Afkorting: 
BMX

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Trails rijden met de DMR V12 Pedalen

Pedalen zijn een van de drie contactpunten waarmee je aan je bike gekoppeld zit. Toen we de nieuwe DMR V12 pedalen, welke opgestuurd werden door www.bikester.nl, op de bike monteerden gingen we direct de trails op

De eerste lijn van de DMR V12 pedalen stammen zelfs al uit de vorige eeuw. 1998 om precies te zijn. Er is de laatste jaren weinig veranderd aan de pedalen maar met de 2018 lijn zijn er toch wel enkele veranderingen doorgevoerd.

Ten opzichte van de oude vertrouwde V12's hebben de nieuwe een 10% groter platform, 35% lager profiel en zijn ze 20% lichter. Het uiterlijk van de pedalen is zo goed als hetzelfde gebleven. Dus je herkend ze per direct als ze op een bike gemonteerd zijn.

Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal tevoorschijn en de naald blijft hangen op 424 gram voor de aluminium versie. Er is ook een magnesium versie welke 350 gram weegt.
De pedaaloppervlakte is 102 mm lang en 98 mm breed. Een mooi oppervlak waar ik met mijn grote voeten toch altijd blij mee ben. De pedaaldikte rondom de as is 16 mm.

Het pedaal zelf is vervaardigd uit aluminium kooi met het klassieke DMR uiterlijk en draait op een Cro-Mo as met fully sealed lagers. De pedalen draaien dan ook lekker soepel zodra ze gemonteerd zijn en met de geschiedenis van de V12's hoef je niet bang te zijn dat de lagers snel stuk gaan.
Het monteren van de pedalen gebeurd met een 6 mm inbussleutel.

Om er voor te zorgen dat je niet van de pedalen schiet zitten er 10 pinnen per
pedaalkant in. De pinnen zijn standaard inbusstelschroeven en de grip tijdens de technische Ardennentrails was prima. Tijdens een paar technische secties waar de hardtail alle kanten op stuiterde heb ik nergens het gevoel gehad grip te verliezen op de pedalen.
Mocht je extra grip willen dan zijn de pinnen te tunen. Je kunt ze vervangen door 10 mm Terror pins! "Wear Pads", wordt gezegd op de site. En dat lijkt ons niet onverstandig met zulke lange pinnen.

Voor ons gevoel hebben we tijdens de ritten geen gebrek aan grip gehad en voor in de toekomst biedt DMR lagerkits en losse pinnen aan in hun assortiment. Zo kunnen we de komende 10 jaar makkelijk vooruit.

De adviesprijs voor de DMR V12 pedalen is:  +/- € 74,99,-
De pedalen zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart, wit, geel, rood, blauw, zilver en oranje,

Voor meer informatie klik je op:
https://www.dmrbikes.com/Catalogue/Pedals/V12-2/V12

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de DMR V12 pedalen.
https://www.bikester.nl/dmr-v12.html

Aqua2Go PRO

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

“Een nieuwe lente, een nieuwe hoeveelheid modder!

Ieder nadeel heb zijn voordeel zei een groot voetballer ooit. Zoals wel vaker had hij (was het nou Johan of Willem?) gelijk en zien we de voordelen van het niet hebben van koude handen en voeten. De bijbehorende nadelen zijn echter ook merkbaar: De modder vliegt je nu meer dan in de winter om de oren en je fiets is na een rit soms nauwelijks nog herkenbaar. Nu ben ik zowel gemakzuchtig als zuinig waarbij de gemakzucht het verliest van de zuinigheid. Ik houd mijn fiets graag goed schoon. Dit wil echter niet zeggen dat ik dit niet zo gemakkelijk mogelijk wil doen. 

Een mobiele reiniger is mijn vriend zo bleek eerder al een keer tijdens de test van de Easy Washer EX1036 en vorig jaar nog de Kärcher Mobile Outdoor Cleaner. 

Dit keer is het de beurt aan de Aqua2Go PRO. Deze groene vriend is een doorontwikkelde Easy Washer waarbij de kunststof slangaansluiting is vervangen voor een aluminium en duurzamer exemplaar en het pistool eveneens versterkt is. 

De aqua2go PRO is voorzien van een waterreservoir van maar liefst 20 liter, een 15 volt en 2.500 mah Lithium accu (capaciteit voor 30 minuten) die tevens dienst kan doen als zaklamp, een stroomnetadapter en ook een adapter om hem van stroom te kunnen voorzien via de sigarettenaansteker in de auto. Hij kan een druk aan van 3 tot 10 bar dus voldoende om je fiets grondig mee te kunnen reinigen. Wat ik zelf ook goed vind is dat de pomp met additionele slang ook te gebruiken is in een schone beek of andere waterbron. Verder is de aqua2go PRO goed verplaatsbaar doordat hij op goede wielen staat en voorzien is van een handig handvat om hem als trolley voort te kunnen bewegen.

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

 

Zijn er ook nog nadelen? Niet echt. Enige dat ik kan bedenken maar dan moet ik goed graven is het vullen van de tank. Bij het vullen van de tank in de keuken krijg ik de tank niet volledig vol vanwege de afmetingen van de tank (en de geringe afmetingen van mijn keukenkraan). Verder gewoon prima product om zuinigheid en gemakzucht te combineren. Wat mij betreft een aanrader.”

Meer informatie en bestellen kan via www.aqua2go.eu

Complete lijn wellness fietsproducten van SKS

BIKE LIQUIDS – complete wellness-kuur voor elke fiets. Goed onderhoud van je fiets zorgt voor langdurig fietsplezier. De nieuwe productlijn BIKE LIQUIDS van SKS GERMANY omvat innovatieve producten die grondig en gemakkelijk reinigen, onderhouden en conserveren.

‘WASH YOUR BIKE’
https://www.youtube.com/watch?v=XuMVKRhMJDI

Een goed middel is het halve werk:
Fietsreiniger WASH YOUR BIKE reinigt krachtig maar is zacht voor fiets en milieu. Een echt allround
en biologisch afbreekbare reiniger die hardnekkig vuil, olie en kettingvet verwijdert zonder oppervlakten
en afdichtingen aan te tasten. Gewoon opspuiten, een minuut laten inwerken en met water afspoelen,
klaar!  Bij lichtere vervuilingen kan WASH YOUR BIKE ook verdund met water worden opgebracht.
Volume: 750 ml.

‘SAVE YOUR FRAME’
https://www.youtube.com/watch?v=XqAt6YNtPm0

Bescherming van glanzende en matte ondergronden:
SAVE YOUR FRAME wordt aangebracht op gereinigde oppervlakten en zorgt voor een langdurige
conservering via een vuil- en waterafstotende laag. De handige spuitmond zorgt voor een gelijkmatige
verdeling. Poets het middel uit met een zachte, droge doek en het frame krijgt haar oorspronkelijke
glans weer terug én is duurzaam beschermd tegen weersinvloeden. SAVE YOUR FRAME kan op veel
verschillende ondergronden worden toegepast, zoals aluminium, staal, carbon, chroom, kunststof en
rubber. Tip: ook mat gespoten frames zijn geschikt voor SAVE YOUR FRAME: mat blijft mat!
Inhoud: 100 ml.

‘LUBE YOUR CHAIN’ 
https://www.youtube.com/watch?v=iYip5NC8xcA

Kettingsmering 2.0:
Dit high-performance smeermiddel is speciaal voor SKS GERMANY ontwikkeld door specialisten uit
de Duitse auto-industrie en voldoet aan de allerhoogste normen. Opvallend is de hoge corrosiebe-
scherming. De olie is volledig oplosmiddelenvrij en garandeert 100 procent efficiëntie. Een ander voor-
deel van LUBE YOUR CHAIN is de toepassing van teflon (PTFE). Bij het opbrengen bouwt zich een
beschermlaag op, die de metaalwrijving van de ketting vermindert. Uit laboratoriumtests blijkt dat slijtage
wordt verminderd en LUBE YOUR CHAIN bovendien een geluid reducerende werking heeft. Ruimtes
tussen de kettingschakels worden opgevuld, waardoor vuil wordt geweerd en geen schade kan aan-
richten. Bijzonder is de applicator waarmee LUBE YOUR CHAIN op de ketting wordt aangebracht.
Deze is bij SKS GERMANY in eigen huis ontworpen en getest. Het smeren van een fietsketting ging
nog nooit zo gemakkelijk, efficiënt en schoon. Het zorgt voor een optimale smering van elke afzonderlijke
kettingschakel en de olie blijft daar waar het moet zitten. Via bovenstaande link zie je hoe het werkt.
LUBE YOUR CHAIN (inhoud 75 ml) is goed voor 75 smeringen.

‘TUNE YOUR PARTS’ 
https://www.youtube.com/watch?v=HjIPq6zD2mE

Zonder piepen, knarsen en kraken:
Irriterende geluiden behoren nu tot het verleden. TUNE YOUR PARTS is een nieuw ontwikkelde spray
met smerende werking voor derailleurs, tandwielen en kogellagers, maar ook voor andere bewegende
componenten. De spray bevat teflon (PTFE) waarmee de smeerfunctie lang blijft werken. Het hecht aan
microscopisch kleine oneffenheden, werkt waterafstotend, beschermt tegen corrosie en slijtage en ver-
mindert de wrijving. Gewoon erop spuiten en klaar! TUNE YOUR PARTS zorgt met biologisch afbreekbare
ingrediënten voor een gesmeerde en milieuvriendelijke werking van bewegende componenten.
Inhoud: 100 ml.

‘SEAL YOUR TYRE’
https://www.youtube.com/watch?v=X3A_wH6-j_Y

Band vullen met SEAL YOUR TYRE:
Het lastige verwisselen van een lekke binnenband is verleden tijd. SEAL YOUR TYRE is een vulmiddel
dat via het ventiel scheuren en gaten tot 6 mm afdicht. Maar het kan ook preventief als lekbeschermer
worden gebruikt voor binnenbanden en tubeless systemen (werken effectief tot zes maanden). Bijzonder
is dat SEAL YOUR TYRE in combinatie met CO² is te gebruiken (bevriest niet). De inhoud van een flesje
(125 ml) is voldoende voor 1 tot 2 mountainbikebanden: 60 ml voor een band van een XC/AM-fiets,
125 ml voor een band van Enduro- en downhillbikes.

Je MTB stallen met Steadyrack

Iedereen kent de situaties wel. Je hebt eigenlijk net genoeg ruimte om je bikes netjes te stallen maar kunt daarna je schuur niet meer in. Wij monteerden de Steadyrack Classic en Fender en hingen de fietsen op.

Na het ontvangen van de twee verschillende Steadyrack types aangeboden
door www.racefietsparkeren.nl pakken we de dozen uit.

Na het uitpakken van de dozen onderwerpen we het ophangsysteem aan een
eerste blik. Het voelt degelijk aan en ziet er goed uit. Het uitklappen verloopt
redelijk soepel en er zit geen flex in de ijzeren stangen. Maar goed ook want
de beugels ondersteunen een dragend gewicht van 35 kg. Dat is meer dan
genoeg voor welk type mountainbike dan ook. Fietsers met een E-Bike
kunnen ook gewoon gebruik maken van dit systeem.

Het monteren van de beugels stelt weinig voor. Even op de muur aftekenen
waar de gaten geboord moeten worden, boren, pluggen erin en
vastschroeven maar. Op de website wordt aangegeven om de dragers mini-
maal 35 cm van elkaar af te monteren. In verband met de brede sturen heb
ik besloten om hier 45 cm van te maken zodat alles wat beter in elkaar schuift
zodra je de bikes naar de zijkant klapt.
Naar de zijkant klappen? Inderdaad, de beugels hebben namelijk de mogelijk-
heid om te pivoteren. Dus zodra je de bikes hebt opgehangen draai je ze
simpelweg naar de zijkant en bespaar je flink wat ruimte. Op het moment dat
je wilt gaan fietsen draai je ze weer terug. Pakt de bike welke je wilt gebruiken
uit de beugel en draait de rest weer naar de muur. Het kleine zwarte blokje
wat erbij geleverd wordt zorgt ervoor dat het achterwiel op zijn plaats blijft
tijden het pivoteren. Zelfs met een 2.4 achterwiel op 30 mm velgen blijft de
bike netjes op zijn plaats.

De beugels zijn 63 cm hoog en uitgeklapt steken ze 56 cm uit. Groot genoeg
voor een 29'er wiel. Zodra de beugels niet in gebruik zijn kun je ze inklappen.
Een handige functie voor hotels en clubgebouwen maar in de meeste
schuren zullen ze voornamelijk uitgeklapt blijven.

De miximale bandbreedte welke aangegeven wordt bij de Classic bedraagt
2.25 inch. Dikker gaat inderdaad ook niet passen. De 29'er Rocket Ron 2.2"
past er dan ook net in.

Wil je breder dan raden wij de Fender aan. Volgens de website is de maxi-
male bandbreedte ook 2.25" maar een dikke 29'er 2.4" Continental X-King op
30 mm brede velgen (waardoor ze nog breder uitkomen) past makkelijk in de
fender versie. Sowieso is de fender versie geschikt voor een breder scale aan
fietsen door de kleine verandering in de beugel.

Voor zijn bikers die nog breder willen 27,5+ of een volledige Fatbike heeft
steadyrack ook een oplossing voor. Namelijk de Fat Bike versie. Deze is
geschikt voor banden tot wel 5". Voor elk type bike is er wel een beugel
beschikbaar.

De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 79,-
De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 85,-
De adviesprijs voor de steadyrack Fat Bike bedraagt  € 89,-

Voor meer informatie klik je op:
http://racefietsparkeren.nl/


Een gemiddelde Nederlandse schuur is niet netjes ingericht maar staat en hangt vol met spullen:

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.
 

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Eerste indruk: "Gripgrab Rebel"

Vorige week kregen we de nieuwe Gripgrab Rebel handschoenen binnen.
Er zijn in de nieuwe collectie weer een aantal dingen veranderd.
Op een ding na, de grip. Die is met de nieuwe versies alleen maar verbeterd.
 

De Rebel is ontworpen voor downhill, freestyle action, bmx en gewoon lekker
spelen op de bike. De handschoenen zijn ontwikkeld om grip te creëren en
dat doen ze dan ook prima. Er zit dan ook geen padding onder je handen,  zo
krijg je een directer gevoel met het stuur.

De handschoenen zien er stevig uit. Geen open meshe aan de bovenkant maar
een stevig stof aan de bovenkant. Gemaakt om flink wat misbruik te doorstaan
tijdens het springen over drops en jumps.
Door middel van een klittenband kun je de handschoen strakker om de pols trekken.
Een badstof stukje zorgt dat je wat zweet van je gezicht kunt vegen na een paar
spannende situaties. De siliconen teksten op de vingertoppen zorgen voor grip
op de rem- en schakelhendels.

Wat dit jaar wel verdwenen is in diverse handschoenen van Gripgrab zijn de
magneetjes bij de polsen. Op zich wel jammer want ik gebruikte ze altijd om de
handschoen even snel op te hangen aan diverse stalen objecten.

De maatvoering is prima zoals je van Gripgrab gewend bent. Ik heb aardig grote
handen en de maat XXL zit prima.
Voor bikers die graag zonder handschoenen biken zou ik toch een paar Rebels of
Verticals aanraden. Je komt er vaak achter dat je ineens meer grip hebt dan met
bezwete gladde handen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De Rebel is verkrijgbaar in twee kleuren, camouflage grijs/zwart en
camouflage energiedrank/blauw.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.gripgrab.com/nl/product/rebel

Bike MOTION Benelux 21-24 oktober

Bike MOTION Benelux is het walhalla voor elke sportieve fietser. Op deze beurs vind je alles om jouw
fietsprestatie in een hogere versnelling te zetten. Het wordt weer kwijlen bij het allermooiste en allernieuwste
materiaal wat je je als fietser kunt wensen, want hier laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires
en kleding de collectie voor het nieuwe seizoen zien.

 

Natuurlijk is het niet alleen kijken, je kan vooral lekker zelf fietsen. Kom de nieuwste mountainbikes testen op
het nieuwe testparcours waar al je zintuigen worden geprikkeld of probeer supersnelle e-bikes die de 45km per
uur halen.
Ook vind je er diverse aanbieders van sportvoeding en kun je je laten informeren over inspirerende fietsvakanties.

Team LottoNL-Jumbo Fandag 
Groot nieuws! Bike MOTION Benelux 2016 is podium voor de officiële jaarlijkse Team LottoNL-Jumbo fandag.
Op 23 oktober openen we tijdens Bike MOTION een extra hal waar Team LottoNL-Jumbo haar fandag zal organiseren.
Bereid je voor op een dag boordevol activiteiten met de ploeg en haar sponsors.
Wat kun je allemaal verwachten? Bekijk presentaties (bekijk het programma), doe mee aan workshops en ontmoet de
renners en staf van de ploeg. Grijp daarnaast de kans om officiële Team LottoNL-Jumbo merchandise aan te schaffen,
de fietsen van de ploeg te bekijken en mee te doen met wieleractiviteiten voor mooie prijzen.

Unieke toertocht:

Tijdens de LottoNL-Jumbo fandag ben je zelf profrenner, want ’s ochtends organiseren we een geweldige toertocht waar
alle renners van de ploeg aan meefietsen. Stel je voor: stuur aan stuur met nationale held Steven Kruijswijk?
Je kan kiezen tussen twee afstanden, 65km of 110km. Uiteraard rijden de echte ploegleidersauto’s mee in de toertocht
om deelnemers die gestrand zijn op te pikken, je bent niet voor niets prof voor een dag.

Ooit wel eens door een distributiecentrum gefietst? Dit is je kans! De toertocht wordt een unieke beleving want het rustpunt
is op het distributiecentrum van de hoofdsponsor.
De exacte route laten we je weten zodra deze vast staat, op het kaartje rechts zie je in ieder geval al hoe deze er in grote lijnen
uit gaat zien (onder voorbehoud van wijzigingen).
De start en finish van de toertocht zijn vanaf de hal waar de fandag plaats vindt, daar kun je ook gratis douchen en er is een
gratis bewaakte fietsenstalling en garderobe. Naderhand kun je dus heerlijk over de fandag en de beurs struinen.
De tocht is de laatste van De 6 van Lotto. Dit zijn zes aansprekende toertochten door Nederland

Voor meer info over de beurs klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Voor meer info over de Lotto Toertocht klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker/Fandag.aspx

 

Pagina's