Afkorting: 
EN

Bontrager komt met nieuwe Trail- en XC-wielen

Bontrager kan in de wereld van het mountainbiken terugkijken op een verleden vol innovaties, vooral als het om wielen gaat. Keith Bontrager was één van de eersten in de nog jonge MTB-wereld met lichtgewicht producten kwam.

We blijven op zijn innovatieve nalatenschap voortborduren door elke dag weer op zoek te gaan naar de grenzen van de
moderne technologie op het gebied van superieure materialen en vormgeving. Vandaag de dag stellen we zelfs Keiths
aloude slagzin: “Sterk, licht, goedkoop — kies er twee,” op de proef. Los van alle nostalgie blijft Bontrager Wheelworks
altijd bezig met het uitvinden, ontwerpen en testen van de nieuwe wielsets. Het komt er eigenlijk op neer dat wij de beste
producten maken omdat we er zo graag mee fietsen.

TRAIL
Line Pro 30 TLR mountainbikewielen
Dit wiel belooft alles te veranderen. De basis is de nieuwe Rapid Drive 108 naaf en een sterke en duurzame OCLV
Pro Carbon velg met een binnenbreedte van 29 mm en 36 mm buitenbreedte. Verbonden met DT Swiss Aerolite 14/17g
spaken heb je een duurzaam carbonwiel met directe aangrijping dat alle verwachtingen van een trail/endurowiel overtreft. 

Gewicht wielset: 27.5" - 1539 g, 29" - 1608 g
Adviesprijs wielset: € 1199.99

Line Elite 30 TLR mountainbikewielen
Een sterke, duurzame alu velg met een binnenbreedte van 29 mm en 36 mm buitenbreedte, gespaakt aan de nieuwe
Rapid Drive 108 naaf die directe aangrijping levert. De Line Elite 30 is ontworpen om de ontberingen van enduro en de
meest technische trails te weerstaan. De Line Elite 30 TLR zit vol met bijzondere kenmerken die hem een klasse apart
maken.

Gewicht wielset: 27.5" -1708 g, 29" -1794 g
Adviesprijs wielset: € 599.99

Line Comp 30 TLR mountainbikewielen
De Line Comp 30 is ontworpen voor dezelfde trails en omstandigheden als alle andere Line-wielen en draait om een
Rapid Drive 54 naaf. De Line Comp 30 is vanaf juli verkrijgbaar.

Gewicht set: 27.5" -1978 g, 29" - 2080 g
Adviesprijs set: € 299.99

Cross Country-wielen
Kovee Elite 23 TLR mountainbikewielen
De Kovee Elite 23 is de allerbeste keuze voor de XC-gerichte renner. Met een velg van OCLV Carbon waarvan de
binnenbreedte van 22,5 mm is en de buitenbreedte 29 mm geven deze wielen het beste comfort en grip in combinatie
met de juiste banden keuze. De Rapid Drive 54 geeft je het beste rij gevoel om je concurrentie te verslaan.

Gewicht wielset:  27.5" -1606 g, 29" -1690 g
Adviesprijs wielset: € 699.99

De Trails op met de Vittoria Goma 27,5 x 2.4

Vittoria Draait al heel wat jaren mee in de bikewereld zoals ook hun band de "Goma"
een allround band gemaakt voor het rijden van technische trails.
We monteerden de banden onder de Scott Genius en gingen op pad.

 

De banden waarmee we op pad gaan is de vouw versie in 27,5 bij 2.4". Als
eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen
op 839 gram. Het is daarmee dan ook geen lichtgewicht band. Maar gezien het
degelijke karkas en de grove stevige noppen wel eentje die niet snel kapot gaat.
De velgen waar de banden op gemonteerd worden zijn niet geschikt om tubeless
te maken dus de binnenbanden komen er aan te pas.
De velgen hebben een buitenmaat van 26 mm en de binnenmaat is 21 mm. Voor
de huidige maatstaven lijkt het aan de smalle kant maar de banden vallen netjes
op zijn plaats en meten 59 mm op het breedste punt. De banden staan op de 21
mm velg redelijk gebold aan de bovenkant en er is een flinke transitie tussen de
2 bovenste noppen en de noppen aan de zijkant. Maar het is bijna algemeen
bekend dat 2.4 banden op bredere velgen een stuk mooier vallen.

Inclusief kleding en rugzak met 10 kilo gereedschap weeg ik ongeveer 85 kilo.
De banden heb ik opgepompt naar 1.8 bar. Niet te slap, maar zeker niet te hard.
We maken bij onze Ardennen tochten namelijk redelijk lange dagen in het zadel
en ik wil altijd een goede mix tussen rolweerstand en grip. Ik zou gerust wat lager
kunnen gaan qua druk maar dat maakt de kans op snakebites net als
rolweerstand bergop ook weer een stukje groter. Gezien het gebrek aan skiliften
zullen we alles zelf omhoog moeten trappen, we zoeken dus altijd een gulden
middenweg.

Nadat we klaar zijn met het technische gedeelte gaan we op pad. De Goma is
in verschillende gebieden aan de tand gevoeld. Van Zuid-Limburg naar de
Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.
Bij aanvang van de eerste tocht is het altijd even wennen aan de banden maar
ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is het
gebied rond Esneux. Veel stenen en rondom de Universiteit liggen een paar
afdalingen met redelijk wat gladde boomwortels.

Bergaf rolt de Goma goed over de ietwat vochtige boomwortels en op de stenen
heb je lekker veel grip.
Zodra we bergop gaan valt het met de rolweerstand goed mee. Ik had verwacht
dat de band meer weerstand zou bieden maar ondanks het gewicht van 839
gram rollen ze verrassend licht. Op technische klimmen doet de Goma het
redelijk maar op gladde stenen en natte wortels moet je de druk toch laten
zakken om doorslippen te voorkomen. Een voetje aan de grond ontkom je
namelijk niet aan. Dat is dus die gulden middenweg die je zoekt.

Op de trails in het Mullerthal is de Goma helemaal in zijn element. Droge en
vochtige stenen naar beneden zijn geen probleem en de band boezemt flink
wat vertrouwen in. Maar toch hoor je hier regelmatig de achterband wat
doorslippen. Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden. Maar zoals je
in bovenstaande al kunt afleiden is er een redelijk grote zone tussen de midden
en zijnoppen. Als je redelijk rustig rijdt merk je hier weinig van, maar zodra je de
gaskraan open draait en de afdalingen in knalt merk je dat je de band vrij snel
over zijn dode zone moet helpen om op de zijnoppen terecht te komen. Iets
sneller met het gewicht van de bike spelen geeft dan een beter resultaat in de
snelle wisselende bochten. Voor de gewone stervelingen onder ons is de dode
zone niet zo spectaculair. Je houdt er gewoon rekening mee. Maar de Enduro-
wedstrijdrijders  zullen hier wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens
hun trainingssessies.

We hebben de Goma niet getest in de modderige trails. Die waren er afgelopen
tochten namelijk niet. Hooguit een paar modderige stukken op de route. Maar als
ik op het uiterlijk van de band af ga zal deze de modder snel lossen.

Waar de Goma echt in uitblinkt is degelijkheid. Het gewicht is misschien wat
hoger dan de concurrentie maar na anderhalve maand trails rijden waar
ook flinke scheermes-stenen liggen laat de band nog geen enkele vorm van
slijtage zien. Er is nog geen hapje uit de noppen en in het karkas zijn geen
lijntjes te zien van het zogenaamde trekken van de band.

De Goma is dus een band waar je rustig een lange tijd zware trails mee kunt
biken zonder je zorgen te maken over de slijtage, grip en rolweerstand.
Ideaal voor een lange week vakantie in de Alpen en als allround band voor het
technische bikeseizoen.

De Goma is verkrijgbaar in een groot assortiment van maatvoeringen.
Van 26 x 2.25" naar 27,5 x 2.4 tot 29 x 2.4". In totaal zijn er 18 varianten
beschikbaar.
Alle breedtematen en wielmaten zijn verkrijgbaar in draadband, vouwbaar en
TNT (Waar TNT staat voor Tube No Tubes. Ofwel de tubeless versie van de
banden. Een tikkeltje zwaarder dan de vouwband maar om ze tubeless op de
velg te krijgen is er amper latex nodig.)

De adviesprijs bedraagt  € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/tire/goma/

Eerste indruk: "Gripgrab Rebel"

Vorige week kregen we de nieuwe Gripgrab Rebel handschoenen binnen.
Er zijn in de nieuwe collectie weer een aantal dingen veranderd.
Op een ding na, de grip. Die is met de nieuwe versies alleen maar verbeterd.
 

De Rebel is ontworpen voor downhill, freestyle action, bmx en gewoon lekker
spelen op de bike. De handschoenen zijn ontwikkeld om grip te creëren en
dat doen ze dan ook prima. Er zit dan ook geen padding onder je handen,  zo
krijg je een directer gevoel met het stuur.

De handschoenen zien er stevig uit. Geen open meshe aan de bovenkant maar
een stevig stof aan de bovenkant. Gemaakt om flink wat misbruik te doorstaan
tijdens het springen over drops en jumps.
Door middel van een klittenband kun je de handschoen strakker om de pols trekken.
Een badstof stukje zorgt dat je wat zweet van je gezicht kunt vegen na een paar
spannende situaties. De siliconen teksten op de vingertoppen zorgen voor grip
op de rem- en schakelhendels.

Wat dit jaar wel verdwenen is in diverse handschoenen van Gripgrab zijn de
magneetjes bij de polsen. Op zich wel jammer want ik gebruikte ze altijd om de
handschoen even snel op te hangen aan diverse stalen objecten.

De maatvoering is prima zoals je van Gripgrab gewend bent. Ik heb aardig grote
handen en de maat XXL zit prima.
Voor bikers die graag zonder handschoenen biken zou ik toch een paar Rebels of
Verticals aanraden. Je komt er vaak achter dat je ineens meer grip hebt dan met
bezwete gladde handen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De Rebel is verkrijgbaar in twee kleuren, camouflage grijs/zwart en
camouflage energiedrank/blauw.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.gripgrab.com/nl/product/rebel

Onderweg met de Ekoï Atak zonnebril

De zon laat zich weer van de betere kant zien en daarom is het tijd om de
zonnebrillen weer uit de kast te halen. Tijd om eens met de Ekoï Atak de trails
in te schieten.
 

Over het merk:
Ekoi is in 2001 opgestart door JC Rattel welke ondertussen al meer dan 20
jaar ervaring heeft in de wielerwereld. Ekoi heeft een leuke stijl en het meest
vernieuwende is de online configurator waar je zelf de kleuren van brillen,
helmen, shirts etc. aan kunt passen in de stijl van je team of club.

De Ekoï Atak:
Zodra je de doos uitpakt zie je dat de zonnebril netjes in een goed passende
hardcase wordt geleverd en nog in een brillezakje zit welke ook gebruikt kan
worden om de glazen schoon te maken.

De bril ziet er netjes en goed afgewerkt uit. Een stevig kunststof montuur
gemaakt van grilamid geeft de bril een laag gewicht en kan hij wel tegen een
stootje. De voorzijde heeft twee rubberen insert bij de neus ten behoeve van
het comfort. De opengewerkte pootjes met 4 luchtgaten per poot zorgen
voor een goede luchtcirculatie en een rubberen insert aan de binnenkant van
de pootjes zorgt voor grip en comfort.
De wijzer van de keukenweegschaal blijft steken op 35 gram. Een net
gewicht, vooral gezien de zware uitstraling van de bril had ik deze een stuk
zwaarder gedacht.

De grip van de bril is prima, tijdens een paar flinke klimmen onder een blauwe
lucht waar de zweetdruppels flink naar beneden stromen blijft de bril netjes op
zijn plaats. Een paar technische afdalingen later en de bril is nog steeds geen
mm verschoven.

De bril is "one size fits all" en valt onder de categorie "full coverage". Hij
omsluit namelijk een redelijk groot oppervlakte rondom je gezicht. Ik heb een
redelijk smal hoofd en als ik de bril zonder helm draag lijkt hij aan de grote
kant. Het breedste punt meet namelijk iets onder de 15 cm. Maar zodra je de
mountainbikehelm op zet wordt het een heel ander verhaal. Dan klopt het
plaatje ineens en heeft de bril wel wat weg van een kleine set goggles. Het
oog wil natuurlijk ook wat.
Het voordeel van een omsluitende bril is dat modder, zand en opvliegend
puin niet in je ogen kan komen. Het grote glasoppervlakte heeft als bijkomend
voordeel dat je volledig zicht rondom hebt, je kunt dus netjes vanuit je
ooghoeken de concurrentie in de gaten houden zonder je hoofd te draaien
of tegen een rand aan kijkt.

Het aanslaan van de glazen heb ik op dit moment maar een paar keer
ervaren. Dat was tijdens een paar lange technische klimmen onder dompig
weer in Luxemburg. Zodra de snelheid weer wat omhoog ging trok de aanslag
weer vrij snel weg. Bij klimmen over het asfalt bleven de glazen net aanslagvrij.
De glazen van de Atak vallen onder categorie 3, ofwel te dragen onder felle
lichtomstandigheden. Ze zijn van onbreekbaar polycarbonaat en 100% anti UV.

Als laatste is de bril verkrijgbaar in diverse kleuren welke je zelf samenstelt
via je online configurator. Je kunt de pootjes, zowel links als rechts een
kleurtje geven en tevens het middenstuk een ander kleurtje geven. Er is
keuze uit tien verschillende kleuren voor de onderdelen en vier kleuren voor
de glazen.

De adviesprijs bedraagt  € 39,99

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.fr/nl/configurateur?idModel=2

Cube Bike Experience XL 2017

Na de succesvolle lancering van de CUBE Bike Experience XL in 2016, worden de edities in 2017 groter dan ooit.
Op 22 en 23 april bevindt de Bike Experience zich in Leersum.
 

Hieronder vind je de locaties waar onze CUBE mountainbikes getest kunnen worden.

22-23 april: Leersum
24-25 juni: Dorst 

Het CUBE team is aanwezig om je droomfiets uit te zoeken en deze perfect af te stellen.
Ook kun je clinics volgen om je mountainbike-skills perfect onder controle te krijgen.
Inschrijven voor de clinics kan op de dag zelf.
De clinics mogen natuurlijk gevolgd worden op je droomfiets  naar keuze.

De CUBE Bike Experience XL wordt ook dit jaar weer vergezeld door onze partners.
Lezyne & SQlab zijn weer aanwezig met de nieuwste producten.
Heb je veel last van zadelpijn? Test dan een van de SQlab Ergowave zadels.
Test ook de nieuwste Lezyne GPS fietscomputers en ervaar de nieuwste features.

Wil je je inschrijven voor de CUBE Bike Experience XL?
Dat kan. Deelname kost 24.95. Hiervoor test je de hele dag de nieuwste CUBE modellen,
serveren we je een lekkere lunch en kun je mountainbikeclinics volgen.

Iedereen mag deelnemen aan de CUBE Bike Experience XL. Denk aan je helm, deze is verplicht!

Voor meer informatie klik je op:
https://www.cube.eu/nl/cubeworld/news/news-detail/article/cube-bike-experience-xl-2017/

Op pad met de SKS Tom 18 minitool

Materiaalpech is niet iets waar je als mountainbiker op aan het wachten bent tijdens een mooie tocht.
Maar mocht er onderweg toch iets stuk gaan dan kun je maar beter zorgen dat je het juiste gereedschap bij hebt.
Voor SKS gingen we daarom op pad met de Tom 18 minitool.

Minitooltjes zijn nooit de lichtste producten op de markt. Maar wil je goed
gereedschap hebben wat jaren mee gaat en ook in je eigen werkplaats te
gebruiken is moet je niet op 10 gram kijken. De wijzer van de keukenweegschaal
blijft hangen op 179 gram (met neopreen zakje op 188 gram) en het is dan ook
geen echt zwaargewicht.
In opgevouwen toestand meet de tool 7 cm lang, 5 cm breed en is 1,5 cm hoog.
Een net formaat om hem in je shirt, rugzak, zadeltas of SKS Tool-Wrap te
stoppen.

Het bijgeleverde neopreen hoesje beschermd je kleding tegen scherpe punten
mocht je vergeten zijn de tool goed dicht te klappen.

De naam Tom 18 is, zoals je van multitools gewend bent, afgeleid van het aantal
functies die de tool bevat. Namelijk:

- 6 Inbussen in de maat 2.5, 3, 4, 5, 6 en 8
- 1 Torxen in de maat 25
- Kruiskop en platte schroevendraaier
- Kettinpons
- 2 Spakenspanners in de maat g14 en g 15
- 2 Bandenlichters
- Flesopener
- Wig voor schijfremblokjes
- 1 Houder voor kettingstift
- Kettingstift breker

De houder is gemaakt van aluminium en de gereedschappen van Chroom
Vanadium staal. Deze zijn roestvast maar laat de tool geen paar maanden in de
regenachtige buitenlucht liggen want dan kunnen er wel degelijk roestpuntjes
ontstaan. Maar dat is bij bijna alle minitools zo. Je wilt namelijk een goede mix
krijgen tussen het niet roesten van de bitjes en de taaiheid hiervan.
Tijdens het repareren ligt de tool goed in de hand en met inbus 8 kun je flink wat
kracht zetten om een Sram/FSA, isis of crankstel met vierkante as aan te
draaien.

De kettingpons is te gebruiken voor 8, 9, 10 en 11 speed kettingen. Zodra je de
pons helemaal los schroeft is deze te gebruiken als spakenspanner en als extra
bandenlichter. Het is niet zo dat je er kracht mee kunt zetten maar als je de band
er af hebt gewipt met het zwarte tooltje kun je de pons er naast steken zodat
deze de band over de velg houdt. Wil je 100% zekerheid van je velgrand en
buitenband, dan neem je onderweg liever een paar kunststof bandenlichters
mee.

In het oranje bitje kun je een kettingstift kwijt en met de holle 8 mm inbus kun je
de stift breken. Dit voor de stugge bikers die geen powerlinks mee nemen
onderweg. Of als ze gewoon op zijn en je kunt niets anders mee. Zulke pech
tochten kom je tijdens lange vakanties wel eens tegen, en dan is een klein stiftje
wat toevallig ergens zit opgeborgen ineens een uitkomst.

Qua degelijk is het de verwachte SKS kwaliteit. Gewoon goed en met 5 jaar
garantie verwacht ik niet dat de tool het snel begeeft.

De adviesprijs bedraagt  € 24,99

Voor meer informatie klik je op:
http://www.sks-germany.com/nl/producten/tom-18/

Op pad met de Ergon GA2 Grips

Vorige maand verhuisde de All-mountainbike vanuit de logeerkamer terug naar de garage.
De Ardennen- en Zuid Limburgse tochten komen er weer aan. Per direct werden een paar
Ergon GA2 grips gemonteerd en gingen we er mee de paden op.

De Ergon GA2 grips zijn ontworpen voor de All-Mountainbikes. Technisch rijden in de Alpen,
Ardennen of de technische trails in Nederland.
Het eerste wat opvalt aan de handvatten is dat deze maar één klembout hebben, aan de
binnenkant van het stuur. De buitenkant is dus gevrijwaard van een aluminium ring. Dit is
voor bikers welke zo nu en dan met hun handen een stukje over de grips hangen een stuk
aangenamer.
De opbouw van de grips bestaat uit twee lagen. De bovenste laag is gemaakt van Ergons
UV rubber wat zorgt voor grip en comfort tijdens het rijden. Uiteraard op een ergonomische
manier uitgesneden om de drukpunten op de handpalmen verlichten. De onderste laag is
een koker welke uit verschillende diktes bestaat om tevens meer comfort te bieden.
De lengte van de grip bedraagt 135 mm en de keukenweegschaal blijft hangen op 56 gram
per stuk.

Tijdens het monteren van de grips valt je oog direct op een uitgelaserd icoontje wat aangeeft
hoe de grip gemonteerd moet worden. Slim bedacht want zo weet je zeker dat je de grip
volgens ontwerp van de fabrikant op de bike zit.

Na het monteren is het tijd om op pad te gaan. Ik heb tijdens het biken altijd handschoenen met
lange vingers aan. En ik kan met eigenlijk niet voorstellen dat bikers tijdens AM-tochten geen
handschoenen dragen. Een schuiver over de stenen wordt dan ineens een heel stuk pijnlijker.
De handvatten raad ik daarom alleen aan voor bikers welke handschoenen dragen.
Draag je liever geen handschoenen tijdens technische ritten dan kun je beter voor een ander
paar opteren.

Tijdens het biken valt de grip of welke de handvatten bieden. De bovenkant heeft een wat
gladdere structuur en de onderkant een soort olifantshuid waar je vingertoppen zich vast
zetten.
Halverwege de eerste technische tocht van het jaar en ook de eerste afdalingen en traptreden
voelt de bike nog niet aan zoals het hoort. Maar de handen hebben niet de neiging om weg
te schuiven. Je hoeft niet eens hard te knijpen om grip te creëren. Gewoon lichtjes
vasthouden is genoeg.
Een paar tochten later bevallen de handvatten nog steeds prima. Ondanks dat ik afgelopen
jaren met Ergon Race en GP1 heb gereden kan ik hier prima mee overweg. Zelf na een
flinke technische Ardennentocht met 5 uur in het zadel heb ik geen last van dooie of pijnlijke
handen. En de handvatten komen in zes kleurtjes zodat je ze leuk bij je fiets of helm kunt
afstemmen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De GA2 grips zijn verkrijgbaar in de kleur:
Blauw, rood, zwart, oranje, paars, aquamarijn en limoen.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ergon-bike.com/en/product.php?a=griffe&w=enduro#ga-42410093

Shimano vernieuwd Deore, SLX en Alivio groepen

Met de nieuwe Deore, Alivio, Acera, Altus en non-series componenten,
vergroot Shimano de veelzijdigheid van trail-, trekking- en off-road-fietsen.
We zijn zelf vooral nieuwsgierig naar de nieuwe 11-46 SLX cassette

Deore M6000

De nieuwe Deore M6000 groepset is ontwikkeld rond de thema’s prestatie en sportief gebruik.
Geschikt voor trail rijders, mountainbike liefhebbers en recreatieve fietsers die behoefte hebben
aan duurzaamheid om slechte wegen, regen, zand en al het andere wat je onderweg tegenkomt
te kunnen weerstaan.
Deore M6000 blijft 10-speed maar is voorzien van een aantal innovaties voor betrouwbaar, vlot
en gevarieerd rijden met onbegrensde mogelijkheden.

Het uiterlijk van de 2x10 aandrijflijn (FC-M6000) doet denken aan die van XTR, XT en SLX.
Het gestileerde vier-armige Hollowtech II crankstel uit één stuk komt er in drie opties (38-28T,
36-26T, 34-24T) en een ‘Boost’ versie (3 mm outboard). De 3x10 aandrijflijn heeft een agressief
uiterlijk en is dankzij de 40-30-22T geschikt voor een breed scala aan rijstijlen.
Beide aandrijfsystemen bieden een breed bereik en zijn met de nieuwe 11-42T 10-speed Dyna-Sys
cassettes (CS-HG500) en drie 11-36/34/32T cassette opties beschikbaar.

Het schakelen met de 2x10 en 3x10-aandrijflijn gebeurt met de Shadow RD+ achterderailleur
(RD-M6000-GS); deze biedt een verbeterde kettingstabiliteit en -retentie. Er zijn drie voorderailleur
opties (top-, down- en side-swing), deze kunnen worden gecombineerd met vijf bevestigingsopties
(hoog, laag, direct mount, e-type en een nieuw midden type) om verschillende kabelroutes mogelijk
te maken en zo te voldoen aan de productiewensen van de verschillende fietsmerken.

De Rapidfire Plus schakelversteller (SL-M6000) is voorzien van een Optical Gear Display.
Remcontrole wordt gegenereerd dankzij nieuwe hydraulische remmen via de Servo Wave High
Power remgrepen (BL-M6000) en de warmte-isolerende remklauwen (BR-M6000) die zijn ontworpen
om Ice Technology remblokken in te plaatsen.

De wielnaven (HB-M6000/10, FH-M6000/10) met een 100x15mm E-Thru steekas optie aan de
voorzijde en center-lock bevestiging voor eenvoudige schijfrem installatie maken de groepset compleet.

Non-serie MTB toevoegingen
De wielen line-up wordt uitgebreid met twee nieuwe 29" en 27,5" Deore XT ‘Boost’-spec bredere
E-Thru wielen. De voorwielen zijn stijver en zijn 10mm breder en voorzien van 110x15 E-Thru steekassen.
De achterwielen zijn 6mm breder en hebben 148x12 assen. De nieuwe E-Thru achterassen (AX-MT700
en AX-MT500) hebben een kleinere behuizing gekregen, zijn lichter en bieden een grotere vrije
ruimte voor het frame en de remklauwen.

Op SLX niveau is er een nieuwe 11-46T cassette (CS-M7000) voor 1x11-speed ontwikkeld 

Naast de Deore upgrade komt er ook een nieuw 2x11-speed tweedelig 36-26T crankstel (FC-MT600)
met slijtvaste tanden en een Dyna-Sys technologie in zowel ‘Boost’ als standaard specificatie,
evenals een nieuw 2x10 36-26T crankstel (FC-MT500). In combinatie met het FC-MT500 crankstel
is een hydraulische schijfremset
(BR-MT500) beschikbaar en een non-serie versie van de Deore BR-M6000 hydraulische remmen.
Er komen ook nieuwe dubbelzijdige light action SPD pedalen (PD-ED500) op Deore-niveau op de markt.

Nieuwe mogelijkheden voor Alivio, Acera en Altus
Fietsers die trails en stedelijke korte tot middellange afstand fietsen hebben met de nieuwe
Alivio (M4000) en Acera (M3000) onderdelen de mogelijkheid om een 2x9-speed 36-22T
(FC-M4050 tweedelige of FC-M3000 vierkant-type) crankstel met 3mm ‘outboard’ kettinglijn
voor grotere bandenmaten te monteren. Daarnaast komen er nieuwe 9-speed 11-36T Hyperglide
cassettes (CS-HG400 / 201-9), light-action shifters (SL-M4010 / M3010-L) en een side-swing
voorderailleur (FD-MT400-E / D) die meer ruimte biedt voor de band.

Op Altus niveau (M2000) komt er een nieuw 9-speed MEGALITE versnellingsysteem voor een
stijlvolle3x9 aandrijving. Het 40-30-22T crankstel laat zich combineren met de 11-36T roestwerende
cassette (CS-HG200-9/201-9).
Een nieuwe achterderailleur met Shadow RD-technologie zorgt voor een kwalitatieve groepset
voor een beperkt budget.

De paden op met het Cema Bearing Interlock systeem

Een tijdje geleden kwamen we op de beurs in aanraking met een
lagerspecialist welke zelfs bijna om de hoek woont. We gingen even langs
en namen direct gebruik van het aanbod om de standaard trapaslagers te
vervangen door een nieuwe setje van Cema.
 

Met deze lagers biken we nu al een paar maanden mee rond door allerlei
weersomstandigheden. En die weersomstandigheden zijn in deze tijd van
het jaar niet mis voor de trapaslagers.

Maar we gaan eerst even een paar stappen terug en beginnen bij het
Pressfit Interlock systeem van Cema Bearing.

Interlock
Interlock is de techniek die Cema gebruikt voor de pressfit trapassen.
Het  pressfit principe is op zich een mooi systeem wil het niet zijn dat het soms
snel gaat kraken doordat de lagers niet altijd even recht tegenover elkaar staan.
Het systeem wat Cema verzonnen heeft is eigenlijk heel simpel. Gewoon een
lange aluminium bus welke in het midden schroefdraad bevat. Zo staan de
lagers na montage perfect in lijn en staat er geen extra stress op. Ofwel een
soepeler lopende aandrijflijn die langer mee zou moeten gaan.

De montage
De bike waarvan de trapaslagers vervangen van worden is slechts een paar
maanden oud en lagers zijn door het droge najaar nog in prima staat. Maar
ze moeten er toch aan geloven en worden onder vakkundig verwijderd. Wat
direct opvalt is de hoeveelheid smurrie die onderin de bottembracketruimte
ligt. Een laagje modder met wat vet en troep. Een goede mix om je lager
langzaam naar de grootjes te helpen. Het verwijderen en schoonmaken was
zelfs na 2 maanden niet eens overdreven. Maar met het de nieuwe BB92 pressfit
Interlock bracket wat geplaatst wordt kan de toekomstige slurrie niet terug
naar de lagers schuiven. Dat is een bijkomend voordeel. Want zeg eens eerlijk,
plaats jij de kunststof tussenring altijd bij het verwisselen van de lagers?

Na het schoonmaken van de frameruimte gaat alles netjes in de montagepasta.
Dit is een zeer belangrijke stap. Want aluminium op aluminium met zulke fijne
schroefdraad wil zonder vet lekker op elkaar gaan invreten met als gevolg dat
het knoepvast gaan zitten.
Vooral als je de lagerbussen in de toekomst uit je frame wil draaien.
Het monteren van de bracket is met het juiste gereedschap zo gepiept.
De 2 bussen klemmen zichzelf vast doordat ze simpelweg naar elkaar gedraaid
worden.

Na het plaatsen van de bus plaats je het crankstel terug en bent klaar om te
gaan. Ware het niet dat ik een FSA comet crankstel heb en geen Shimano.
FSA heeft bij de tandwielen namelijk een kleine verbreding waar het lager
nog extra klemt. Dus met een paar vriendelijke tikjes met de rubberen hamer
wordt de zaak op de plaats gezet. Ik zou deze lagers nu dus niet aanraden
voor FSA crankstellen. Shimano past daarentegen perfect en voor Sram
crankstellen is een apart type te koop. Wil niet zeggen dat het niet met een
FSA crank kan maar dan komt er wat hamerwerk bij kijken. En dat wil je
eigenlijk vermijden op je nieuwe lagers.

Maar omdat we het verhaal toch nog eens extra willen controleren trekken we
de zaak weer uit elkaar en vervangen gelijk de 2 lagers. Gewoon om te zien
hoe dit in zijn werk gaat. Heb je namelijk de aluminium bus geïnstalleerd dan
hoef je na verloop van tijd alleen maar de 2 lagertjes te vervangen indien nodig.
Dus wil je in verloop van tijd de keramische of rvs lagers vervangen dan is dit
(ook weer met het juiste gereedschap) geen probleem. Alle lagers, van trapas,
frame tot wielen, zijn ook bij de webshop van Cema Bearing te bestellen.
Ook het plaatsen van Endurolagers of andere zware lagers is mogelijk omdat je
na het plaatsen van de huls nergens aan gebonden bent. Maar gezien de lagers
nu in een mooie gesloten bus netjes in lijn liggen gaan ze volgens de verhalen
een stuk langer mee.

In de praktijk valt wel direct op dat de trapas een stuk soepeler loopt. hij draait
iets langer rond met het nieuwe Interlock systeem. En na een paar maanden
zand, modder, vrieskou en zelfs sneeuw hebben de lagers nog geen krimp
gegeven en draaien nog net zo soepel als bij montage.

De adviesprijs bedraagt  € 115,00

Voor meer informatie klik je op:
http://www.cemabearing.be/

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Pagina's