Afkorting: 
4X

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Aqua2Go PRO

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

“Een nieuwe lente, een nieuwe hoeveelheid modder!

Ieder nadeel heb zijn voordeel zei een groot voetballer ooit. Zoals wel vaker had hij (was het nou Johan of Willem?) gelijk en zien we de voordelen van het niet hebben van koude handen en voeten. De bijbehorende nadelen zijn echter ook merkbaar: De modder vliegt je nu meer dan in de winter om de oren en je fiets is na een rit soms nauwelijks nog herkenbaar. Nu ben ik zowel gemakzuchtig als zuinig waarbij de gemakzucht het verliest van de zuinigheid. Ik houd mijn fiets graag goed schoon. Dit wil echter niet zeggen dat ik dit niet zo gemakkelijk mogelijk wil doen. 

Een mobiele reiniger is mijn vriend zo bleek eerder al een keer tijdens de test van de Easy Washer EX1036 en vorig jaar nog de Kärcher Mobile Outdoor Cleaner. 

Dit keer is het de beurt aan de Aqua2Go PRO. Deze groene vriend is een doorontwikkelde Easy Washer waarbij de kunststof slangaansluiting is vervangen voor een aluminium en duurzamer exemplaar en het pistool eveneens versterkt is. 

De aqua2go PRO is voorzien van een waterreservoir van maar liefst 20 liter, een 15 volt en 2.500 mah Lithium accu (capaciteit voor 30 minuten) die tevens dienst kan doen als zaklamp, een stroomnetadapter en ook een adapter om hem van stroom te kunnen voorzien via de sigarettenaansteker in de auto. Hij kan een druk aan van 3 tot 10 bar dus voldoende om je fiets grondig mee te kunnen reinigen. Wat ik zelf ook goed vind is dat de pomp met additionele slang ook te gebruiken is in een schone beek of andere waterbron. Verder is de aqua2go PRO goed verplaatsbaar doordat hij op goede wielen staat en voorzien is van een handig handvat om hem als trolley voort te kunnen bewegen.

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

 

Zijn er ook nog nadelen? Niet echt. Enige dat ik kan bedenken maar dan moet ik goed graven is het vullen van de tank. Bij het vullen van de tank in de keuken krijg ik de tank niet volledig vol vanwege de afmetingen van de tank (en de geringe afmetingen van mijn keukenkraan). Verder gewoon prima product om zuinigheid en gemakzucht te combineren. Wat mij betreft een aanrader.”

Meer informatie en bestellen kan via www.aqua2go.eu

Trails rijden met de Bontrager Flatline schoenen

De keuzes voor schoenen geschikt voor platformpedalen blijft nog steeds beperkt maar gelukkig voor ons komen er steeds meer bij. Wij gingen de trails op met de nieuwe Bontrager Flatline schoenen.

De Flatline schoenen zijn voornamelijk gericht op het All Mountain fietsen
maar op het eerste gezicht ziet de schoen er voornamelijk uit als een leuke
sneaker die onder casual kleding ook niet eens misstaat.
Maar een scherp oog zal direct het kleine Vibram logo zien op de zijkant van
de zool. Dit hebben de meeste sneakers namelijk niet en verraad het avon-
tuurlijke karakter van de schoen.
De zool bestaat uit twee gedeeltes. Het middenstuk zorgt voor de grip tijdens
het fietsen terwijl het voorste en achterste gedeelte met eens wandelprofiel
zijn uitgerust.

De schoen is opgebouwd uit een stevig kunstleren bovenstuk met een
versterkte neus en hiel. Deze hebben namelijk vaak extra te lijden tijdens
het rijden over technische steensecties. De binnenzool is gemaakt uit een
schokabsorberend EVA schuim. De comfortabele binnenzool vangt onder-
weg netjes de trillingen op maar is niet te zacht zodat je er met kracht
zetten geen hinder van hebt.

Om schoen en voet bij elkaar te houden heeft Bontrager gekozen voor een
set veters. Een dubbele knoop erin en je hebt er geen omkijken meer naar.
De veters zijn wel redelijk lang maar deze kun je makkelijk aan de zijkant
in de schoen stoppen. Zo is de kans een stuk kleiner dat ze aan je tandwielen
terecht komen. De Flatlines worden geleverd met 2 kleuren veters. Zwart,
rood of roze voor de damesversie.

Qua maatvoering draag ik momenteel maat 46 en dat komt goed overeen
met mijn eigenlijke schoenmaat. De schoen sluit dan ook netjes aan en valt
niet al te breed uit. Aan de voorkant bij de tenen heb ik nog genoeg ruimte
over zodat er ook goed mee te wandelen is.

Eenmaal op de trails merk je dat de schoen heel wat grip geeft. De schoenen
zijn losgelaten op de paden in Zuid Limburg en de Ardennen met Superstar
pedalen en de Bontrager Line Pro pedalen welke we een paar jaar geleden
onder de loep namen.
Bij technische secties hoef je niet bang te zijn dat je van de pedalen schiet.
Op het moment dat er gewicht op de pedalen komt kun je je voeten ook niet
meer op en neer bewegen zonder je voet je op te tillen.
De dagtochten in het Zuiden duren altijd wat langer dan de rondjes om de
kerk maar na 4 uur trappen heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik de peda-
len door de schoen heen voel. De Vibram buitenzool en EVA binnenzool
doen dus prima hun werk.

Mocht je tijdens het biken toch een stukje moeten wandelen om bijvoorbeeld
een steensectie op de klimmen of omdat het simpelweg te stijl is dan zijn de
zolen aan de voor en achterkant uitgerust met een W-profiel welke voor grip
zorgt. Het lopen op modderige secties is een ander verhaal. Dan moet je
redelijk wat druk zetten aan de voorkant om niet weg te glijden. Maar dat is
met bijna elke fietsschoen zo. Je blijft er namelijk liever mee op de pedalen
zitten.

De Bontrager Flatline is een platformschoen welke veel grip creëert tijdens
het biken maar ook tijdens de afterbike er goed uit ziet.

De herenschoenen zijn verkrijgbaar in de maten 39 t/m 48 en zijn
verkrijgbaar in twee kleuren namelijk zwart en rood.
De damesschoenen zijn verkrijgbaar in de maten 36 t/m 43 en zijn
verkrijgbaar in de kleur zwart/

De adviesprijs bedraagt  € 119,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietskleding/fietskleding/fietsschoen...


Bike MOTION Benelux 2 - 4 maart

Over een maand start de Bike MOTION Benelux. Dé grootste sportieve fietsbeurs in de Benelux. Je vindt er de nieuwste accessoires, innovatieve technieken en vaardigheden, routes, bestemmingen, kleding en natuurlijk de nieuwste sportieve fietsen.

Wanneer?
Bike MOTION Benelux vindt in 2018 plaats van 2 t/m 4 maart in de Jaarbeurs in Utrecht.

Openingstijden bezoekers
Vrijdag 2 maart: 12.00 uur – 21.00 uur
 Zaterdag 3 maart: 10.00 uur – 17.00 uur
 Zondag 4 maart: 10.00 uur – 17.00 uur

Waar?
Jaarbeurs Utrecht
 Jaarbeursplein 6
 3521 AL Utrecht

Tickets
Bike MOTION Benelux belooft weer fantastisch event te worden. En daar kun je niet vroeg
genoeg bij zijn. Scoor nu alvast je tickets online.
Dan ben je bovendien ook nog voordeliger uit.
In plaats van 16 euro aan de kassa, betaal je nu 12,50 euro! Dat is mooi meegenomen.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Complete lijn wellness fietsproducten van SKS

BIKE LIQUIDS – complete wellness-kuur voor elke fiets. Goed onderhoud van je fiets zorgt voor langdurig fietsplezier. De nieuwe productlijn BIKE LIQUIDS van SKS GERMANY omvat innovatieve producten die grondig en gemakkelijk reinigen, onderhouden en conserveren.

‘WASH YOUR BIKE’
https://www.youtube.com/watch?v=XuMVKRhMJDI

Een goed middel is het halve werk:
Fietsreiniger WASH YOUR BIKE reinigt krachtig maar is zacht voor fiets en milieu. Een echt allround
en biologisch afbreekbare reiniger die hardnekkig vuil, olie en kettingvet verwijdert zonder oppervlakten
en afdichtingen aan te tasten. Gewoon opspuiten, een minuut laten inwerken en met water afspoelen,
klaar!  Bij lichtere vervuilingen kan WASH YOUR BIKE ook verdund met water worden opgebracht.
Volume: 750 ml.

‘SAVE YOUR FRAME’
https://www.youtube.com/watch?v=XqAt6YNtPm0

Bescherming van glanzende en matte ondergronden:
SAVE YOUR FRAME wordt aangebracht op gereinigde oppervlakten en zorgt voor een langdurige
conservering via een vuil- en waterafstotende laag. De handige spuitmond zorgt voor een gelijkmatige
verdeling. Poets het middel uit met een zachte, droge doek en het frame krijgt haar oorspronkelijke
glans weer terug én is duurzaam beschermd tegen weersinvloeden. SAVE YOUR FRAME kan op veel
verschillende ondergronden worden toegepast, zoals aluminium, staal, carbon, chroom, kunststof en
rubber. Tip: ook mat gespoten frames zijn geschikt voor SAVE YOUR FRAME: mat blijft mat!
Inhoud: 100 ml.

‘LUBE YOUR CHAIN’ 
https://www.youtube.com/watch?v=iYip5NC8xcA

Kettingsmering 2.0:
Dit high-performance smeermiddel is speciaal voor SKS GERMANY ontwikkeld door specialisten uit
de Duitse auto-industrie en voldoet aan de allerhoogste normen. Opvallend is de hoge corrosiebe-
scherming. De olie is volledig oplosmiddelenvrij en garandeert 100 procent efficiëntie. Een ander voor-
deel van LUBE YOUR CHAIN is de toepassing van teflon (PTFE). Bij het opbrengen bouwt zich een
beschermlaag op, die de metaalwrijving van de ketting vermindert. Uit laboratoriumtests blijkt dat slijtage
wordt verminderd en LUBE YOUR CHAIN bovendien een geluid reducerende werking heeft. Ruimtes
tussen de kettingschakels worden opgevuld, waardoor vuil wordt geweerd en geen schade kan aan-
richten. Bijzonder is de applicator waarmee LUBE YOUR CHAIN op de ketting wordt aangebracht.
Deze is bij SKS GERMANY in eigen huis ontworpen en getest. Het smeren van een fietsketting ging
nog nooit zo gemakkelijk, efficiënt en schoon. Het zorgt voor een optimale smering van elke afzonderlijke
kettingschakel en de olie blijft daar waar het moet zitten. Via bovenstaande link zie je hoe het werkt.
LUBE YOUR CHAIN (inhoud 75 ml) is goed voor 75 smeringen.

‘TUNE YOUR PARTS’ 
https://www.youtube.com/watch?v=HjIPq6zD2mE

Zonder piepen, knarsen en kraken:
Irriterende geluiden behoren nu tot het verleden. TUNE YOUR PARTS is een nieuw ontwikkelde spray
met smerende werking voor derailleurs, tandwielen en kogellagers, maar ook voor andere bewegende
componenten. De spray bevat teflon (PTFE) waarmee de smeerfunctie lang blijft werken. Het hecht aan
microscopisch kleine oneffenheden, werkt waterafstotend, beschermt tegen corrosie en slijtage en ver-
mindert de wrijving. Gewoon erop spuiten en klaar! TUNE YOUR PARTS zorgt met biologisch afbreekbare
ingrediënten voor een gesmeerde en milieuvriendelijke werking van bewegende componenten.
Inhoud: 100 ml.

‘SEAL YOUR TYRE’
https://www.youtube.com/watch?v=X3A_wH6-j_Y

Band vullen met SEAL YOUR TYRE:
Het lastige verwisselen van een lekke binnenband is verleden tijd. SEAL YOUR TYRE is een vulmiddel
dat via het ventiel scheuren en gaten tot 6 mm afdicht. Maar het kan ook preventief als lekbeschermer
worden gebruikt voor binnenbanden en tubeless systemen (werken effectief tot zes maanden). Bijzonder
is dat SEAL YOUR TYRE in combinatie met CO² is te gebruiken (bevriest niet). De inhoud van een flesje
(125 ml) is voldoende voor 1 tot 2 mountainbikebanden: 60 ml voor een band van een XC/AM-fiets,
125 ml voor een band van Enduro- en downhillbikes.

Je billen beschermen met Ass Savers

De paden zijn vies en om elke hoek verschuilt zich een modderplas welke je met een beetje geluk kunt ontwijken. Maar gezien dit niet altijd kan monteerden we een setje Ass Savers op de bike en gingen op pad.

Zoals je van ons gewend bent leggen we als eerste de spatborden op onze oer-
Hollandse keukenweegschaal. De wijzer slaat amper uit en het gewicht van de
spatborden is bijna verwaarloosbaar. De smalle versie weegt 18 gram en de brede
versie 24 gram. Het voorspatbord komt uit op 20 gram. Zo ben je voor een luttele 38
gram al beschermd tegen opspattend vuil.

De Ass Savers komen in 2 maten. De regular en Big. De Regular is geschikt voor
banden tot +/- 35 mm en de big voor banden tot 50 mm. Nu doen bikers zelden wat
de bedoeling is en monteerden we de Regular op een 29'er met 2.1" banden en de
Big op een Plus bike met 3.0 banden.
Onderweg door natte omstandigheden doen beide maten hun best om de scherpe
kanten er af te halen. Je rugzak zal nog enigszins smerig worden door opspattend
modder maar je billen blijven voor het grootste gedeelte gevrijwaard van nattigheid.
Wil je een iets snellere look dan monteer je de Regular en wil je meer bescherming
dan raden we je de Big aan.

Bikers die met een "open" zadel rijden hebben hier nog meer profijt van omdat het
spatbordje onder het dek doorloopt.
Je zadel en fietsbroek zijn trouwens ook blij met een spatbord aan de achterkant.
De schurende werking van modder tussen zadeldek en fietsbroek zorgt namelijk
voor slijtage van zadel en kleding tijdens lange moddertochten.

De Ass Savers steken ongeveer 20 cm uit. Dit heeft ook te maken met hoe ver je
zadel maar voren of achter geschoven is. Dit kan de afstand zomaar een paar cm
korter maken. Tijdens het op en afstappen van de bike heb je geen last van het
uitstekende spatbord, je been zwiept er namelijk netjes overheen.

Het monteren van de vierde generatie met vernieuwde flip lock is binnen een minuut
gebeurd. De flip lock sla je om zodra het spatbordje tussen de zadelrails is
geschoven. Het werkt dan als een vergrendeling zodat het spatbordje nergens heen
gaat. Het spatbordje blijft tijdens de tochten en flink stuiteren over de singletracks
dan ook netjes op zijn plaats zitten.

Mudder:
De Mudder is de nieuwste telg en wordt geplaatst onder de kroon van de voorvork.
Net als het achterspatbord is het monteren zo gebeurd. Aan de voorkant wordt de
Mudder vastgemaakt door middel van Tyraps. Het zit vast en hoeft er niet meer
vanaf. Ook niet zodra de zomer begint. De Mudder laat je gewoon lekker zitten want
hij beschermt je gezicht niet alleen tegen opspattend water en vuil maar ook op-
vliegende stenen worden tegengehouden.

Na montage steekt de Mudder ongeveer 18 cm uit en houdt tijdens het rijden de
meeste modder uit je gezicht. Het voordeel dat deze boven je wiel zit is tijdens het
sturen op natte singletracks. Het spatbordje draait immers met je wiel mee en blijft
altijd modder en steentjes tegen houden.
De Mudder is bijna op elke voorvork te monteren en past op bijna alle wielmaten
van 26" naar 27,5" tot 29".

De looks? De Ass Savers zien er uit als een kleine spoiler en het merk doen de naam eer aan.
Je billen worden gespaard en ze misstaan niet tijdens zomer- en wintertochten.
De spatborden zijn te verkrijgen in diverse kleuren en ook leuke designs zoals op
dit moment de Enisaurus collectie

De adviesprijs van de Ass Saver regular bedraagt € 9,00
De adviesprijs van de Ass Saver Big bedraagt € 10,00
De adviesprijs van de Mudder bedraagt € 10,00

Voor meer informatie klik je op:
https://ass-savers.com/

Je MTB stallen met Steadyrack

Iedereen kent de situaties wel. Je hebt eigenlijk net genoeg ruimte om je bikes netjes te stallen maar kunt daarna je schuur niet meer in. Wij monteerden de Steadyrack Classic en Fender en hingen de fietsen op.

Na het ontvangen van de twee verschillende Steadyrack types aangeboden
door www.racefietsparkeren.nl pakken we de dozen uit.

Na het uitpakken van de dozen onderwerpen we het ophangsysteem aan een
eerste blik. Het voelt degelijk aan en ziet er goed uit. Het uitklappen verloopt
redelijk soepel en er zit geen flex in de ijzeren stangen. Maar goed ook want
de beugels ondersteunen een dragend gewicht van 35 kg. Dat is meer dan
genoeg voor welk type mountainbike dan ook. Fietsers met een E-Bike
kunnen ook gewoon gebruik maken van dit systeem.

Het monteren van de beugels stelt weinig voor. Even op de muur aftekenen
waar de gaten geboord moeten worden, boren, pluggen erin en
vastschroeven maar. Op de website wordt aangegeven om de dragers mini-
maal 35 cm van elkaar af te monteren. In verband met de brede sturen heb
ik besloten om hier 45 cm van te maken zodat alles wat beter in elkaar schuift
zodra je de bikes naar de zijkant klapt.
Naar de zijkant klappen? Inderdaad, de beugels hebben namelijk de mogelijk-
heid om te pivoteren. Dus zodra je de bikes hebt opgehangen draai je ze
simpelweg naar de zijkant en bespaar je flink wat ruimte. Op het moment dat
je wilt gaan fietsen draai je ze weer terug. Pakt de bike welke je wilt gebruiken
uit de beugel en draait de rest weer naar de muur. Het kleine zwarte blokje
wat erbij geleverd wordt zorgt ervoor dat het achterwiel op zijn plaats blijft
tijden het pivoteren. Zelfs met een 2.4 achterwiel op 30 mm velgen blijft de
bike netjes op zijn plaats.

De beugels zijn 63 cm hoog en uitgeklapt steken ze 56 cm uit. Groot genoeg
voor een 29'er wiel. Zodra de beugels niet in gebruik zijn kun je ze inklappen.
Een handige functie voor hotels en clubgebouwen maar in de meeste
schuren zullen ze voornamelijk uitgeklapt blijven.

De miximale bandbreedte welke aangegeven wordt bij de Classic bedraagt
2.25 inch. Dikker gaat inderdaad ook niet passen. De 29'er Rocket Ron 2.2"
past er dan ook net in.

Wil je breder dan raden wij de Fender aan. Volgens de website is de maxi-
male bandbreedte ook 2.25" maar een dikke 29'er 2.4" Continental X-King op
30 mm brede velgen (waardoor ze nog breder uitkomen) past makkelijk in de
fender versie. Sowieso is de fender versie geschikt voor een breder scale aan
fietsen door de kleine verandering in de beugel.

Voor zijn bikers die nog breder willen 27,5+ of een volledige Fatbike heeft
steadyrack ook een oplossing voor. Namelijk de Fat Bike versie. Deze is
geschikt voor banden tot wel 5". Voor elk type bike is er wel een beugel
beschikbaar.

De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 79,-
De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 85,-
De adviesprijs voor de steadyrack Fat Bike bedraagt  € 89,-

Voor meer informatie klik je op:
http://racefietsparkeren.nl/


Een gemiddelde Nederlandse schuur is niet netjes ingericht maar staat en hangt vol met spullen:

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

SrSuntour komt met 29'er 170 mm Durolux uit

Voor wie veel veerweg wil en met een 29'er rijdt komt Suntour uit met een 170 mm versie welke op Eurobike getoond zal worden. Het merk ontpopt zich de laatste jaren steeds meer van een larve in een mooie vlinder met al de nieuwe vorken welke ze uitbrengen.

Enduro, Downhill & Freeride, dat is de doelgroep waar de Durolux zich op richt.
De vork zelf draait al enkele jaren mee maar Suntour gaat mee in de trend waar
grote wielen zich in extremere vormen van mountainbiken vermengen.
36 mm dikke vorkbenen en een 15 mm steekas vallen als eerste op. Maar
volgens Suntour zit er genoeg vlees aan de onderkant van de vork om de
steekas op te boren naar 20 mm. Klaar voor de toekomst van 29'er wielen in de
Enduro-wereld.

De 29'er zal uitgebracht worden met een R2C2 demper welke je de low- en high-
speed rebound laat verstellen en tevens de low- en high-speed compressie.
Ook wordt de vork uitgerust met Suntours PCS, ofwel Piston Compensator
System, een met een staalveer uitgeruste zwevende zuiger welke cavitatie van
de olie tegen gaat.

Qua gewicht zal Suntour nooit boven aan komen te staan maar de betrouwbaar-
heid van de vorken is groot, stelt het onderhoud aan de vork weinig voor en is
dit allemaal goed zelf te doen.

Over opspattende modder en stenen is ook nagedacht. De vork is namelijk voor-
bereid op het rijden met spatborden. De klik je simpelweg vast en eenmaal op zijn
plaats zul je ze niet meer loshalen tot de eerste onderhoudsbeurt. Want de kleine
spatbordjes misstaan helemaal niet.

De verwachte prijs is momenteel gesteld op $ 800,-
Maar gezien de vorken van Suntour ook wel eens de:"Poor man's Pike" worden
genoemd zal de prijs in €'s ergens rond de € 650,- uit komen.

Trails rijden met de Gripgrab Vertical

Zoals de naam al aangeeft is de Vertical handschoen van Gripgrab
vooral gericht op het naar beneden richten van je voorwiel.
Geen padding maar wel tonnen grip.

De Vertical handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor
downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet
tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het trails rijden in de Ardennen.
Anders dan de vorige vertical's zijn de nieuwe versies niet meer in de bruine
kleur van het suède leer. Helaas voor de liefhebbers van de retro-look maar
de nieuwe oranje versie ziet er nog steeds flitsend uit.


 
Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van zwart AX suède leer
en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk
grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze
genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten
en remhendel. Tijdens het biken van een paar Ardennentoertochten heb ik de
padding ook niet gemist. Maar een setje goede grips voor de drukpunten op
je handen zijn dan wel aan te raden.
De bovenkant is gemaakt van een stevige meshe wat zorgt voor het ademen
van de handschoenen. Ideaal voor lange ritten in warm zomerweer of flinke
Alpentochten. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je
gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten siliconen strips voor de grip op de remhendels en
shifters. De vingertoppen zijn niet touch-screen compatible voor de smarthphone,
dus handschoenen uit als je deze wilt gebruiken. Sommige
schermpjes van fietscomputers werken wel samen met de handschoenen
maar dat ligt eerder aan het soort touch-screen.
Rondom de polsen zit een elastische band en geen klittenband zoals je bij
andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. Sowieso is de
pasvorm weer ouderwets groot. Met mijn grote handen in maat XXL heb
ik ruimte genoeg in deze handschoenen.

Qua duurzaamheid gaan de Vertical's een hele tijd mee. De vorige versie
is nog steeds in goede staat en ik verwacht van deze niets minder.

De Vertical is verkrijgbaar in de maten S t/m XXL
Ze komen in twee kleuren, zwart of oranje.

De adviesprijs bedraagt  € 44,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.gripgrab.com/products/vertical?variant=28626168082

Pagina's