schermpje geeft een duidelijke
en heldere weergave van wat de camera ziet en de icoontjes zitten ver genoeg van elkaar verwijderd.
Ook is het werken met fietshandschoenen geen probleem.

De sensor van de camera is een 1/5,8" CMOS met 2,5 MP voor het filmen.
De maximale resolitie voor het filmen is 1080/50P. 2.7 K. en 4 K. worden dus nog niet ondersteund. Is dit een gemis?
Voor mijn gebruik niet in ieder geval. Mijn filmpjes staan voornamelijk op youtube en worden 9 van de 10 keer op een
monitor bekeken en niet op een televisie die 4 K. ondersteund. Fotograferen gebeurd in een resolutie van 10 MP.

Het grote verschil tussen een camcorder en een action cam is het zoombereik. De JVC heeft bij maximale stabilisatie
een zoombereik  van 40x. Bij gebruik op statief kun je de digitale stabilisator uitschakelen en daardoor krijg je een bereik
van 60x. Schakel je daarna door naar digitale zoom dan kan dit zelfs vergroot worden tot 200x. Maar bij 200x krijg je
wel kwaliteitsverlies. Ik heb voor de review een statief gebruikt en bij handheld  stabilisatie op maximaal gezet. De camera
filterd de trillingen er heel netjes uit. Je moet bij 40x zoom wel een beetje een vaste hand hebben want anders wil je
onderwerp wel eens wat verspringen.

De camera is tevens uitgerust met een Wifi transmitter. Hierdoor kun je de camera via je telefoon bedienen en draadloos
gegevens overzetten naar je smarthphone of tablet.
Qua stroomverbruik kan de camera op een volle accu 5 uur filmen. Ideaal als je een weekendje weg bent zonder hem op
te kunnen laden.
Intern heeft de camera 8 GB. opslagcapaciteit. Maar als je 5 uur wilt filmen zorg je uiteraard voor een extern kaartje van
pakweg 32 GB. Hiermee kun je wel even mee vooruit.

De praktijk:
Het gebruik van de camera wijst zichzelf. Je klapt hem open en hij springt aan.
Je wandelt vrij simpel door alle menu's en de icoontjes wijzen voor zich. De gebruiksaanwijzing gebruik je zoals meestal pas
na een week om te zien wat je allemaal gemist hebt.
Het schermpje is lekker helder en kan naar alle kanten bewegen. Dit is fijn als je vanuit kikkerperspectief gaat filmen. Of voor
selfies te maken. De beelden die de camera maakt zijn flink scherp en ook zijn de kleuren mooi en levendig. Zelf onder bewolkte
omstandigheden wordt er een mooi beeldje neergezet. Tijdens het filmen in ieder geval.

Wil je fotograferen dan heb je heel wat licht nodig. Je krijgt al heel snel een korrelige foto. En dat is iets wat je wilt voorkomen.
Overdag filmt de camera mooi en duidelijk. Begint het nacht te worden dan wordt het beeld zonder achtergrondverlichting vrij
korrelig. Ik heb ook geen nachtstand gevonden. Je zult het dan moeten doen met het ingebouwde ledlampje.

Het geluid is goed en er is zelfs heel erg weinig windruis te horen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de K2 technologie.
Zelf bij windkracht zes aan de zee werd het omgevingsgeluid netjes op de film gezet zonder windgeruis.

De camera is uitgerust met verschillende standen zoals Time-lapse, Intelligent-Auto etc. En tevens zitten er een paar filters en
grappige effecten in welke je eigenlijk nooit gebruikt als je handig bent met video software.
Maar als je alleen knipt en plakt dan zijn deze dingen een leuk extratje.

Klik op het > icoontje voor het filmpje "gravelracer" gemaakt met de JVC Everio.

<
Conclusie:
Het filmen vanuit de losse hand is goed bevallen. Ik heb de camera tijdens een aantal tochten en tripjes meegenomen.
Zoals eerder gezegd is hij lekker compact en past zo in je jaszak. Voor solo tochten had ik de camera gemonteerd op
een Gorilla-Pod waardoor alles makkelijk in je rugzak past.
Nadeel is de gemiddelde fotokwaliteit bij weinig licht en de snelle ruis in nachtomstandigheden.
Verder een prima camcorder voor de biker die iets meer wilt dan alleen een action cam.

JVC levert ook gewoon een bevestiging om de camera op je stuur te plaatsen. Zo kun je ook gewoon filmpjes maken tijdens
het fietsen.

De adviesprijs van de JVC Everio 515BUE bedraagt € 349,-

Er zijn ook nog 3 andere modellen namelijk de 315, 415 en 615.
Waarbij de 4 en 6 een schroefdraad hebben voor extra voorzetlensjes.

Voor meer info klik je op:
http://nl.jvc.com/microsite/nl/everio2016/index.html

Bike Motion 2015

Op Bike MOTION Benelux kun je veel meer dan alleen de nieuwste fietsen en onderdelen bekijken,
je kunt er vooral veel dóen. Zo kun je onder andere je ideale fietspositie laten bepalen in het Bikefitting
Lab, een testritje maken op het MTB parcours of een bezoekje brengen en diverse workshops volgen
in de Training- en Prestatiestraat

Wat is Bike MOTION Benelux?
Bike MOTION Benelux is er voor iedere sportieve fietser. Op deze beurs vind je alles om jouw fietsprestatie
in een hogere versnelling te zetten. Zo laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires en kleding
alvast de collectie voor het nieuwe seizoen zien, vind je er diverse aanbieders van sportvoeding en kun je je
laten informeren over inspirerende fietsvakanties.

De nieuwste trends op fietsgebied
Na de grote internationale beurzen in Friedrichshafen, Keulen en Milaan vind je op Bike MOTION Benelux
het complete aanbod aan sportief fietsnieuws lekker dichtbij huis. Droom jij al jaren over een tocht op de
Mont Ventoux, maar heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Ben jij op zoek naar een nieuwe fiets en
wil jij een compleet overzicht van de allernieuwste modellen? Of wil je juist jouw oude fiets opleuken met de
modernste accessoires? Dan mag een bezoek aan Bike MOTION Benelux niet missen. Prikkel je zintuigen
en kijk, voel en test wat het beste bij jou past.

Ride with the pros
Naast de stands waar wel 600 merken te vinden zijn, kun je op Bike MOTION Benelux ook zelf aan de slag.
In diverse clinics en workshops doe je de laatste inzichten op over o.a. houding en voeding of krijg je advies
op maat. Daarnaast vindt op zondag 18 oktober 2015 een spectaculair event plaats waarbij iedere fietsfanaat
zich voor één dag kan inleven in het leven van een professioneel wielrenner. Tijdens deze Ride with the Pros
krijgen liefhebbers van jong tot oud de kans om samen met de renners van Team Lotto-Jumbo, Team Giant-Alpecin
en Team Roompot Oranje Peloton een tocht te rijden van ongeveer 85 kilometer, met Utrecht, de stad van 'Le Grand
Départ', als startpunt.

Biercafé
Van al dat moois krijg je natuurlijk trek! Voor de innerlijke mens hebben we dit jaar dan ook extra goed gezorgd.
Hieronder een overzicht van de horecapunten.

Biercafe1
•In hal 10 vind je het Belgisch Biercafé waar je heerlijke Belgische biertjes, waaronder Kwaremont, kunt verkrijgen.
Waan je even in de wereld van de vlaamse Wielerhelden en proost met elkaar op deze gezellige dag.
•In hal 9 ligt naast het Cycling.be Theater het gloednieuwe Wieler Café.
•In hal 12 vind je een Italiaans terras. Laat de vers gemaakte pasta’s en goede cappuccino’s je hier goed smaken.
•Meer zin in vlees? Dan even doorlopen naar Cube Bike Experience Live in hal 12. Daar staat een prachtige foodtruck
die de allerlekkerste ribs van heel Nederland serveert!
•Voor de snelle snack stop je even bij een Moments punt. Deze vind je op de doorgang van hal 10 naar hal 11 en op de
doorgang van hal 11 naar hal 12.

Voor meer info en voor het bestellen van kaartjes klik je op:
www.bikemotion.nl

In Actie met de TomTom Bandit

In een wereld vol actie en avontuur willen we dit regelmatig vastleggen
met een leuk filmpje. TomTom is een nieuweling op deze markt met de Bandit.
Een compacte camera met leuke features zoals bijvoorbeeld de Shake &  Bake functie.

Het klinkt raar als je zegt dat je een TomTom op je bike hebt. Want de meeste mensen
verwachten dat je het hebt over een navigatiesysteem. De Bandit is alles behalve
navigatie. Actie Sporten vastleggen op film, dat is waar het om gaat.

De Specificaties:
De Bandit heeft een zogenaamd kogel-model en past in de designlijn van de
TomTom sport horloges. Er zitten 2 knoppen bovenop en eentje aan de achterkant.
Ook zit er een klein LCD-scherm op de bovenkant waarop je de instellingen van
de camera kunt aflezen. Dit scherm werkt helaas niet als beeldscherm. Om door de
lens te kijken installeer je de TomTom software op je smartphone of tablet en maakt
via de ingebouwde Wifi van de camera verbinding. De software gebruik je om de
camera te richten als je hem afstelt op je helm of bike.
De software is flink vernieuwend en wordt tevens gebruikt voor montage van
filmpjes. De camera is namelijk uitgerust met de volgende sensoren:
snelheid, g-kracht, hoogte, rotatie en indien gewenst een hartslagmeter.
Tijdens het filmen creëert de camera door middel van de sensoren hoogtepunten.
Deze hoogtepunten worden opgeslagen in de filmpjes en tijdens het uitlezen met
de  smartphone of tablet worden deze zichtbaar gemaakt.
Hiermee kan de software aan de slag en komt de "Shake en Edit" functie tevoorschijn.
Je schudt simpelweg eventjes met je telefoon en de software zet door middel van
deze hoogtepunten een filmpje in elkaar. Simpeler kan het eigenlijk niet. En dit
scheelt een hoop werk.
Hou je zoals ik liever het heft in eigen handen dan ben je aangewezen op verschillende
soorten videobewerkingssoftware. Dit neemt een stuk meer tijd in beslag en moet
ook een leuke hobby van je zijn/worden. Vind je filmen wel leuk maar heb je geen
zin in het editten. Dan is de "Shake en Edit" functie ideaal.

In deze review vind je ook verschillende filmpjes die gemaakt zijn met de camera.
Je klikt op de link onder de foto's en komt vanzelf op de YouTube pagina met
het betreffende filmpje. Zo krijg je een betere impressie van wat hoe de camera
het doet op verschillende tochten.
Let wel even dat de kwaliteit op 1080p staat, YouTube wil tijdens het inladen wel
eens downscalen in kwaliteit.

De sensor van de camera is een CMOS sensor met 16 MP.  Voor foto's. Het filmen
gebeurd in 1080p met 30 of 60 fps. Filmen in 720p kun je met 60 of 120 fps.
In bioscoop modus heb je zelfs de mogelijkheid om 4K te filmen. met een
framerate van 15 fps. 2,7K gebeurd met een snelheid van 30 fps.
Eigenlijk vrij standaard specificaties. Gewoon goed en duidelijk. Maar waar de camera
in uitblinkt is contrast en snelheid in overgangen tussen licht en donker. Dit gebeurd
heel vloeiend en supersnel. De omgevingskleuren van de camera zijn ook heel
helder en levensecht. In je films zijn geen vale kleuren te zien.
De accu van de camera is een 1900 mAh stick die je oplaadt via de usb poort van
een computer. Dus op het moment dat je de camera aansluit om uit te lezen ben
je hem al aan het opladen. De 1900 mAh is zwaar genoeg om 3 uur achter elkaar
te filmen. Tijdens mijn biketochten viel me op de dat de camera na 2 minuten in
de standby stand springt en daardoor direct stroom bespaard. Zo kun je de camera
gerust meenemen voor een tocht van 8 uur en tussendoor korte shots maken.


Klik voor een voorbeeldfilmpje in de Ardennen:
https://www.youtube.com/watch?v=Wcx61lpsAME

De Bandit is met de gewone lens IP7 waterdicht. Dat wil zeggen, "voor 30 seconden
Op een meter diepte". Vrij vertaald betekend het dat je niet bang hoeft te zijn tijdens
een flinke regenbui. De camera kan het makkelijk hebben. Wil je ermee gaan duiken
of zwemmen dan hoef je geen extra huis over de camera te plaatsen. Je plaats simpel
een andere lenskap en de camera is gegarandeerd waterdicht tot zelfs 50 meter
diepte.

De praktijk:
Het gebruik van de camera wijst zichzelf. De menustructuur is heel erg logisch en
uiteraard ga je pas na een paar dagen spelen de gebruiksaanwijzing pas doorlezen
om te kijken of je iets gemist hebt. Ik gebruik de camera in combinatie met de
polsband om hem te starten en stoppen. Een handig accessoire voor als je de
camera aan het frame van de bike hebt hangen.
De camera is bij mij bevestigd met de bijgeleverde plakstrips. Je plakt deze stickers
op het frame en klikt hier de camera op. Voor de veiligheid heb ik aan de camera
een polsband gemaakt. Mocht hij ooit losschieten dan blijft hij nog altijd aan de
polsband bengelen. Nu heb ik tijdens mijn laatste tocht de bevestiging kunnen
testen (helaas voor mij). Maar de camera bleef mooi op de mount zitten terwijl de
sticker van het frame gerukt was. Het zit dus muurvast op elkaar en je hoeft niet
bang te zijn dat de camera onderweg loskomt.
De camera is met 190 gram niet een van de lichtste maar hij voelt wel degelijk
en bulletproof aan. Hij kan ook wel tegen een stootje.


Klik voor een voorbeeldfilmpje van Neeroeteren:
https://www.youtube.com/watch?v=OcNzQpbGQbk

Over de bevestigingen is me opgevallen dat de stuurmounts kleine trillingen
veroorzaken op een hardtail. Ook wordt het beeld door de stuurbewegingen heel
erg nerveus. Ik ben een voorstander geworden van de plakstickers op de bike.
Puur omdat het beeld een stuk rustiger is en je het gevoel krijgt dat je met de bike
mee aan het rijden bent.
Op de gravelracer gebruik ik een stuurmount. Asfalt en gladde zandpaden geven
namelijk een stuk minder trillingen dan singletracks en stenen.


Klik voor een voorbeeldfilmpje van Nyrstar Budel - Auby:
https://www.youtube.com/watch?v=9WltXU1Dgag

Timelapse:
Een leuke feature is de timelapse. De camera maakt dan om de 1/5/15/30 of 60
seconden een shot en plakt dit achter elkaar tot een filmpje.
Zet je de camera op een timelapse van +/- 60 seconden dan is het verstandig om
hem aan te sluiten op de externe voeding.
Dit omdat je in deze stand vaak de complete dag of nacht wil filmen en de accu na 3 uur plat is.


Klik de link voor een voorbeeld van de timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=U_NBPD3D1oY

Alleen voor de bike:
Nee hoor. Door het kogelmodel ligt de camera ook fijn in de hand om gewoon
mee te filmen. Tijdens een dagje Efteling heb ik daar de camera ook eens aan
het werk gezet. Tijdens zo'n dagje pretpark is het aan te raden om een polsbandje
te bevestigen aan de camera. Je wilt namelijk niet dat de camera per ongeluk uit
Je handen valt en in het water beland.


Klik voor een korte impressie in de Efteling:
https://www.youtube.com/watch?v=MjRNauASErU

Conclusie:
Het filmen met de camera is super goed bevallen en het maken van de filmpjes
is voor mij een leuke hobby die ik niet graag aan de "Shake en Edit" functie overlaat.
Ik heb het liever in eigen hand. Maar bij tijdsgebrek gaat deze functie zeker van pas komen.

De camera is momenteel te verkrijgen in twee pakketten:
De Base-Pack voor € 429,- met daarin 2 plakstrips en een GoPro mount.
De Premium-Pack voor € 499,- met 9 accessoires.
Persoonlijk zou ik gelijk voor de Premium pack gaan. Want daarmee heb je al
direct de stuurmount, duik/zwemlens, afstandsbediening en externe voedingskabel
in bezit. En die eerste drie zijn toch wel accessoires die je veel gaat gebruiken bij
deze action camera

Voor meer info klik je op:
https://www.tomtom.com/nl_nl/action-camera/action-camera/products/tomtom...

Pagina's