Eerste indruk: "E*Thirteen TRS+ Dropper Post"

De wereld van de verstelbare zadelpennen staat niet stil. En sinds E*Thirteen
een volledig mechanische pen heeft uitgebracht konden we niet wachten om
deze in de bike te monteren.

De TRS+ zadelpen is zoals gezegd volledig mechanisch. Dus geen
luchtcartrigde maar een simpele staalveer welke zorgt dat de pen omhoog
gaat zodra je de hendel indrukt.
De dropper welke wij monteerden heeft 150 mm drop en 2 tussenstanden, één
op 110 mm en een op 80 mm. Je hebt dus geen ontelbare standen zoals met
een luchtcassette maar deze twee tussenstanden zijn zo'n beetje de gulden
middenweg qua gebruik.

De hendel voor het gebruik is geschikt voor enkele voorbladen en laat zich
als een extra shifter monteren. De hendel is gelagerd en loopt heel er soepel
Bikers met dubbele voorbladen hoeven zich geen zorgen te maken. Vanaf
juni komt er een hendel uit welke geschikt is voor het rijden met twee shifters.

Het monteren van de pen is een simpele procedure. Vooral als je de stappen
volgt zoals in het filmpje op de E*Thirteen Site. Daar staat tevens een film op
hoe je de pen moet demonteren voor service en onderhoud.
Houdt wel rekening met de inbouwlengte van de pen. Deze is namelijk in
totaal 505 mm lang en de minimale lengte welke uit je frame steekt is 225 mm
er gaat dan nog 280 mm in je frame. Maar dit is de extreme waarde van
monteren. De maximale lengte die je effectief uit het frame steekt is een mooie
303 mm. Ruimte genoeg voor bikers met lange benen.

Op de paden:
We hebben nu een paar tochten met de E-Thirteen TRS+ erop zitten en de
werking is goed. Het laten zakken van de post werkt op dezelfde manier als
een hydraulische post. Je kunt dus gewoon blijven zitten en zodra de hendel
geactiveerd wordt zakt de post soepel in. Moet de post weer omhoog dan
druk je op de hendel en de post schiet omhoog. Dit dankzij de kogellagers
welke de post op hun plaats houden.
Het gebruik maken van de tussenstanden kost een beetje gewenning. Maar
bij de tweede tocht voelde het plaatsen van de tussenstanden al een stuk
beter aan. Ik miste dan ook niet de ontelbare standen van een hydraulische
pen.

Een van de grootste voordelen van de dropper is dat hij niet kan lekken en
daardoor onderweg inzakt. Tevens maakt het volledig servicebare karakter
een goede indruk.
Hufterproof zul je zeggen? Waarschijnlijk wel maar daar komen we over een
tijdje weer op terug.

Now it's time:"To hit the trails!"

De adviesprijs bedraagt  € 299,-
De TRS+ is verkrijgbaar in de maten 31.6 of 30.9 met 125 of 150 mm drop.

Voor meer informatie klik je op:
https://bythehive.com/pages/seatpost?nopreview

LEES DIT HIERNA

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER