Afkorting: 
XCO

Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review 650B Wielen RCZ Race

Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

RCZ Race 650B / 27,5” wielen

Inleiding
Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

Bestellen, verzenden en verpakking
Op de site staan de wielen aangeboden voor € 142,- en hierbij komt nog € 2,99 aan verzendkosten. Voor € 145,- heb ik, na betaling via PayPal, binnen twee dagen de bestelde set thuis. De wielen zitten rijkelijk voorzien van bubbelfolie en dus goed beschermd in een kartonnen doos. Snelspanners en velglint zijn niet in de prijs inbegrepen en dus ook niet meegeleverd.

Eerste indruk
Bij het zien van de rode wielen ben ik aangenaam verrast. Het is weer eens wat anders maar het zijn gelukkig geen circuswielen en zullen wel goed staan in de XTC. De velgen zijn voorzien van stickers met hierop “RCZ  Race” en mooi egaal rood geanodiseerd. De spaken zijn wit en de nippels kleuren leuk bij de spaken en velgen. De naven zijn met een gelaserd logo voorzien van de tekst “RCZ Race” maar lijken erg op Novatech. Uit navraag blijkt dit ook zo te zijn en zijn ze voorzien van 2RS industrielagers. Gezien de aluminium body wordt geadviseerd om met een cassette met spider te rijden. Ik tel zelf 27 aangrijppunten bij een volledige omwenteling van de body en 28 spaken aan de achterkant en 24 aan de voorkant. De spaken zijn van Pillar. Het merk zegt mij verder niets maar helemaal merkloos blijkt het na enig googelen niet. De naven zijn geschikt voor snelspanners en zo te zien niet direct om te bouwen naar een ander formaat. Van RCZ heb ik ondertussen begrepen dat het 2015 model zowel 9mm QR als 15mm steekas aan zal kunnen. De wielen zijn kaarsrecht en rond dus hierover vooralsnog geen klachten.

Op de site staat vermeld dat het gewicht 1640 gram bedraagt. Een weegmoment op eigen niet zeer betrouwbare keukenweegschaal leert mij dat dit best eens reëel kan zijn want ik kom zelf op 915 gram voor het achterwiel en 760 gram voor het voorwiel. Incl. buiten- en binnen banden kom ik op respectievelijk 1635 en 1475 gram dus aardig licht. Volgens de leverancier zouden ze een maximaal rijdersgewicht van 95 kg aan moeten kunnen dus ik val precies op de grens of met kleding en kamelentas zelfs niet iets erover heen. Genoeg reden dus om eens te gaan testen. Mijn gebruik zal slechts voor lokale XC rondjes zijn met genoeg wortels en kleine sprongetjes dus veel zwaarder zullen ze ook niet belast worden. Als ik dit wel in de planning had gehad, zou ik liever iets meer reserve aan maximaal rijdersgewicht hebben gehad maar zouden de wielen waarschijnlijk ook zwaarder geweest zijn.

Indruk tijdens de rit
Aangezien het hier geen duurtest betreft van enige honderden of zelfs meer kilometers, beperk ik mij tot een tweetal ritjes waaruit ik mijn eerste ervaringen met de wielen put.
In de eerste meters hoor ik geen of nauwelijks geluiden van zichzelf zettende spaken en ook bij goed aanzetten staande op de pedalen gebeurt er op het gehoor niets. Na eerst in de straat een aantal stoepranden op en af te hebben gereden en een aantal keren een kleine bunny hop check ik of de wielen nog recht lijken. Aangezien dit het geval is, vervolg ik mijn weg richting de bossen in en rondom Herpen (Herperduin en Maashorst). Ik merk al snel op dat de wielen stijver aanvoelen dan de Shimano XT WH-M775 standaardwielen die ik hiervoor erin had zitten. Of dit nu een heel eerlijk vergelijk is (de WH-M775 zijn 26 inch) weet ik niet maar het is in ieder geval een gevoel.
Tijdens de eerste rit in het bos blijf ik zoveel mogelijk zitten in het zadel om de wielen in ieder geval duidelijk te maken dat ze de ruim 95 kilo aan moeten kunnen zonder dat ik ze echt flink op hun donder geef (dat kan mijn rug namelijk ook niet meer aan). Zodoende worden kleine sprongetjes en kuilen niet gemeden en worden wortels niet ontweken maar juist opgezocht. Ik blijf gaandeweg de rit bij mijn constatering dat de wielen stijf voelen hetgeen zeker bij het aanzetten en in de bochten goed merkbaar is.

Op de weg naar huis kijk ik nog even of de wielen recht lijken te zijn maar dat zal ik straks nog iets nauwkeuriger doen. Na schoonmaken van fiets en wielen check ik nogmaals (nu iets nauwkeuriger) of wielen recht en rond gebleven zijn en het lijkt zo te zijn. Ik kan met het blote oog geen afwijkingen zien en ik heb al helemaal niets kunnen merken tijdens het fietsen.
Tijdens en na afloop van de tweede rit van dik anderhalf uur verandert mijn mening niet dus zal ik mijn ervaringen maar gebruiken voor deze review.

Conclusie

Ik ben enthousiast over de wielen. Ze zien er mooi uit, zijn goedkoop en licht in gewicht (circa 1650 gram) maar sterk genoeg voor een normaal XC gebruik zelfs door een 95kg wegend persoon. Het betreft hier geen duurtest dus hoe de set zich op langere tijd houdt is niet te zeggen. Ik ben nu al blij dat de set met mijn gewicht zich goed gehouden heeft en heb geen redenen om aan te nemen dat ze de volgende rit opeens gebreken zullen gaan vertonen. Conclusie: NOT CHEAP MAAR LOW-PRICED en dat is in de Nederlandse cultuur doorgaans een goed teken ;-).

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

Pearl Izumi introduceert PI DRY Technologie

Ondanks dat het nog geen herfst is en de zon zich nog van de goede kant laat zien rollen de najaarsnieuwtjes langzaam binnen. Zo ook die nieuwste stof van Pearl Izumi:"PI DRY".

Pearl Izumi is gewijd aan het ontwikkelen van innovatieve fietskleding om
fietsers 365 dagen per jaar te laten rijden. PI DRY maakt het rijden onder
natte omstandigheden net wat comfortabeler.

PI DRY ™ is een hydrofobe weeftechnologie met hoge prestaties die er voor
zorgt dat neerslag en spray volledig worden afgestoten.
De technologie bekleedt de individuele vezels van het garen zodat
deze hun hoge oppervlaktegebied behouden voor goede prestaties. Dit
zonder compromis op de flexibiliteit, rek en het comfort van de stof.

In tegenstelling tot standaard DWR coatings die op het oppervlak van een
kledingstuk worden aangebracht, voorkomt PI DRY's bekledingsmethode
dat de binnenkant van het kledingstuk verzadigd raakt door neerslag.

Duurzaamheid was een belangrijke focuspunt tijdens de ontwikkeling van
PI DRY, omdat traditionele waterbestendige coatings na 20 wassen 20%
van hun oorspronkelijke prestaties verliezen. Met PI DRY blijven de prestaties van
het kledingstuk zelfs na 100 wasbeurten behouden.

"Het uitbreiden van het bruikbare gamma van onze thermische stoffen aan
fietsers die met gevarieerde weersomstandigheden handelen is een enorme
bonus voor iedereen," verteld Alex Strouthopoulos, Senior Product Line
Manager.
 "Met de permanente afwerking van PI DRY hoeven athleten zich geen
zorgen te maken over afnemende prestaties bij veelvuldig gebruik."

Pearl Izumi introduceert PI DRY in bibshorts, beenstukken en armwarmers
voor het herfstseizoen 2017.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.pearlizumi.com/

Drie in één met de Efneo GTRO

Ingebouwde versnellingen zijn niet helemaal nieuw. Wie kent de drie in één achternaaf niet waar half Nederland op rond reed in de jaren 80. Efneo doet het net wat anders. Drie versnelling in het crankstel. Ideaal voor Tringlespeed?
 

Eerlijkheidshalve was het eerste wat ik me af vroeg:"Wat kunnen we hier mee?"
Na een paar minuten brainstormen kwam het volgende idee ter sprake.
Retrobikes of Singlespeed bikes. Een simpel stalen of aluminium frame met een
cleane look maar toch versnellingen aan de voorkant. Een beetje foetelen zodat
niemand het ziet.

De Efneo GTRO is een crankstel met 3 ingebouwde versnellingen. Een beetje
zoals de Hammerschmidt van een aantal jaar geleden. Maar dan met één
versnellingen meer en makkelijk te monteren op een conventioneel frame.

Techniek:
De GTRO is een crankstel ontworpen door de Poolse onderneming Efneo van
de familie Migaszewki. De onderdelen van het crankstel komen niet uit Polen
maar worden gemaakt door het Japanse bedrijf Tange. Een bekende naam uit
de wielerwereld.

Vers uit de doos ziet het crankstel er goed uit. Het voelt degelijk aan en ziet er
netjes afgewerkt uit. Het degelijk aanvoelen heeft ook wel te maken met het
gewicht. Het crankstel weegt namelijk 1,61 kg. Absoluut geen lichtgewicht maar
het is dan ook niet gemaakt voor wedstrijdrijders of grammenjagers. Nee dit is
gemaakt voor bikers die een relatief onderhoudsarme bike willen.
Aan de voorkant zit een stevig stalen tandwiel, goed voor heel wat kilometers
aan modder en zand te verslinden. De GTRO heeft drie versnellingen met de
volgende verhoudingen:

Eerste versnelling: 1 : 1 (28 tanden)
Tweede versnelling: 1 : 1,43 (40 tanden)
Derde versnelling: 1 : 1,79 ( 50 tanden)

Het verzet in combinatie met het voortandwiel is zoals je ziet voornamelijk gericht
op het gebruik van wegfietsen. Maar door bij een singlespeedbike wat te spelen
met het achterste tandje kun je de verhoudingen leggen zoals jij het graag hebt.
Qua opzet rijdt de singlespeed nu met een 34 - 18 (1,89) verhouding. Na het
monteren van de GTRO wordt het achterste tandwiel vervangen door een 22 tands.
Zo kom je in de middelste versnelling uit op een verhouding van
40/22 = 1,81. Dit komt aardig overeen met de huidige opstelling. Uiteraard kun je
achter kiezen voor het tandwiel naar je keuze. Maar een 20'er is in de hoogste
versnelling vaak teveel van het goede. Of je moet hele dikke benen hebben om
alles in gang te brengen.
Op de Franse website Surplace.fr vind je trouwens een heel makkelijk
programma wat alles voor jou omrekent in km/h ten opzichte van je gekozen
verzet: http://www.surplace.fr/ffgc/

Het monteren van de GTRO is relatief simpel. Hij komt met een 68 mm vierkante
as met BSA draad. Na het monteren van de as schroef je het crankstel er op en
monteert de bijgeleverde shifter aan het stuur. Er zit 113 mm kabel aan wat lang
genoeg is voor een XL frame. Het inkorten of vervangen van de kabel komt
hopelijk in de faq's te staan. Dat is namelijk niet zo makkelijk als bij een
derailleur. Dit omdat de kabel het apparaat in gaat. Zo is het wel gevrijwaard van
modder en water wat de levensduur ten goede komt.
Het crankstel zelf is een flinke tijd getest in Polen door alle denkbare weers-
omstandigheden en de afdichting lijkt prima in orde.

Het schakelen met de Efneo kan onder eningszins wat kracht maar zoals je
verwacht ook tijdens stilstand. Dus sta je bergop geparkeerd dan schakel je
simpel terug naar het kleinste verzet en gaat weer aan de gang.
De lengte van de crankarmen is 170 mm. Er is helaas nog geen 175 mm
leverbaar op dit moment maar deze zal er in de toekomst vast wel aan komen.

Over een tijdje begint voor ons het singlespeed-, of straks dus het tringlespeed-
seizoen waar we de GTRO eens flink aan de tand gaan voelen. We zijn in ieder
geval benieuwd hoe het zich houdt in de Nederlandse modder.

De adviesprijs van de GTRO bedraagt: € 425,-
Het is beschikbaar in de volgende kleuren: zilver en zwart.

Voor meer informatie klik je op:
http://efneo.com/gearbox/

Spiuk lanceert PROFIT schoenen

Spiuk lanceert de PROFIT serie van fietsschoenen in het top segment. De schoenen zijn het resultaat van een uitgebreid ontwikkelproces door de ontwikkelaars van Spiuk in samenwerking met atleten.

De drie kwaliteiten van de PROFIT
Maximale krachtoverbrenging, comfort en veiligheid zijn de drie kwaliteiten van de PROFIT.
De RLX2 carbon zool zorgt voor extreme stijfheid en een licht gewicht. Het comfort wordt
gerealiseerd door het geperforeerde profiel van de bovenschoen in combinatie met de IFS
(Inner Fitting Shell) structuur, dit zorgt voor stevigheid en voor een optimale verdeling van
de kracht over de hele schoen.
De schoen sluit door middel van twee BOA IP1 systemen. Dit systeem is veilig, snel en
precies, wat resulteert in een gelijkmatige drukverdeling.

Details:
• Ergonomisch en aerodynamisch design;
• IFS (Inner Fitting Shell) structuur van de bovenschoen zorgt voor stevigheid en is ook erg licht;
• Ademend vermogen van de geperforeerde bovenschoen door DSS (Drilling Shell System);
• Dubbele BOA IP1 biedt een fijne sluiting en gelijkmatige drukverdeling;
• Lichte en stijve RLX2® carbon zool, verwisselbare loopvlakken;
• De neus van de schoen is versterkt voor betere stabiliteit;
• Wordt geleverd met twee binnenzolen, waarvan één is geperforeerd.

Vanaf nu zijn de wielrenschoen, de PROFIT-R en de mountainbikeschoen, de PROFIT-M verkrijgbaar in Nederland.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.spiuk.com/en/profit

Eerste indruk Fouriers HB-MB008 carbon stuur & SM-RA003 stuurpen

Vorige week kwam het lichtgewicht carbon Fouriers HB-MB008 stuur binnen
samen met de aluminium SM-RA003 stuurpen. Als eerste leggen we het stuur op
de keukenweegschaal. Want we zijn wel heel nieuwsgierig wat deze aangeeft.
 

Deze nieuwsgierigheid werd vooral getriggerd na het uitpakken van de het
stuur. Dit voelt inderdaad heel licht aan. En de keukenweegschaal liegt er
niet om. De naald blijft steken op 183 gram. Niet slecht voor een stuur wat
750 mm breed is. De 70 mm stuurpen wordt afgetikt op 124 gram.
Niet alleen ziet het gewicht er goed uit maar met de looks zit het ook wel snor.
Een wit met zwart stuur met handige lijntjes mocht je het stuur willen inkorten.
Het stuur is zelfs in te korten tot 660 mm. Volgens de huidige maatstaven is
dat veel te smal maar de grammenjagers zijn degene  die daar het voordeel
van in zullen zien.

Het stuur laten we zoals het is want deze maat bevalt al een paar jaar prima.
Zeker in combinatie met de 70 mm stuurpen.
Tijdens het monteren merk je dat je met carbon bezig bent. Je moet namelijk
een stuk rustiger met je sleutels om gaan. 6 Nm op de schroeven is genoeg
en een goede momentsleutel is zeker aan te raden. Maar mocht je die niet
hebben dan volgt hier een hele korte les natuurkunde.
6 Nm staat in relatie met een gewicht van 600 gram op een buislengte van
1 meter. Dus voor een korte inbussleutel van 10 cm lever je 6000 gram (6 kg)
gewicht. Druk maar eens 6 kg op een keukenweegschaal met twee vingers
en je zult zien dat je vingertoppen wit worden van de kracht.

Na de les natuurkunde is het tijd om op pad te gaan.
We gaan voor een rondje Cranendonck waar we redelijk wat singletracks en
diverse terreinsoorten tegen komen. De eerste kiezels rollen al snel onder
de banden door en het valt op dat er bij het kracht zetten aan een kant nog
een beetje flex op het stuur zit. Deze flex zorgt er voor dat kleine trillingen
uit het stuur gefilterd worden. Zoals de trillingen van de kiezels waar we nu
overheen rijden. Maar zodra je een klein heuveltje hebt en met twee handen
aan het stuur trekt merk je ineens de stijfheid. De flex is dan ineens weg en
alle kracht die je zet wordt door het stuur doorgevoerd naar je bike.
Ook bij het snel omzetten van je bike over de  4km langen singletrack van
 "De Vloeten" beweegt de bike lekker vlot. Een combinatie van de juiste
onderdelen die met elkaar in balans zijn. Het stuur blijft ook netjes op zijn
plaats en is niet verdraaid. Het extra griplaagje wat Fouriers in het midden
van de stuurpen heeft aangebracht zal hier ook wel mee te maken hebben.

Nu is het een tijdje geleden dat er een carbon stuur gemonteerd is dus
tijdens monteren was er wel een bepaald gevoel van:"nieuw, carbon, hoeveel
kracht kan het hebben?"Eenmaal op de trails was dat gevoel eigenlijk vrij snel
weg en kwam het vertrouwen boven. Op de helft van de trip hadden we het
stuur al niet meer in de gaten.

Een goed gevoel dus.

De adviesprijs van het carbon stuur HB-MB008 is:  € 122,99
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-lightweight-carbon-flat-handlebar...

De adviesprijs van de stuurpen SM-RA003 is € 42,99
De stuurpen is verkrijgbaar in de maten 70 mm t/m 120 mm.
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-3d-forged-stem-sm-ra003.html

Met dank aan Pilot Cycles  Parts voor het beschikbaar stellen van het stuur
en stuurpen: http://www.pilotcycleparts.nl/

All Mountain rijden met de Canyon Spectral AL 6.0

Een tijdje geleden kregen we bericht van Canyon dat er een mooie Spectral op ons
stond te wachten voor een testrit. Wij namen de bike mee naar de Vercors in Frankrijk
waar de stenen je om de oren vliegen. En gevlogen hebben we!

De bike staat klaar in het servicecentrum in Eindhoven waar diverse bikes klaar staan
om teruggestuurd te worden na hun service of garantiebeurt. Voor de bikers die een
raar onderbuik gevoel krijgen bij online bestellen is dit een welkome geruststelling.

De Spectral AL 6.0 is het basismodel van de Spectrals. Met een 2 x 11 SLX /XT aandrijflijn,
140 mm Fox Rhythm/Float voor- en achtervering en een dikke 27,5 DT Swiss M 1850 Spline
wielset met 30 mm brede velgen is de bike voor een basismodel goed uitgerust. Veel value
for money kunnen we gerust zeggen.

De bike is een echte All Mountain Bike. Een balhoofdhoek van 67 graden en een achter-
brug van 430 mm zorgt voor een stabiele maar tevens ook wendbare bike welk goed door
krappe haarspeldbochten te draaien is. De bike waar we mee op pad gingen was frame-
maat XL met een wielbasis van 1222 mm. De bovenbuislengte meet 645 mm en is flink
sloping gebouwd. Maar hij voelt een stuk korter aan dan de Nerve 9.9 welke ik vorig
jaar heb getest. Met mijn 191 cm en binnenbeenlengte van 98 is de Spectral in XL spot-on.

Het frame is gemaakt van hydroformed aluminium 6000 buizen en zijn rondom het balhoofd
en de trapas stevig uitgevoerd om een zo stijf mogelijk geheel te verkrijgen.
Verder is het frame is  uitgerust met interne kabelvoering, 12 mm. steekas en een pressfit
 trapas. De stuurpen van 60 mm is een mooie tussenmaat in de wereld van AM-bikes. Wil
je een kortere dan is deze immers zo vervangen.

De eerste tocht met de Spectral is een rondje Sahara in Lommel. Een leuk rondje om de
bike af te stellen op de snelle singletracks met veel hobbels en boomwortels. Vanaf de
eerste meters merk je direct dat je met een allemansvriendje op pad bent. Binnen no
time krijg je het gevoel de bike te kennen en je niet voor verrassingen komt te staan.
De achterdemper heb ik flink op moeten pompen omdat ik bij de eerste sprong al gelijk
de maximale veerweg van de demper gebruik. Een aantal keren bijpompen later alles
is afgesteld op mijn rijstijl. De demper heeft drie standen. Maar ik heb er voornamelijk
twee van gebruikt. De pro-pedal stand en de volledig open stand. In de pro-pedal stand
is de bike heel efficiënt en reageert bijna niet op pedaalslagen. Flinke klimmen in de
Franse Vercors bevestigen dat de bike bergop weinig energie verliest. De middelste
stand van de demper heb ik voornamelijk gebruikt bij technische single trails bergop.
De gulden middenweg tussen tractie en efficiëntie.

Aan de voorkant van de bike siert een nieuwe Fox Rhytm 34. 140 mm aan plushe veerweg
en een 15 mm steekas. Rebound, lock-out en preload zijn alles wat je in kunt stellen. En
om eerlijk te zijn heb ik niet meer nodig gehad. De vork doet prima zijn werk en grote
klappen worden net zo soepel opgevangen als kleinere stenen. Op het moment dat je
staand wil klimmen zul je de lock-out moeten gebruiken want de bike pomp dan flink
aan de voorkant. Voor een korte technische escapade is daar natuurlijk niets mis mee
maar tijdens het staand klimmen op een lang gravelpad wil je al je energie in de achter-
brug krijgen.

Voor de aandrijving zorgt een Shimano SLX/XT (2x11) groep. De achterderailleur is XT
en de rest van de aandrijflijn SLX. De cassette heeft een bereik van 11-40 en op het
crankstel zitten een 24 en 34 tandblad. Met het 24 tands voorblad en 40 achter heb je
een prima verhouding om zelfs de steilste klimmen boven te komen. In technisch terrein
voldoet het 34 tands voorblad prima maar zodra je even flink kunt doorrijden op een
gravelpad kom je een versnelling tekort. Een 36 blad aan de voorkant zou een prima
oplossing zijn. Een goede upgrade zodra de set versleten is.
De achterderailleur met clutch houdt de ketting goed op spanning en schakelt als een
zonnetje over de tandwielen. Over het klapperen van de ketting hoef je je soweiso
geen zorgen te maken. De Spectral AL 6.0 is namelijk extra uitgerust met een ketting-
geleider. In het begin hoor je hier de ketting redelijk goed overheen kabbelen maar
zodra deze wat is gebruikt is hij een heel stuk rustiger. Over upgrades gesproken, de
SLX shifter aan de voorkant doet zijn werk prima maar heeft als nadeel dat er maar één
tandje tegelijk afgeschakeld kan worden. En als je een XT gewend bent die er twee pakt
zou dit voor mij de eerste upgrade zijn.

De Shimano BR-M506 remmen met een 200 mm schijf aan de voorkant en een 180 mm
schijf aan de achterkant zorgen er voor dat je bike tot stilstand komt. Een lange afdaling
van 700 hoogtemeters aan singletrack was een flinke kluif voor remmen en bestuurder
maar de voorrem raakte de warmte goed kwijt. De achterrem begon na een tijdje wat
sponziger aan te voelen maar na een paar minuten afkoelen was de bike weer klaar
om verder te gaan. Dit was wel onder extreme omstandigheden op de Franse GR paden.
Voor een no nome brake boezemen ze in ieder geval genoeg vertrouwen in.

De DT Swiss M 1850 Spline wielset met een 30 mm brede velgen zijn stijf en sterk. Ook
zorgen ze er voor dat de 2.4 Continental Mountainkings heel mooi vallen. Een week over
de stenen knotsen en de velgen hebben nog geen krimp gegeven. Ik heb gelukkig voor de
bike geen heel lompe rijstijl maar probeer wel alles rijden.

Verder voelen alle componenten van de bike goed aan en het feit dat zelfs de basis-
versie is uitgerust met een RockShox Stealth dropper is een groot pluspunt. Want een
AM-bike zonder dropperpost kan tegenwoordig niet meer.

De paden op:
De Spectral is zoals gezegd een allemansvriendje. Je stapt op de bike, stelt alles af en
na een paar kilometer voelt alles goed aan.
Tijdens het klimmen blijft de bike goed in balans en de voorkant heeft niet de neiging
om omhoog te wippen. Je gewicht is makkelijk naar voor te plaatsen maar dat is niet
eens echt nodig. En zodra je voorwiel het luchtruim kiest is het waarschijnlijk tijd om te
gaan wandelen of klimmen met de biken in je rug.

Zodra je eenmaal boven bent is het tijd om de demper open te zetten en een flinke
technische route naar beneden te kiezen. Op de technische paden geeft de Canyon geen
krimp en laat zich goed plaatsen. Snel van oor op oor leggen is dan ook geen punt.
Op het moment dat het echt knettersteil wordt ligt de dempel eerder bij de biker dan
bij de bike. Flinke stenen en drops worden immers goed verteerd. De Mountainkings
doen het prima in de stenen en droge grond maar is geen fan van natte boomwortels.
Op het moment dat je de gaskraan open trekt in de afdaling voelt de bike nog steeds
stabiel aan. Vooral in maat XL met de lange wielbasis vlam je snel door de trails en over
de jumps heen. In de lucht is de bike ook stabiel en hij nodigt ook uit om het luchtruim
te kiezen.
De lange wielbais is een voordeel maar bij scherpe haarspeldbochten een nadeel. Het is
belangrijk om de bochten goed te lezen en de bike over de de buitenkant te laten rollen.
De korte achterbrug zorg er wel voor dat je de bike goed over zijn as kunt laten draaien
en na een tijdje leer je vanzelf door krappe bochten te rollen. Oefening baart kunst.

Ik heb de bike niet meegenomen naar een bikepark waar alles is aangelegd om de bikes
doorheen te laten rollen, nee de  Spectral is uitgelaten op Franse GR paden en de zwarte
mountainbikeroutes van de Vercors. En zwart is daar ook echt zwart. Technisch en regel-
matig vlak langs een afgrond van een paar honderd meter. Een bike die dan vertouwen in
boezemt is op deze momenten geen overbodige luxe.

De Spectral is een allemansvriendje die vraagt om technische trails. De afmontage is klaar
en op de shifter na zou ik er niets aan veranderen.

De adviesprijs van de Canyon Spectral AL 6.0 bedraagt € 1999,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/2017/spectral-al-6-0.html

All Mountain rijden met de Canyon Spectral AL 6.0

Een tijdje geleden kregen we bericht van Canyon dat er een mooie Spectral op ons
stond te wachten voor een testrit. Wij namen de bike mee naar de Vercors in Frankrijk
waar de stenen je om de oren vliegen. En gevlogen hebben we!

De bike staat klaar in het servicecentrum in Eindhoven waar diverse bikes klaar staan
om teruggestuurd te worden na hun service of garantiebeurt. Voor de bikers die een
raar onderbuik gevoel krijgen bij online bestellen is dit een welkome geruststelling.

De Spectral AL 6.0 is het basismodel van de Spectrals. Met een 2 x 11 SLX /XT aandrijflijn,
140 mm Fox Rhythm/Float voor- en achtervering en een dikke 27,5 DT Swiss M 1850 Spline
wielset met 30 mm brede velgen is de bike voor een basismodel goed uitgerust. Veel value
for money kunnen we gerust zeggen.

De bike is een echte All Mountain Bike. Een balhoofdhoek van 67 graden en een achter-
brug van 430 mm zorgt voor een stabiele maar tevens ook wendbare bike welk goed door
krappe haarspeldbochten te draaien is. De bike waar we mee op pad gingen was frame-
maat XL met een wielbasis van 1222 mm. De bovenbuislengte meet 645 mm en is flink
sloping gebouwd. Maar hij voelt een stuk korter aan dan de Nerve 9.9 welke ik vorig
jaar heb getest. Met mijn 191 cm en binnenbeenlengte van 98 is de Spectral in XL spot-on.

Het frame is gemaakt van hydroformed aluminium 6000 buizen en zijn rondom het balhoofd
en de trapas stevig uitgevoerd om een zo stijf mogelijk geheel te verkrijgen.
Verder is het frame is  uitgerust met interne kabelvoering, 12 mm. steekas en een pressfit
trapas. De stuurpen van 60 mm is een mooie tussenmaat in de wereld van AM-bikes. Wil
je een kortere dan is deze immers zo vervangen.

De eerste tocht met de Spectral is een rondje Sahara in Lommel. Een leuk rondje om de
bike af te stellen op de snelle singletracks met veel hobbels en boomwortels. Vanaf de
eerste meters merk je direct dat je met een allemansvriendje op pad bent. Binnen no
time krijg je het gevoel de bike te kennen en je niet voor verrassingen komt te staan.
De achterdemper heb ik flink op moeten pompen omdat ik bij de eerste sprong al gelijk
de maximale veerweg van de demper gebruik. Een aantal keren bijpompen later alles
is afgesteld op mijn rijstijl. De demper heeft drie standen. Maar ik heb er voornamelijk
twee van gebruikt. De pro-pedal stand en de volledig open stand. In de pro-pedal stand
is de bike heel efficiënt en reageert bijna niet op pedaalslagen. Flinke klimmen in de
Franse Vercors bevestigen dat de bike bergop weinig energie verliest. De middelste
stand van de demper heb ik voornamelijk gebruikt bij technische single trails bergop.
De gulden middenweg tussen tractie en efficiëntie.

Aan de voorkant van de bike siert een nieuwe Fox Rhytm 34. 140 mm aan plushe veerweg
en een 15 mm steekas. Rebound, lock-out en preload zijn alles wat je in kunt stellen. En
om eerlijk te zijn heb ik niet meer nodig gehad. De vork doet prima zijn werk en grote
klappen worden net zo soepel opgevangen als kleinere stenen. Op het moment dat je
staand wil klimmen zul je de lock-out moeten gebruiken want de bike pomp dan flink
aan de voorkant. Voor een korte technische escapade is daar natuurlijk niets mis mee
maar tijdens het staand klimmen op een lang gravelpad wil je al je energie in de achter-
brug krijgen.

Voor de aandrijving zorgt een Shimano SLX/XT (2x11) groep. De achterderailleur is XT
en de rest van de aandrijflijn SLX. De cassette heeft een bereik van 11-40 en op het
crankstel zitten een 24 en 34 tandblad. Met het 24 tands voorblad en 40 achter heb je
een prima verhouding om zelfs de steilste klimmen boven te komen. In technisch terrein
voldoet het 34 tands voorblad prima maar zodra je even flink kunt doorrijden op een
gravelpad kom je een versnelling tekort. Een 36 blad aan de voorkant zou een prima
oplossing zijn. Een goede upgrade zodra de set versleten is.
De achterderailleur met clutch houdt de ketting goed op spanning en schakelt als een
zonnetje over de tandwielen. Over het klapperen van de ketting hoef je je soweiso
geen zorgen te maken. De Spectral AL 6.0 is namelijk extra uitgerust met een ketting-
geleider. In het begin hoor je hier de ketting redelijk goed overheen kabbelen maar
zodra deze wat is gebruikt is hij een heel stuk rustiger. Over upgrades gesproken, de
SLX shifter aan de voorkant doet zijn werk prima maar heeft als nadeel dat er maar één
tandje tegelijk afgeschakeld kan worden. En als je een XT gewend bent die er twee pakt
zou dit voor mij de eerste upgrade zijn.

De Shimano BR-M506 remmen met een 200 mm schijf aan de voorkant en een 180 mm
schijf aan de achterkant zorgen er voor dat je bike tot stilstand komt. Een lange afdaling
van 700 hoogtemeters aan singletrack was een flinke kluif voor remmen en bestuurder
maar de voorrem raakte de warmte goed kwijt. De achterrem begon na een tijdje wat
sponziger aan te voelen maar na een paar minuten afkoelen was de bike weer klaar
om verder te gaan. Dit was wel onder extreme omstandigheden op de Franse GR paden.
Voor een no nome brake boezemen ze in ieder geval genoeg vertrouwen in. 

De DT Swiss M 1850 Spline wielset met een 30 mm brede velgen zijn stijf en sterk. Ook
zorgen ze er voor dat de 2.4 Continental Mountainkings heel mooi vallen. Een week over
de stenen knotsen en de velgen hebben nog geen krimp gegeven. Ik heb gelukkig voor de
bike geen heel lompe rijstijl maar probeer wel alles rijden.

Verder voelen alle componenten van de bike goed aan en het feit dat zelfs de basis-
versie is uitgerust met een RockShox Stealth dropper is een groot pluspunt. Want een
AM-bike zonder dropperpost kan tegenwoordig niet meer.

De paden op:
De Spectral is zoals gezegd een allemansvriendje. Je stapt op de bike, stelt alles af en
na een paar kilometer voelt alles goed aan.
Tijdens het klimmen blijft de bike goed in balans en de voorkant heeft niet de neiging
om omhoog te wippen. Je gewicht is makkelijk naar voor te plaatsen maar dat is niet
eens echt nodig. En zodra je voorwiel het luchtruim kiest is het waarschijnlijk tijd om te
gaan wandelen of klimmen met de biken in je rug.

Zodra je eenmaal boven bent is het tijd om de demper open te zetten en een flinke
technische route naar beneden te kiezen. Op de technische paden geeft de Canyon geen
krimp en laat zich goed plaatsen. Snel van oor op oor leggen is dan ook geen punt.
Op het moment dat het echt knettersteil wordt ligt de dempel eerder bij de biker dan
bij de bike. Flinke stenen en drops worden immers goed verteerd. De Mountainkings
doen het prima in de stenen en droge grond maar is geen fan van natte boomwortels.
Op het moment dat je de gaskraan open trekt in de afdaling voelt de bike nog steeds
stabiel aan. Vooral in maat XL met de lange wielbasis vlam je snel door de trails en over
de jumps heen. In de lucht is de bike ook stabiel en hij nodigt ook uit om het luchtruim
te kiezen.
De lange wielbais is een voordeel maar bij scherpe haarspeldbochten een nadeel. Het is
belangrijk om de bochten goed te lezen en de bike over de de buitenkant te laten rollen.
De korte achterbrug zorg er wel voor dat je de bike goed over zijn as kunt laten draaien
en na een tijdje leer je vanzelf door krappe bochten te rollen. Oefening baart kunst.

Ik heb de bike niet meegenomen naar een bikepark waar alles is aangelegd om de bikes
doorheen te laten rollen, nee de  Spectral is uitgelaten op Franse GR paden en de zwarte
mountainbikeroutes van de Vercors. En zwart is daar ook echt zwart. Technisch en regel-
matig vlak langs een afgrond van een paar honderd meter. Een bike die dan vertouwen in
boezemt is op deze momenten geen overbodige luxe.

De Spectral is een allemansvriendje die vraagt om technische trails. De afmontage is klaar
en op de shifter na zou ik er niets aan veranderen.

De adviesprijs van de Canyon Spectral AL 6.0 bedraagt € 1999,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/2017/spectral-al-6-0.html

Pagina's