Enduro biken met de MET Parachute HES

Stel je gaat nog op vakantie naar de Alpen. Bent met de voorbereiding van de
komende Endurowedstrijden bezig of hebt een crash gemaakt met je oude helm
en bent op zoek naar een nieuwe fullface helm. Voor hen zijn we op pad gegaan
met de vernieuwde versie van de MET Parachute.

Daar waar de oude Parachute nog duidelijk uit een XC helm bestond met een los
kinstuk, is de vernieuwde versie uitgebracht met vast kinstuk en geëvolueerd
als een volwaardige Enduro helm. Maar wél een lichtgewicht van net 700 gram.
Parachute: een combinatie tussen de Griekse en Franse taal. Vertaald betekent
dit; middel om je ‘val te breken’
 
Nu is dit middel om je "val te breken" een van de lichtste fullface helmen op de markt.
En dat voel je direct zodra je hem uit de doos haalt. Uiteraard komt de
keukenweegschaal er aan te pas en deze blijft hangen op 718 gram. Een heel net
gewicht voor een stevige Enduro helm. En stevig moet hij ook wel zijn.
Voor de wedstrijdrijders onder ons is het waarschijnlijk belangrijk om te vermelden
dat de helm volgens de ASTM F1952-2032 standaard gecertificeerd is. De enige
instantie die fullface helmen certificeerd.
Deze helm kan dus wel meer dan een klein stootje hebben. Daar zorgen de In moulding
intelligent fusion technologie. (Een hardschuim met verschillende dichtheden.)
en HES (Homothetic Embedded Skeleton) wel voor.
De HES zorg ervoor dat de klap van een impact over de complete helm wordt verdeeld
en zich niet op één punt concentreert.
Maar daar heb ik tijdens het testen gelukkig niets van gemerkt.


 
Wat ik wel heb gemerkt is het lichte gewicht en het draagcomfort. Voordat je de helm
op doet draai je simpelweg de stelschroef van het binnenwerk naar buiten. Je zet de
helm op, draait de schroef weer aan en klaar. Het afstellen van deze helm doe je
dus op dezelfde manier als een "gewone" helm. De binnenschaal is aan de onderkant
afgezonderd van de buitenschaal. Dit zorgt voor een goede pasvorm zonder dat er
inzetstukken voor nodig zijn.
Vergis je niet, de helm heeft wel inzetstukken maar deze bevinden zich alleen maar
in het kinstuk. Deze zijn overigens te verwijderen en worden in twee verschillende
diktes bij de helm geleverd.

Om even terug te komen bij het binnenwerk. Aan de voorkant zit geen stof maar
dezelfde hypo-alergenen polyurethane gelstrip zoals die ook in de Kaos en
Parabellum zit. In mijn ogen een van de grootste innovaties op helm gebied.
Het zweet wordt namelijk via de gelstrip naar de zijkant van je hoofd gevoerd in
plaats van via je neus naar beneden te druppelen. Mocht de strip zo nu en dan wat
irriteren zoals bij mij het geval was na een aantal tochten dan helpt het dunnetjes
insmeren met vaseline. Hierna had ik geen last meer van lichte irritatie.

De kinband is even wennen om vast te doen. Dit werkt op dezelfde manier als
een motorhelm. Dus geen klip die je vastklikt maar gewoon een band die tussen
2 ringen doorgaat. Met je handschoenen aan is het even fiedelen maar met je
blote handen gaat het een heel stuk makkelijker. Het vergt wel even gewenning
maar een paar keer voor de spiegel oefenen maakt het in het terrein een stuk
makkelijker met op- en afzetten van de helm.

Koeling:
Daar is waar de helm in uitblinkt. 23 luchtgaten zorgen voor een goede
doorstroming van de lucht. Op de site van MET krijgt de helm zelfs een 8 voor
de koelfactror. Ook zit het kinstuk vol met luchtgaten om de doorstroming
te bevorderen. Ook zitten er 5 luchtgaten in het vizier. Dit alles zorgt ervoor dat
er ook prima met de helm te klimmen goed over leuke technische trails te rijden
is. Oké bij temperaturen boven de 30 graden zweet je flink bergop maar dat doe
je met elke helm. Voordeel van dit alles is dat je bij Endurotochten of wedstrijden
maar een helm hoeft mee te dragen. Geen gedoe met het wisselen van helmen
tijdens de wisseling van bergop naar bergaf.
Wat opvalt is het geluid. Omdat je oren niet tegen een schuim aanzitten
blijven ze dus vrij en kun je de bikers om je heen net zo goed horen als met een
pothelm op.

Smalle goggles passen ook prima in de helm maar zodra de bril te breed wordt
duwt hij tegen de buitenmantel van de helm aan. Aan de achterkant van de helm
zit een clip waar je de band van de bril doorheen kunt leiden.
Tevens wordt de helm geleverd met een verwijderbaar platform waar je een
actiecamera op kunt bevestigen.

De MET Parachute HES is verkrijgbaar in twee maten, in de kleur zwart/rood.
Gewicht:  M: 700 gram, L: 740 gam

De adviesprijs voor bedraagt € 199,95
Voor meer info klik je op:
http://www.met-helmets.com

LEES DIT HIERNA

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER

Leenders Fietsen in Hengelo opent met totaal vernieuwd concept

Meer dan een winkel, een ervaring Het bekende Experience Center aan de Pasmaatweg heeft een…

LEES VERDER

Op pad met de Mokwheel Basalt

Zodra de doos op de redactie binnenkomt valt weer op hoe gewichtig deze zijn en dat je niet even…

LEES VERDER