Afkorting: 
DHI

Trails rijden met de Gripgrab Vertical

Zoals de naam al aangeeft is de Vertical handschoen van Gripgrab
vooral gericht op het naar beneden richten van je voorwiel.
Geen padding maar wel tonnen grip.

De Vertical handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor
downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet
tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het trails rijden in de Ardennen.
Anders dan de vorige vertical's zijn de nieuwe versies niet meer in de bruine
kleur van het suède leer. Helaas voor de liefhebbers van de retro-look maar
de nieuwe oranje versie ziet er nog steeds flitsend uit.


 
Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van zwart AX suède leer
en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk
grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze
genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten
en remhendel. Tijdens het biken van een paar Ardennentoertochten heb ik de
padding ook niet gemist. Maar een setje goede grips voor de drukpunten op
je handen zijn dan wel aan te raden.
De bovenkant is gemaakt van een stevige meshe wat zorgt voor het ademen
van de handschoenen. Ideaal voor lange ritten in warm zomerweer of flinke
Alpentochten. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je
gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten siliconen strips voor de grip op de remhendels en
shifters. De vingertoppen zijn niet touch-screen compatible voor de smarthphone,
dus handschoenen uit als je deze wilt gebruiken. Sommige
schermpjes van fietscomputers werken wel samen met de handschoenen
maar dat ligt eerder aan het soort touch-screen.
Rondom de polsen zit een elastische band en geen klittenband zoals je bij
andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. Sowieso is de
pasvorm weer ouderwets groot. Met mijn grote handen in maat XXL heb
ik ruimte genoeg in deze handschoenen.

Qua duurzaamheid gaan de Vertical's een hele tijd mee. De vorige versie
is nog steeds in goede staat en ik verwacht van deze niets minder.

De Vertical is verkrijgbaar in de maten S t/m XXL
Ze komen in twee kleuren, zwart of oranje.

De adviesprijs bedraagt  € 44,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.gripgrab.com/products/vertical?variant=28626168082

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.
 

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Eerste indruk: "E*Thirteen TRS+ Dropper Post"

De wereld van de verstelbare zadelpennen staat niet stil. En sinds E*Thirteen
een volledig mechanische pen heeft uitgebracht konden we niet wachten om
deze in de bike te monteren.

De TRS+ zadelpen is zoals gezegd volledig mechanisch. Dus geen
luchtcartrigde maar een simpele staalveer welke zorgt dat de pen omhoog
gaat zodra je de hendel indrukt.
De dropper welke wij monteerden heeft 150 mm drop en 2 tussenstanden, één
op 110 mm en een op 80 mm. Je hebt dus geen ontelbare standen zoals met
een luchtcassette maar deze twee tussenstanden zijn zo'n beetje de gulden
middenweg qua gebruik.

De hendel voor het gebruik is geschikt voor enkele voorbladen en laat zich
als een extra shifter monteren. De hendel is gelagerd en loopt heel er soepel
Bikers met dubbele voorbladen hoeven zich geen zorgen te maken. Vanaf
juni komt er een hendel uit welke geschikt is voor het rijden met twee shifters.

Het monteren van de pen is een simpele procedure. Vooral als je de stappen
volgt zoals in het filmpje op de E*Thirteen Site. Daar staat tevens een film op
hoe je de pen moet demonteren voor service en onderhoud.
Houdt wel rekening met de inbouwlengte van de pen. Deze is namelijk in
totaal 505 mm lang en de minimale lengte welke uit je frame steekt is 225 mm
er gaat dan nog 280 mm in je frame. Maar dit is de extreme waarde van
monteren. De maximale lengte die je effectief uit het frame steekt is een mooie
303 mm. Ruimte genoeg voor bikers met lange benen.

Op de paden:
We hebben nu een paar tochten met de E-Thirteen TRS+ erop zitten en de
werking is goed. Het laten zakken van de post werkt op dezelfde manier als
een hydraulische post. Je kunt dus gewoon blijven zitten en zodra de hendel
geactiveerd wordt zakt de post soepel in. Moet de post weer omhoog dan
druk je op de hendel en de post schiet omhoog. Dit dankzij de kogellagers
welke de post op hun plaats houden.
Het gebruik maken van de tussenstanden kost een beetje gewenning. Maar
bij de tweede tocht voelde het plaatsen van de tussenstanden al een stuk
beter aan. Ik miste dan ook niet de ontelbare standen van een hydraulische
pen.

Een van de grootste voordelen van de dropper is dat hij niet kan lekken en
daardoor onderweg inzakt. Tevens maakt het volledig servicebare karakter
een goede indruk.
Hufterproof zul je zeggen? Waarschijnlijk wel maar daar komen we over een
tijdje weer op terug.

Now it's time:"To hit the trails!"

De adviesprijs bedraagt  € 299,-
De TRS+ is verkrijgbaar in de maten 31.6 of 30.9 met 125 of 150 mm drop.

Voor meer informatie klik je op:
https://bythehive.com/pages/seatpost?nopreview

Bontrager komt met nieuwe Trail- en XC-wielen

Bontrager kan in de wereld van het mountainbiken terugkijken op een verleden vol innovaties, vooral als het om wielen gaat. Keith Bontrager was één van de eersten in de nog jonge MTB-wereld met lichtgewicht producten kwam.

We blijven op zijn innovatieve nalatenschap voortborduren door elke dag weer op zoek te gaan naar de grenzen van de
moderne technologie op het gebied van superieure materialen en vormgeving. Vandaag de dag stellen we zelfs Keiths
aloude slagzin: “Sterk, licht, goedkoop — kies er twee,” op de proef. Los van alle nostalgie blijft Bontrager Wheelworks
altijd bezig met het uitvinden, ontwerpen en testen van de nieuwe wielsets. Het komt er eigenlijk op neer dat wij de beste
producten maken omdat we er zo graag mee fietsen.

TRAIL
Line Pro 30 TLR mountainbikewielen
Dit wiel belooft alles te veranderen. De basis is de nieuwe Rapid Drive 108 naaf en een sterke en duurzame OCLV
Pro Carbon velg met een binnenbreedte van 29 mm en 36 mm buitenbreedte. Verbonden met DT Swiss Aerolite 14/17g
spaken heb je een duurzaam carbonwiel met directe aangrijping dat alle verwachtingen van een trail/endurowiel overtreft. 

Gewicht wielset: 27.5" - 1539 g, 29" - 1608 g
Adviesprijs wielset: € 1199.99

Line Elite 30 TLR mountainbikewielen
Een sterke, duurzame alu velg met een binnenbreedte van 29 mm en 36 mm buitenbreedte, gespaakt aan de nieuwe
Rapid Drive 108 naaf die directe aangrijping levert. De Line Elite 30 is ontworpen om de ontberingen van enduro en de
meest technische trails te weerstaan. De Line Elite 30 TLR zit vol met bijzondere kenmerken die hem een klasse apart
maken.

Gewicht wielset: 27.5" -1708 g, 29" -1794 g
Adviesprijs wielset: € 599.99

Line Comp 30 TLR mountainbikewielen
De Line Comp 30 is ontworpen voor dezelfde trails en omstandigheden als alle andere Line-wielen en draait om een
Rapid Drive 54 naaf. De Line Comp 30 is vanaf juli verkrijgbaar.

Gewicht set: 27.5" -1978 g, 29" - 2080 g
Adviesprijs set: € 299.99

Cross Country-wielen
Kovee Elite 23 TLR mountainbikewielen
De Kovee Elite 23 is de allerbeste keuze voor de XC-gerichte renner. Met een velg van OCLV Carbon waarvan de
binnenbreedte van 22,5 mm is en de buitenbreedte 29 mm geven deze wielen het beste comfort en grip in combinatie
met de juiste banden keuze. De Rapid Drive 54 geeft je het beste rij gevoel om je concurrentie te verslaan.

Gewicht wielset:  27.5" -1606 g, 29" -1690 g
Adviesprijs wielset: € 699.99

De Trails op met de Vittoria Goma 27,5 x 2.4

Vittoria Draait al heel wat jaren mee in de bikewereld zoals ook hun band de "Goma"
een allround band gemaakt voor het rijden van technische trails.
We monteerden de banden onder de Scott Genius en gingen op pad.

 

De banden waarmee we op pad gaan is de vouw versie in 27,5 bij 2.4". Als
eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen
op 839 gram. Het is daarmee dan ook geen lichtgewicht band. Maar gezien het
degelijke karkas en de grove stevige noppen wel eentje die niet snel kapot gaat.
De velgen waar de banden op gemonteerd worden zijn niet geschikt om tubeless
te maken dus de binnenbanden komen er aan te pas.
De velgen hebben een buitenmaat van 26 mm en de binnenmaat is 21 mm. Voor
de huidige maatstaven lijkt het aan de smalle kant maar de banden vallen netjes
op zijn plaats en meten 59 mm op het breedste punt. De banden staan op de 21
mm velg redelijk gebold aan de bovenkant en er is een flinke transitie tussen de
2 bovenste noppen en de noppen aan de zijkant. Maar het is bijna algemeen
bekend dat 2.4 banden op bredere velgen een stuk mooier vallen.

Inclusief kleding en rugzak met 10 kilo gereedschap weeg ik ongeveer 85 kilo.
De banden heb ik opgepompt naar 1.8 bar. Niet te slap, maar zeker niet te hard.
We maken bij onze Ardennen tochten namelijk redelijk lange dagen in het zadel
en ik wil altijd een goede mix tussen rolweerstand en grip. Ik zou gerust wat lager
kunnen gaan qua druk maar dat maakt de kans op snakebites net als
rolweerstand bergop ook weer een stukje groter. Gezien het gebrek aan skiliften
zullen we alles zelf omhoog moeten trappen, we zoeken dus altijd een gulden
middenweg.

Nadat we klaar zijn met het technische gedeelte gaan we op pad. De Goma is
in verschillende gebieden aan de tand gevoeld. Van Zuid-Limburg naar de
Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.
Bij aanvang van de eerste tocht is het altijd even wennen aan de banden maar
ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is het
gebied rond Esneux. Veel stenen en rondom de Universiteit liggen een paar
afdalingen met redelijk wat gladde boomwortels.

Bergaf rolt de Goma goed over de ietwat vochtige boomwortels en op de stenen
heb je lekker veel grip.
Zodra we bergop gaan valt het met de rolweerstand goed mee. Ik had verwacht
dat de band meer weerstand zou bieden maar ondanks het gewicht van 839
gram rollen ze verrassend licht. Op technische klimmen doet de Goma het
redelijk maar op gladde stenen en natte wortels moet je de druk toch laten
zakken om doorslippen te voorkomen. Een voetje aan de grond ontkom je
namelijk niet aan. Dat is dus die gulden middenweg die je zoekt.

Op de trails in het Mullerthal is de Goma helemaal in zijn element. Droge en
vochtige stenen naar beneden zijn geen probleem en de band boezemt flink
wat vertrouwen in. Maar toch hoor je hier regelmatig de achterband wat
doorslippen. Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden. Maar zoals je
in bovenstaande al kunt afleiden is er een redelijk grote zone tussen de midden
en zijnoppen. Als je redelijk rustig rijdt merk je hier weinig van, maar zodra je de
gaskraan open draait en de afdalingen in knalt merk je dat je de band vrij snel
over zijn dode zone moet helpen om op de zijnoppen terecht te komen. Iets
sneller met het gewicht van de bike spelen geeft dan een beter resultaat in de
snelle wisselende bochten. Voor de gewone stervelingen onder ons is de dode
zone niet zo spectaculair. Je houdt er gewoon rekening mee. Maar de Enduro-
wedstrijdrijders  zullen hier wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens
hun trainingssessies.

We hebben de Goma niet getest in de modderige trails. Die waren er afgelopen
tochten namelijk niet. Hooguit een paar modderige stukken op de route. Maar als
ik op het uiterlijk van de band af ga zal deze de modder snel lossen.

Waar de Goma echt in uitblinkt is degelijkheid. Het gewicht is misschien wat
hoger dan de concurrentie maar na anderhalve maand trails rijden waar
ook flinke scheermes-stenen liggen laat de band nog geen enkele vorm van
slijtage zien. Er is nog geen hapje uit de noppen en in het karkas zijn geen
lijntjes te zien van het zogenaamde trekken van de band.

De Goma is dus een band waar je rustig een lange tijd zware trails mee kunt
biken zonder je zorgen te maken over de slijtage, grip en rolweerstand.
Ideaal voor een lange week vakantie in de Alpen en als allround band voor het
technische bikeseizoen.

De Goma is verkrijgbaar in een groot assortiment van maatvoeringen.
Van 26 x 2.25" naar 27,5 x 2.4 tot 29 x 2.4". In totaal zijn er 18 varianten
beschikbaar.
Alle breedtematen en wielmaten zijn verkrijgbaar in draadband, vouwbaar en
TNT (Waar TNT staat voor Tube No Tubes. Ofwel de tubeless versie van de
banden. Een tikkeltje zwaarder dan de vouwband maar om ze tubeless op de
velg te krijgen is er amper latex nodig.)

De adviesprijs bedraagt  € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/tire/goma/

Eerste indruk: "Gripgrab Rebel"

Vorige week kregen we de nieuwe Gripgrab Rebel handschoenen binnen.
Er zijn in de nieuwe collectie weer een aantal dingen veranderd.
Op een ding na, de grip. Die is met de nieuwe versies alleen maar verbeterd.
 

De Rebel is ontworpen voor downhill, freestyle action, bmx en gewoon lekker
spelen op de bike. De handschoenen zijn ontwikkeld om grip te creëren en
dat doen ze dan ook prima. Er zit dan ook geen padding onder je handen,  zo
krijg je een directer gevoel met het stuur.

De handschoenen zien er stevig uit. Geen open meshe aan de bovenkant maar
een stevig stof aan de bovenkant. Gemaakt om flink wat misbruik te doorstaan
tijdens het springen over drops en jumps.
Door middel van een klittenband kun je de handschoen strakker om de pols trekken.
Een badstof stukje zorgt dat je wat zweet van je gezicht kunt vegen na een paar
spannende situaties. De siliconen teksten op de vingertoppen zorgen voor grip
op de rem- en schakelhendels.

Wat dit jaar wel verdwenen is in diverse handschoenen van Gripgrab zijn de
magneetjes bij de polsen. Op zich wel jammer want ik gebruikte ze altijd om de
handschoen even snel op te hangen aan diverse stalen objecten.

De maatvoering is prima zoals je van Gripgrab gewend bent. Ik heb aardig grote
handen en de maat XXL zit prima.
Voor bikers die graag zonder handschoenen biken zou ik toch een paar Rebels of
Verticals aanraden. Je komt er vaak achter dat je ineens meer grip hebt dan met
bezwete gladde handen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De Rebel is verkrijgbaar in twee kleuren, camouflage grijs/zwart en
camouflage energiedrank/blauw.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.gripgrab.com/nl/product/rebel

Op pad met de Ergon GA2 Grips

Vorige maand verhuisde de All-mountainbike vanuit de logeerkamer terug naar de garage.
De Ardennen- en Zuid Limburgse tochten komen er weer aan. Per direct werden een paar
Ergon GA2 grips gemonteerd en gingen we er mee de paden op.

De Ergon GA2 grips zijn ontworpen voor de All-Mountainbikes. Technisch rijden in de Alpen,
Ardennen of de technische trails in Nederland.
Het eerste wat opvalt aan de handvatten is dat deze maar één klembout hebben, aan de
binnenkant van het stuur. De buitenkant is dus gevrijwaard van een aluminium ring. Dit is
voor bikers welke zo nu en dan met hun handen een stukje over de grips hangen een stuk
aangenamer.
De opbouw van de grips bestaat uit twee lagen. De bovenste laag is gemaakt van Ergons
UV rubber wat zorgt voor grip en comfort tijdens het rijden. Uiteraard op een ergonomische
manier uitgesneden om de drukpunten op de handpalmen verlichten. De onderste laag is
een koker welke uit verschillende diktes bestaat om tevens meer comfort te bieden.
De lengte van de grip bedraagt 135 mm en de keukenweegschaal blijft hangen op 56 gram
per stuk.

Tijdens het monteren van de grips valt je oog direct op een uitgelaserd icoontje wat aangeeft
hoe de grip gemonteerd moet worden. Slim bedacht want zo weet je zeker dat je de grip
volgens ontwerp van de fabrikant op de bike zit.

Na het monteren is het tijd om op pad te gaan. Ik heb tijdens het biken altijd handschoenen met
lange vingers aan. En ik kan met eigenlijk niet voorstellen dat bikers tijdens AM-tochten geen
handschoenen dragen. Een schuiver over de stenen wordt dan ineens een heel stuk pijnlijker.
De handvatten raad ik daarom alleen aan voor bikers welke handschoenen dragen.
Draag je liever geen handschoenen tijdens technische ritten dan kun je beter voor een ander
paar opteren.

Tijdens het biken valt de grip of welke de handvatten bieden. De bovenkant heeft een wat
gladdere structuur en de onderkant een soort olifantshuid waar je vingertoppen zich vast
zetten.
Halverwege de eerste technische tocht van het jaar en ook de eerste afdalingen en traptreden
voelt de bike nog niet aan zoals het hoort. Maar de handen hebben niet de neiging om weg
te schuiven. Je hoeft niet eens hard te knijpen om grip te creëren. Gewoon lichtjes
vasthouden is genoeg.
Een paar tochten later bevallen de handvatten nog steeds prima. Ondanks dat ik afgelopen
jaren met Ergon Race en GP1 heb gereden kan ik hier prima mee overweg. Zelf na een
flinke technische Ardennentocht met 5 uur in het zadel heb ik geen last van dooie of pijnlijke
handen. En de handvatten komen in zes kleurtjes zodat je ze leuk bij je fiets of helm kunt
afstemmen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De GA2 grips zijn verkrijgbaar in de kleur:
Blauw, rood, zwart, oranje, paars, aquamarijn en limoen.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ergon-bike.com/en/product.php?a=griffe&w=enduro#ga-42410093

De paden op met het Cema Bearing Interlock systeem

Een tijdje geleden kwamen we op de beurs in aanraking met een
lagerspecialist welke zelfs bijna om de hoek woont. We gingen even langs
en namen direct gebruik van het aanbod om de standaard trapaslagers te
vervangen door een nieuwe setje van Cema.
 

Met deze lagers biken we nu al een paar maanden mee rond door allerlei
weersomstandigheden. En die weersomstandigheden zijn in deze tijd van
het jaar niet mis voor de trapaslagers.

Maar we gaan eerst even een paar stappen terug en beginnen bij het
Pressfit Interlock systeem van Cema Bearing.

Interlock
Interlock is de techniek die Cema gebruikt voor de pressfit trapassen.
Het  pressfit principe is op zich een mooi systeem wil het niet zijn dat het soms
snel gaat kraken doordat de lagers niet altijd even recht tegenover elkaar staan.
Het systeem wat Cema verzonnen heeft is eigenlijk heel simpel. Gewoon een
lange aluminium bus welke in het midden schroefdraad bevat. Zo staan de
lagers na montage perfect in lijn en staat er geen extra stress op. Ofwel een
soepeler lopende aandrijflijn die langer mee zou moeten gaan.

De montage
De bike waarvan de trapaslagers vervangen van worden is slechts een paar
maanden oud en lagers zijn door het droge najaar nog in prima staat. Maar
ze moeten er toch aan geloven en worden onder vakkundig verwijderd. Wat
direct opvalt is de hoeveelheid smurrie die onderin de bottembracketruimte
ligt. Een laagje modder met wat vet en troep. Een goede mix om je lager
langzaam naar de grootjes te helpen. Het verwijderen en schoonmaken was
zelfs na 2 maanden niet eens overdreven. Maar met het de nieuwe BB92 pressfit
Interlock bracket wat geplaatst wordt kan de toekomstige slurrie niet terug
naar de lagers schuiven. Dat is een bijkomend voordeel. Want zeg eens eerlijk,
plaats jij de kunststof tussenring altijd bij het verwisselen van de lagers?

Na het schoonmaken van de frameruimte gaat alles netjes in de montagepasta.
Dit is een zeer belangrijke stap. Want aluminium op aluminium met zulke fijne
schroefdraad wil zonder vet lekker op elkaar gaan invreten met als gevolg dat
het knoepvast gaan zitten.
Vooral als je de lagerbussen in de toekomst uit je frame wil draaien.
Het monteren van de bracket is met het juiste gereedschap zo gepiept.
De 2 bussen klemmen zichzelf vast doordat ze simpelweg naar elkaar gedraaid
worden.

Na het plaatsen van de bus plaats je het crankstel terug en bent klaar om te
gaan. Ware het niet dat ik een FSA comet crankstel heb en geen Shimano.
FSA heeft bij de tandwielen namelijk een kleine verbreding waar het lager
nog extra klemt. Dus met een paar vriendelijke tikjes met de rubberen hamer
wordt de zaak op de plaats gezet. Ik zou deze lagers nu dus niet aanraden
voor FSA crankstellen. Shimano past daarentegen perfect en voor Sram
crankstellen is een apart type te koop. Wil niet zeggen dat het niet met een
FSA crank kan maar dan komt er wat hamerwerk bij kijken. En dat wil je
eigenlijk vermijden op je nieuwe lagers.

Maar omdat we het verhaal toch nog eens extra willen controleren trekken we
de zaak weer uit elkaar en vervangen gelijk de 2 lagers. Gewoon om te zien
hoe dit in zijn werk gaat. Heb je namelijk de aluminium bus geïnstalleerd dan
hoef je na verloop van tijd alleen maar de 2 lagertjes te vervangen indien nodig.
Dus wil je in verloop van tijd de keramische of rvs lagers vervangen dan is dit
(ook weer met het juiste gereedschap) geen probleem. Alle lagers, van trapas,
frame tot wielen, zijn ook bij de webshop van Cema Bearing te bestellen.
Ook het plaatsen van Endurolagers of andere zware lagers is mogelijk omdat je
na het plaatsen van de huls nergens aan gebonden bent. Maar gezien de lagers
nu in een mooie gesloten bus netjes in lijn liggen gaan ze volgens de verhalen
een stuk langer mee.

In de praktijk valt wel direct op dat de trapas een stuk soepeler loopt. hij draait
iets langer rond met het nieuwe Interlock systeem. En na een paar maanden
zand, modder, vrieskou en zelfs sneeuw hebben de lagers nog geen krimp
gegeven en draaien nog net zo soepel als bij montage.

De adviesprijs bedraagt  € 115,00

Voor meer informatie klik je op:
http://www.cemabearing.be/

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Pagina's